• Längtande mamma

    Hjälp med fotograferingen till Etiopien/Colombia

    Vi är nu i sluttampen av vår utredning och kommer att ha vårt medgivande någon gång i november/december. Med ett så pass bra könummer som vi har ligger vi nog nära toppen på våra "önskeländer" Colombia och Etiopien när vi väl skickat in papprena till AC och kanske kan skicka till ett land ganska snart. Därför tänkte vi vara lite förutseende och få lite sommarbilder (nåja, det är nästan sommar fortfarande!) som vi ev kan skicka med. Det är ju roligare med utomhusbilder nu än i jan-mars när allt är grått och trist.

    Men nu behöver vi hjälp med vilka bilder som ska tas och vilka förhållningsregler som gäller i dessa två länderna! Och AC vill ju inte hjälpa till så länge man inte har skickat in ett medgivande...

    Ni som har skickat nyligen/ska skicka till Colombia eller Etiopien, vad har ni haft för instruktioner???

  • Svar på tråden Hjälp med fotograferingen till Etiopien/Colombia
  • Angla

    Till Etiopien funkar allt som ser trevligt ut. Glada bilder fulla av kärlek och värme. Behöver inte vara uppklätt utan mer helt och rent.

  • Emeli

    I Colombia finns det flera olika barnhem, och det kan mycket väl vara så att det skiljer sig lite hur ansökningarna ska se ut till dem. Ta ett antal bilder utomhus när det är fint väder. Glada, prydliga bilder som utstrålar värme och kärlek. Ni behöver inte vara finklädda, hela och rena vardagskläder duger gott. Inga bilder där ni är lättklädda eller delvis avklädda, men det säger nästan sig självt. Skor på fötterna. Undvik för säkerhets skull husdjur på bilderna. Gör gärna något på bilderna, t.ex. fika, sitt vid datorn, läs en bok, laga mat osv. Undvik att ha med flaskor som kan misstänkas innehålla alkohol. Om ni har en vacker trädgård/del av trädgård blir det fina bilder om blommor eller liknande kommer med i bakgrunden.

  • Kusin Knase

    Hmmm. Vi har just fått uppgifter direkt från AC om hur bilderna från Colobia ska se ut, och jag citerar:

    "Försök att med bildernas hjälp beskriva hur ni är som personer. Börja gärna med ett foto
    från ert bröllop. Visa bilder från ert hem, framför allt interiört men också exteriört och
    på era intressen. Det viktigaste är dock bilder hemifrån er. Ni ska själva vara med på
    alla bilder. Det är oerhört viktigt att ni visar att ni älskar varandra. Gärna bilder där ni
    kramar varandra. Lyckliga, lite roliga kort, där ni gör något tillsammans. Bilder av kök,
    vardagsrum och andra sällskapsutrymmen (likaså av eventuella barns rum) bör också
    vara med (där ni själva är med på bilderna). Gör gärna något på bilderna, t ex ät lunch,
    läs en bok, spela ett spel med ev. barn (alltså egna). Tänk er ett litet 'hemma-hos-reportage'.
    Har ni husdjur så kan de få vara med på någon bild, men kanske inte
    sittande i soffan! Det är bra att också ha med de närmaste släktingarna och vännerna på
    något kort för att illustrera ert sociala umgänge, även om fokus ska vara på er. Det är
    dock viktigt att det tydligt framgår vilka ni är så att bilderna inte blir för röriga. Det
    viktigaste är att ni tydligt ska visa hur ni bor och vilka ni är. Ta er därför tid och ta
    fotografier med omsorg så att ni presenterar er själva på ett så positivt och trevligt sätt
    som möjligt. Ta bilderna för detta tillfälle och samla inte ihop gamla bilder, resultatet
    blir sällan lika bra då. Se till att ni är prydliga, med svenska mått mätt ska ni vara lite
    uppklädda på bilderna, det betyder inte att ni måste ha kostym och dräkt, men näst intill.
    Vår helt informella look går inte hem i Colombia. För att vara 'fullständigt påklädd' har
    man i Colombia skor på fötterna. Även inomhus."

    Ursäkta skum radbrytning, orkar inte ändra.

    Alltså tycker jag att det ändå verkar som att de betonar att det är viktigt att vara finklädd på korten?! Men vi ska för säkerhets skull mejla AC några bilder som vi redan har tagit (ev lite för casual då min man har tunn skjorta utan kavaj samt långa shorts på en del foton) och se vad de säger.

  • Emeli

    Kusin Knase skrev 2009-09-06 21:06:16 följande:


    Hmmm. Vi har just fått uppgifter direkt från AC om hur bilderna från Colobia ska se ut, och jag citerar:"Försök att med bildernas hjälp beskriva hur ni är som personer. Börja gärna med ett fotofrån ert bröllop. Visa bilder från ert hem, framför allt interiört men också exteriört ochpå era intressen. Det viktigaste är dock bilder hemifrån er. Ni ska själva vara med påalla bilder. Det är oerhört viktigt att ni visar att ni älskar varandra. Gärna bilder där nikramar varandra. Lyckliga, lite roliga kort, där ni gör något tillsammans. Bilder av kök,vardagsrum och andra sällskapsutrymmen (likaså av eventuella barns rum) bör ocksåvara med (där ni själva är med på bilderna). Gör gärna något på bilderna, t ex ät lunch,läs en bok, spela ett spel med ev. barn (alltså egna). Tänk er ett litet 'hemma-hos-reportage'.Har ni husdjur så kan de få vara med på någon bild, men kanske intesittande i soffan! Det är bra att också ha med de närmaste släktingarna och vännerna pånågot kort för att illustrera ert sociala umgänge, även om fokus ska vara på er. Det ärdock viktigt att det tydligt framgår vilka ni är så att bilderna inte blir för röriga. Detviktigaste är att ni tydligt ska visa hur ni bor och vilka ni är. Ta er därför tid och tafotografier med omsorg så att ni presenterar er själva på ett så positivt och trevligt sättsom möjligt. Ta bilderna för detta tillfälle och samla inte ihop gamla bilder, resultatetblir sällan lika bra då. Se till att ni är prydliga, med svenska mått mätt ska ni vara liteuppklädda på bilderna, det betyder inte att ni måste ha kostym och dräkt, men näst intill.Vår helt informella look går inte hem i Colombia. För att vara 'fullständigt påklädd' harman i Colombia skor på fötterna. Även inomhus."Ursäkta skum radbrytning, orkar inte ändra.Alltså tycker jag att det ändå verkar som att de betonar att det är viktigt att vara finklädd på korten?! Men vi ska för säkerhets skull mejla AC några bilder som vi redan har tagit (ev lite för casual då min man har tunn skjorta utan kavaj samt långa shorts på en del foton) och se vad de säger.
    Min man hade kortärmad skjorta på några bilder. Han hade dock byxor med långa ben. Jag hade kjol och blus eller klänning på de flesta av våra bilder. På ett par bilder hade jag välstrukna och rena vita långbyxor. Vi undvek jeans. Alla våra bilder godkändes.
  • majsalotta

    Vi håller på att fota för Etiopien och det skall vara 8-10 bilder med oss själva i hemmiljö, gärma från både ut- och insidan. Ett av fotona skall vara en närbild av oss tillsammans. Det står att vi skall vara snyggt klädda, även på fötterna, men vad detta innebär har jag inte fått något riktigt svar på. Vi behöver inte ha kostym och finkläder, men gärna skjorta på mannen. Enstaka foton med tex jeans och snygg tröja kan visst vara ok, men helst tror jag att det skall vara mer formellt än så. Vi skall gärna göra något på bildera och eventuella barn, far/morföräldrar, släktingar och vänner får gärna vara med. Tja, det var väl ungefär det vi har fått veta...

    Idag har vi tagit lite bilder när jag plockar smultron med syskonbarnen i vår trädgård, när vi fikar på altanen med min brors familj, utsikt från vår altan med våra föräldrar, igår hade vi vänner från Eritrea på middag och då tog vi några foton vid marbordet. Till veckan skall en vän fota oss i hemmet, tex när vi lagar mat i köket, pluggar/sitter vid datorn, läser en god bok i vardagsrumssoffan etc.

    Vi har problemet att vi skulle gärna ha några vinterbilder, men har inte bra "på lager". Vidare tycker jag att det är svårt att få med hela hemmet utifrån och innifrån med och utan "statister" på bara 8-10 bilder! Vi får ha enstaka foton på intressen och/eller tex sommarstugor, men fokus skall vara på hemmet.

    Smart av er att passa på att ta lite bra sommarbilder redan nu! Lycka till med fotandet!

  • Kusin Knase
    Emeli skrev 2009-09-06 21:42:02 följande:
    Min man hade kortärmad skjorta på några bilder. Han hade dock byxor med långa ben. Jag hade kjol och blus eller klänning på de flesta av våra bilder. På ett par bilder hade jag välstrukna och rena vita långbyxor. Vi undvek jeans. Alla våra bilder godkändes.
    Ah, interesting. Hur länge sen var detta?

    Colombia har ju ändrat sina riktlinjer ang hemutredningen nyligen, det är mycket striktare med både det ena och det andra, men det vore ju skönt om det inte gällde korten.

    Undras om typ pikéskorta ser för ledigt ut... Pappa och bror har det på ett par bilder... *fundera*

    Håller med majalotta att det är jättesvårt att hålla sig till bara 8--10 bilder!!! En av mina stora hobbyer är fotografering, och jag tar ett antal bilder i veckan på familjen, natur etc...
  • Emeli

    En ny och snygg piké borde kunna godkännas tycker jag. Har bestämt för mig att min man hade något i den stilen på något enstaka kort. Äldste sonen hade det i alla fall när vi skulle skicka handlingar andra gången. Men våra adoptioner ligger några år tillbaka i tiden. Har de skärpt kraven på hur kläderna på fotona ska se ut? I så fall tycker man att utvecklingen går åt fel håll.

    Om ni är osäkra kan ni skicka upp bilderna för granskning på AC. Med dagens digitalkameror går det ju hur smidigt som helst.

  • Ethi
    majsalotta skrev 2009-09-06 22:22:57 följande:
    Det står att vi skall vara snyggt klädda, även på fötterna, men vad detta innebär har jag inte fått något riktigt svar på.
    Det verkar räcka med "klädd", helt enkelt. Inte barfota utan något på fötterna, men strumpor fungerar Ja, i alla fall är det ingen som sagt något om det på våra kort... Fast vi undvek att ha med fötterna så mycket som möjligt på innekorten i alla fall.
    majsalotta skrev 2009-09-06 22:22:57 följande:
    Vi behöver inte ha kostym och finkläder, men gärna skjorta på mannen. Enstaka foton med tex jeans och snygg tröja kan visst vara ok, men helst tror jag att det skall vara mer formellt än så.
    Jag tror att vi totalt på två ansökningar hade _ett_ kort på maken i skjorta, och jeans eller motsvarande långbyxor har vi båda haft på samtliga kort... Så det är nog rätt lugnt Vi har fin-vardagsklätt oss på korten. För oss är det typ jeans och snygg t-shirt, till skillnad mot mjukisbrallor och linne... Så finare än så har det inte blivit. Det är så vi varit klädda där nere också, och man uppmanas faktiskt i PM innan resan att klä sig anspråkslöst och vardagsaktigt, för att inte sticka ut så mycket. Linne är förresten bra att undvika till Etiopien (och de flesta länder skulle jag tro) eftersom det tydligen kan ses som lite slampigt att visa axlarna. Fast, jag vet de som skickat sommarkort med kvinnan i linne också och det gått bra, så inte vet jag... Husdjur ska i alla fall inte vara med. Fast de har hundar och katter både här och där i Etiopien, även i knät, så inte vet jag Och så är det bra att tänka på att inte göra "fattiga" saker som t ex plocka svamp eller bär eller så.
  • majsalotta

    Skönt att man inte behöver vara för finklädd. Här är det också mest t-shirt och friluftsbrallor som gäller till vardags, så "riktiga" byxor eller jeans är snudd på uppklätt! Jag bär i princip aldrig kjol eller klänning, så jag kommer nog att ha byxor på de flesta korten.

    Jag har ett jättefint kort där jag plockar smultron med mina underbara syskonbarn i vår trädgård - tror du det ser fattigt ut? Det blir så konstigt när det vi uppskattar som hög livskvalitét kan ses som fattigt i ett annat land, men det gäller väl bara att gilla läget.

    Ethi - hade ni med många släktingar och vänner på korten? Tog ni bara kort runt hemmet?

  • Ethi

    Hahaha, skönt att höra att det finns fler som vi när det gäller klädseln

    Jag vet, det är jättesvårt det där med vad som är "fint" här men "fult" där... Jag har inte fullt grepp om det ännu känner jag... Men jag skulle nog ändå undvika ett sånt kort, där man plockar bär i trädgården med barn. Det _skulle_ kanske kunna missuppfattas för att man odlar bären där för mat och sin egen överlevnad, och har barnen att hjälpa till med skörden...?

    Ja, vi tog bara kort i och runt hemmet och nä, vi hade inte många släktingar och vänner på korten! *funderar* Vid första ansökan hade vi ett gruppkort hemma i vårt vardagsrum med några av våra närmaste släktingar och en middagsbild med samma folk, den andra gången var det faktiskt bara vi på alla kort. Det låter som att ni fått jättebra bilder redan! Våra kort såg väl ut ungefär så här:

    Första gången, togs i februari:

    *Närbild på oss
    *Vi lagat gemensamt mat i soligt kök
    *Vi äter middag tillsammans med några ur närmaste släkten
    *Gruppkort med samma släktingar
    *Vi sitter i bilen
    *Vi står utanför huset
    *Vi sitter i soffan på kvällen med tända ljus, jag läser och maken sitter med bärbara datorn
    *Vi sitter vid köksbordet på kvällen med tända ljus och spelar gitarr och sjunger

    Andra gången, togs över julen:

    *Närbild på oss föräldrar
    *Halvbild på oss alla tre (sommarbild)
    *Vi står utanför huset
    *Vi tre i trädgården i snön, sonen dras på snowracer
    *Vi gör gemensamt ischoklad vid köksbordet
    *Sonen och maken sitter vid köksbordet, maken är upptagen med datorn och sonen målar. Jag står vid köksbänken och skalar potatis.
    *Vi dansar och sjunger i lekrummet
    *Maken och jag sitter uppkrupna i soffan själva och dricker te, på kvällen med tända ljus.

    Första gången lagade vi som sagt mat gemensamt i köket. Det är till och med maken som rör i grytorna Sen har vi läst att män traditionellt helt enkelt inte ens är i köket i Etiopien! Och de lagar definitivt inte mat om de är riktiga män. Män som lagar mat kallar man spefullt för något ord som betyder typ kvinnoman eller något... Men det gick ju bra ändå

  • majsalotta

    Skulle vi ta sanningsenliga bilder skulle det mycket väl kunna vara på mannen som bakar bröd och lagar mat och jag som klipper gräset och renoverar huset . Undrar vad vi skulle kallas för

    Smultronbilden kanske fungerar om man skriver en bra text till den. Förhoppnignsvis är landansvarig på AC duktig på att hjälpa till att välja ut bra bilder och censurera sådana som kan missuppfattas.
    Hmmm... bilen, ja varför inte. Det är ju inte helt ny, men man kan ju photoshoppa bort rostfläckarna!

    Vi skulle också gärna ha bilder på våra fritidsintressen tex. fjällvandring, skidåkning och kajakpaddling, men det ser kanske inte heller "rikt" ut på bild...

  • Ethi

    Jadå, AC hjälper er! Jag håller tummarna för att smultronbilden fungerar ändå, för den låter fin Fjällvandring, skidåkning och kajakpaddling låter väl som att det skulle kunna göra sig jättebra på bild?

  • Singeladopt

    När jag fixade bilder att skicka mailade jag dem till organisationen och frågade om de var ok, eller om något behövde ändras. Det var skönt att veta att de var ok, redan innan jag skickade albumet.

    Lycka till.

  • Längtande mamma

    Tack för alla tips! Igår möblerade vi om i trädgården och utnyttjade den fina sensommar-solen, tur att man har en massa blommande växter i stora krukor så att de kunde sättas ihop för en fin bakgrund!
    Sen fixade vi lite klädombyten, kamera på stativ med fjärrutlösare, kaffekoppar (utan kaffe i) och rutig duk och satte igång och fotade olika "scener", det svåraste var att hålla sig för skratt när maken tryckte på fjärrutlösaren (liten fjärrkontroll) till kameran och sedan snabbt släppte den i kaffekoppen innan han lyfte koppen till en liten "skål" för kameran

Svar på tråden Hjälp med fotograferingen till Etiopien/Colombia