• hennmau

    Vart i Malmö ska man bo???

    Funderar på att flytta ner i landet, till skåne. Helsingborg, Malmö är bla av intresse.. Tanken är att jag ska fortsätta mina studier där. Jag har vart ute på MKBfastigheter och kikat, men inte hittat nått i min smak. Jag bor här nu i radhus med uteplatser, trivs bra så!

    Å hur vet jag vart jag ska bo där nera..bra/dåliga områden. jag har också barn, så det ska vara barnvänligt!

    Hjälp mig alla ni skånebor och andra som vet :)

  • Svar på tråden Vart i Malmö ska man bo???
  • längtar och väntar

    Staffanstorp är väl ändå ingen bra skolkommun??


    vivianne skrev 2009-09-06 11:37:03 följande:
    Bra skolkommuner är väl Lund, Lomma och Staffanstorp (Vellinge vet jag inte mycket om men det är en rent ekonomiskt välskött kommun). Lomma, Staffanstorp och Vellinge är lågskattekommuner. Har du barn i skolåldern är Åkarp (mellan Malmö och Lund) bra men deras barnomsorg TROR jag är sådär (ligger i Burlövs kommun som jag inte är så imponerad av). Det beror väl mycket på vad du har för krav - vill du bo på landet eller i stan, är du beroende av allmänna kommunikationer eller kör du ändå alltid egen bil, hur lång tid kan du tänka dig att pendla osv... Hela regionen är rätt het med höga bostadspriser i de områden man "vill" bo.
  • Vasen

    Jag har bott vid Folkets Park i över 10 år nu och har aldrig varit utsatt för någon skottlossning . Inte heller har jag blivit rånad eller misshandlad.

    Tycker det är en smula negativ beskrivning av Malmö här. I stort sett hela innerstaden tycker jag är ok. Om det finns gård eller inte för barnen beror ju på i vilket hus man bor. Bostadsrätter är inte såååå jättedyrt här i stan och där kan man ju vara med själv och påverka hur man vill ha det. Att man blir lite bitter om man bara håller till i de där jättehusen i utkanten av stan kan jag ju begripa förstås. Alla de där Hermodal, Nydala, Gullviksborg och vad de heter byggdes väl på 70-talet i rasande fart och har väl förfallit sen dess. Men kom till innerstaden, den västra om du gillar måsar och den södra om du gillar second hand, det är så mycket trevligare här än ryktet säger .

  • vivianne

    Staffanstorp var med på toppplistan över bästa skolkommun i hela Sverige för ett par par år sedan i alla fall...

  • iortiger

    I Vellinge vågar du släppa ut barnen utan att behöva oroa dig....Skolorna är jätte bra och kommunen i sig är lugn och mysig! Inga problem att ta sig in till Malmö om man ska det....

  • cavat
    hennmau skrev 2009-09-06 10:25:27 följande:
    Alltså blir det nån förort till Malmö som de låter på er! Jag vill absolut känna mig trygg där jag bor med mitt barn, ett lungt område vill jag bo i. Cavat: Jo Lund är absolut ett alternativ. Ska man bo i utanför Lund då också för att komma åt de lugna och barnvänliga?Helsingborg då? I vilka städer vill jag INTE bo i då?
    Kan ärligt säga att hela Lund är "barnvänligt", det är en rätt liten, mysig stad med mycket grönområden och gott om skolor för alla åldrar och inriktningar. Bra förbindelser både i stan och till andra städer. Och det finns gott om barnfamiljer och fritidsutbud för barn här. Men det jag verkligen gillar är att även om Lund är "litet" så finns inte den där "småstadsmentaliteten" som man annars kan hitta lite var stans, här kan man verkligen känna att man kan vara sig själva utan att någon tittar snett... Jag älskar Lund!
  • Elli47

    Den korta stund jag bott i Malmö var i Mazettihuset mellan Möllevångstorget och Triangeln. Bodde där i 9 veckor och trivdes jättebra, blev varken mördad eller rånad {#lang_emotions_laughing} vilket jag nästan hade trott efter allt jag läste!
    Tyvärr känner jag inte till Malmö så bra så var det är bra att bo med barn vet jag inte. Men det är en jättefin stad och väldigt trevligt folk bor det också där!! Skånskan är dessutom utomordentligt härlig!

  • Amora Branca Sylvestre

    Jag har bott i olika länder och massor av andra städer i Sverige.

    Det är väldigt tråkigt med allt tjafsande om att Malmö är en ful stad. Personligen tycker jag att jag bor i en av de absolut vackraste delarna av Malmö. Hästhagen! Vackra fastigheter från början av 1900-talet och ett stenkast från allt! Dessutom kryllar det av dagis. Jag har 200 meter (max) till 8 dagis. Har massor av vackra scenerier i Pildammsparken, Kungsparken och Rönneholmsparken mm.

    Det finns massor av "farliga" ställen i Malmö. Men glöm inte bort att pedofili är inte en klassfråga, det är en läggning. Om ni gömmer i småhålor och låter era barn springa över allt så räkna inte med att de går hur säkra som helst.

    Jag skulle aldrig vilja flytta från Malmö, men jag väljer mina områden med omsorg. Jag skulle hellre dö än att sätta min fot i obildade bonnahålor som Staffanstorp, Arlöv, Åkarp, Svedala mm. Men visst, smaken är som baken.

    Uppenbarligen känner ni heller inte till Lund så bra, men ja, det finns även sociala problem i akademikerstäder som Lund. Norra fäladen och Klostergården är två områden som har massa sociala problem.

    Vill du bo bra i Malmö så välj inte t.ex. som någon skrev Lindeborg. Detta är ett område med mycket sociala problem och kriminalitet. Heller inte västra hamnen/Bo01. Det är väldigt mycket rörelse av människor (speciellt på sommaren) i västra hamnen från alla stadsdelar som "hänger" där och hittar på massa skit.

    Vill du bo tryggt så testa fridhem, djupadal, Limhamn (undvik dock Linneskolan), Bellevue Sjösida. Ribersborg. Tror även att nya Victoria Park kommer vara väldigt tryggt.

    Malmö är en vacker stad, det är dock inte de stadsdelar som KossanMuu har bott i.

  • Amora Branca Sylvestre

    Förresten, Limhamn har också "mindre bra" delar.

  • Nettan 80
    Amora Branca Sylvestre skrev 2009-09-08 20:16:10 följande:
    Jag har bott i olika länder och massor av andra städer i Sverige. Det är väldigt tråkigt med allt tjafsande om att Malmö är en ful stad. Personligen tycker jag att jag bor i en av de absolut vackraste delarna av Malmö. Hästhagen! Vackra fastigheter från början av 1900-talet och ett stenkast från allt! Dessutom kryllar det av dagis. Jag har 200 meter (max) till 8 dagis. Har massor av vackra scenerier i Pildammsparken, Kungsparken och Rönneholmsparken mm. Det finns massor av "farliga" ställen i Malmö. Men glöm inte bort att pedofili är inte en klassfråga, det är en läggning. Om ni gömmer i småhålor och låter era barn springa över allt så räkna inte med att de går hur säkra som helst. Jag skulle aldrig vilja flytta från Malmö, men jag väljer mina områden med omsorg. Jag skulle hellre dö än att sätta min fot i obildade bonnahålor som Staffanstorp, Arlöv, Åkarp, Svedala mm. Men visst, smaken är som baken. Uppenbarligen känner ni heller inte till Lund så bra, men ja, det finns även sociala problem i akademikerstäder som Lund. Norra fäladen och Klostergården är två områden som har massa sociala problem. Vill du bo bra i Malmö så välj inte t.ex. som någon skrev Lindeborg. Detta är ett område med mycket sociala problem och kriminalitet. Heller inte västra hamnen/Bo01. Det är väldigt mycket rörelse av människor (speciellt på sommaren) i västra hamnen från alla stadsdelar som "hänger" där och hittar på massa skit. Vill du bo tryggt så testa fridhem, djupadal, Limhamn (undvik dock Linneskolan), Bellevue Sjösida. Ribersborg. Tror även att nya Victoria Park kommer vara väldigt tryggt. Malmö är en vacker stad, det är dock inte de stadsdelar som KossanMuu har bott i.
    Hur kan du säga att de är obildade bonnahålor om du inte sätter din fot där, det är kanske lite svårt att bedömma då, jag kan verkligen inte hålla med. Men som du säger, smaken är som baken. Jag t ex hade inte velat bo på djupadal eller fridhem.
    Skam den som ger sig........ Theo 080718 & nr 2 med bf 100118 Vilken lycka!!
  • KossanMuu

    Amora Branca Sylvestre skrev 2009-09-08 20:16:10 följande:


    Jag har bott i olika länder och massor av andra städer i Sverige. Det är väldigt tråkigt med allt tjafsande om att Malmö är en ful stad. Personligen tycker jag att jag bor i en av de absolut vackraste delarna av Malmö. Hästhagen! Vackra fastigheter från början av 1900-talet och ett stenkast från allt! Dessutom kryllar det av dagis. Jag har 200 meter (max) till 8 dagis. Har massor av vackra scenerier i Pildammsparken, Kungsparken och Rönneholmsparken mm. Det finns massor av "farliga" ställen i Malmö. Men glöm inte bort att pedofili är inte en klassfråga, det är en läggning. Om ni gömmer i småhålor och låter era barn springa över allt så räkna inte med att de går hur säkra som helst. Jag skulle aldrig vilja flytta från Malmö, men jag väljer mina områden med omsorg. Jag skulle hellre dö än att sätta min fot i obildade bonnahålor som Staffanstorp, Arlöv, Åkarp, Svedala mm. Men visst, smaken är som baken. Uppenbarligen känner ni heller inte till Lund så bra, men ja, det finns även sociala problem i akademikerstäder som Lund. Norra fäladen och Klostergården är två områden som har massa sociala problem. Vill du bo bra i Malmö så välj inte t.ex. som någon skrev Lindeborg. Detta är ett område med mycket sociala problem och kriminalitet. Heller inte västra hamnen/Bo01. Det är väldigt mycket rörelse av människor (speciellt på sommaren) i västra hamnen från alla stadsdelar som "hänger" där och hittar på massa skit. Vill du bo tryggt så testa fridhem, djupadal, Limhamn (undvik dock Linneskolan), Bellevue Sjösida. Ribersborg. Tror även att nya Victoria Park kommer vara väldigt tryggt. Malmö är en vacker stad, det är dock inte de stadsdelar som KossanMuu har bott i.
    Skulle gärna vilja veta var du har fått den informationen ifrån att lindeborg ska ha stora sociala problem och kriminalitet? Har svårt att tänka mig att det är sant då jag har umgåtts mycket med folk därifrån.

    Tycker också sista meningen är lite av en motsättning: "Malmö är en vacker stad, det är dock inte de stadsdelar som KossanMuu har bott i." Nydala är precis lika mycket Malmö som Bo01 är men ni som säger Malmö är fint verkar lotsas som att dessa delar inte finns. Ska ni ge en riktig bild av Malmö måste ni också visa ALLA delar av Malmö.

    Men visst lev ni i er lilla värld och lotsas att Malmös sociala problem inte finns. Måste kännas bättre så.
Svar på tråden Vart i Malmö ska man bo???