• Äldre 8 Sep 11:06
    6988 visningar
    15 svar
    15
    6988

    Klickljud i höften hos nyfödd

    Hur ofta händer det att läkaren hittar klickljud i höften på läkarundersökningen då barnet är ett par dagar gammalt, skickar remiss till ortopeden och det senare visar sig att det INTE var något fel/höftledsluxation?

    Betyder remissen att barnet har fel på höften eller bara att det ska kollas igen och att man kan slappna av sålänge?

    Har du varit med om detta?


    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥ beckahbitch.blogg.se
  • Svar på tråden Klickljud i höften hos nyfödd
  • jakeba­na
    Äldre 8 Sep 13:44
    #1

    Det är nog rätt vanligt tror jag. Man fäller nog hellre än friar som obstetriker i det läget.

  • Äldre 8 Sep 13:47
    #2

    Det är nog vanligt tror jag också. Vi fick remiss till ortopeden, men det visade sej inte vara något problem.


    Mamma till Sibelle 090316
  • Äldre 9 Sep 11:45
    #3

    Skönt det


    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥ beckahbitch.blogg.se
  • drakvi­nge
    Äldre 12 Sep 13:59
    #4

    Var glad att de kollar upp sånt direkt, ju yngre barnen är när de får behandling (OM nåt är fel) desto kortare läktid.
    På dottern upptäcktes det först vid tre månader och hon hade skena tills sin ettårsdag.

  • Äldre 26 May 08:45
    #5

    Hej blåser liv i denna tråden då jag behöver skriva av mig lite. Jar varit så himla nojig inför ortopedbesöket imån o mått jättedåligt. Fattar inte varför för om min son skulle få skena så är inte de hela världen! De hörde ett knäppljud på höften på bb o ville kolla upp det..nu försöker jag andas o bara ta det lugnt o släppa det där. Fins ju de som har de värre eller så är det alla mammahormoner som spökar.. men verkar som att det är vanligt att det knäpper i höften på nyfödda utan att det behöver vara något eller?

  • Äldre 26 May 08:57
    #6

    Min dotters höft knäppte också, första läkaren hörde det inte men vid andra besöket var det en ny läkare och han hörde ett knäpp.

    Så det säkra före det osäkra blev vi vidareskickade till ortopeden och han skickade oss till röntgen ja eller ultraljud eftersom benen inte är hårda på såna små ännu, vid 6 månader röntgade dom henne och det var inget fel alls på henne.

    Det vart lite kontroller men inget som var några stora problem.

    Men man var ju orolig trotts att det är en ganska liten sak å fixa om det skulle vara något.

    Lyckatill jag håller tummarna <3


    oroligmama skrev 2016-05-26 08:45:51 följande:

    Hej blåser liv i denna tråden då jag behöver skriva av mig lite. Jar varit så himla nojig inför ortopedbesöket imån o mått jättedåligt. Fattar inte varför för om min son skulle få skena så är inte de hela världen! De hörde ett knäppljud på höften på bb o ville kolla upp det..nu försöker jag andas o bara ta det lugnt o släppa det där. Fins ju de som har de värre eller så är det alla mammahormoner som spökar.. men verkar som att det är vanligt att det knäpper i höften på nyfödda utan att det behöver vara något eller?


  • Äldre 26 May 13:20
    #7

    Tack för svar! Läkaren trodde ju på undersökningen att det kan vara för han bara var en dag gammal men på återbesöket var det kvar där då fick remiss till ortopeden. Vi har inget sånt på syskonen eller oss föräldrar o så är han pojke med vilket är mer ovanligt..inte så kul om han får ha skena nu hela sommaren när man ville njuta av bebis...nån som vet annars hur det funkar o amma med skena? Kan man ha honom på sidan iaf fast med kudde emellan benen? O hur man kan gosa på bästa sätt ändå?

  • Äldre 26 May 13:32
    #8

    Hej Ts,
    Höftledsluxation finns hos 7/1000 barn och är alltså ganska vanligt. Mitt första barn föddes med det för ett år sen och hade skena under sommaren. Jag vet inte hur vanligt att man upptäcker klick i höften och det inte är något, men vet att man försöker upptäcka alla fall så vid minsta misstanke utreder man hos ortopeden. Det är jobbigt såklart med skena osv, men man vänjer sig och det går bra. Det gick bra att amma och vi bar mycket i sjal. Hoppas allt går bra för er!

  • Äldre 26 May 21:03
    #9

    Hej! Vid första läkarundersökningen av min pojk så sa läkaren att hon hörde ett klickljud och skickade en remiss till ortoped. Av olika anledningar dröjde det ut på tiden så först efter ca 3 veckor fick vi en tid. Under dessa tre veckor var jag och maken väldigt oroliga och nervösa över vad de skulle hitta. Jag hörde själv klickljudet dagligen och googlade hur mycket som helst. Vi blev mer och mer nervösa och oroliga såklart!

    Väl hos ortopeden så var det ingen fara utan bara "normalt". Ortopeden sa att det är vanligt att man får en remiss för säkerhetsskull då det är bättre ju tidigare man upptäcker felet. Hoppas allt går bra!

  • Äldre 26 May 21:07
    #10

    Mitt barn fick skena.Hade ingen aning om detta och läkarna sa att det var ärfligt ,dock ingen i släkten haft detta.Men barnet låg i säte och det ökar ju risken.

  • Äldre 27 Jun 12:40
    #11

    Ni som fått godkänt hos ortopeden efter remiss dit hur har det gått på kontrollerna sen på bvc med läkare?

  • Äldre 27 Jun 16:28
    #12

    Allt har gått bra, ett proffs har ju sagt sitt och det har Bvc lyssnat på.


    oroligmama skrev 2016-06-27 12:40:48 följande:

    Ni som fått godkänt hos ortopeden efter remiss dit hur har det gått på kontrollerna sen på bvc med läkare?


  • Äldre 29 Jun 18:31
    #13

    Vi var också hos ortopeden och det syntes inget. Har aldrig märkt av något sedan heller.

  • Mooomi­n
    Äldre 29 Jun 18:52
    #14

    Vi var med om precis just detta. Det var ingenting.

  • Äldre 29 Jun 21:45
    #15

    Min dotter som föddes tidigare i år hade klickljud på ena höften upptäcktes det på BB, vi fick en chock då jag aldrig hört talas om höftledsluxation. Fick remiss och på ultraljud och läkarbesöket på ortopeden konstaterades det att hon behövde skena då enda höften var ur led.. Grät hela första dagen med skenan men tog tag i mig själv och det löste sig fint, lite knepigt att amma i början och fick köpa kläder i större storlek.. Dottern min stördes inte av skenan alls och höften va bra efter 3 veckor men skenan satt på i tot 6 veckor för säkerhets skull. Så glad att det upptäcktes i tid när hon va så liten!!

Svar på tråden Klickljud i höften hos nyfödd