• Eirin

    Hypospadi-tråden del 4

    Hypospadi-tråden del 4
    Här är tråden för alla som vill diskutera hypospadi. Här kan vi ställa frågor, oroa oss, glädjas åt att allt verkar ordna sig och bara lufta våra känslor kring den här företeelsen som är hypospadi!

    Gamla trådar:

    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39352503.html

    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m42227717.html

    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m44661264.html

    Bra sida:
    www.urologkanalen.com/barnurologi/hypospadi.s...

  • Svar på tråden Hypospadi-tråden del 4
  • Idapida

    Ska jag göra premiärinlägget!!?
    Nu börjar det bli dags för oss, nästa tisdag är det inskrivning...Jag är inte så jätteorolig inför själva operationen nu, mer inför tiden efteråt när man ska försöka få Åke att inte paja läkningen genom att vara sitt vanliga vilda jag...

  • Cia o krabaten

    Själva väntar vi fortfarande på kallelse.
    SOnen är 13mån nu och det lät som om det skulle ske runt 1år.

    IdaPida: Alla tips du kan komma med sen tar jag gärna, för här hemma har v i en galning

  • nenne31
    Har en son på 7,5 år som har hypospadi.
    Han har blivit opererad tre gånger och e klar nu,om inget annat skulle gå "snett".
    Han gick igenom första op då han av 11 månader,en liten op då dom öppnade urinhållet för det av för trångt bara.
    När han va 5,5 år gjorde dom den "stora" operationen...då dom byggde om urinröret så han kissar där man "ska" och inte neråt som innan.
    Han hade kluven förhud så dom slöt om snoppen så den som "vanligt.

    Operationen tog ca 2 timmar och han va inlagd i en vecka och skulel ligga stilla m kateter.
    Han va jätte duktig.

    Tyvär blev det håll i den förslutna förhuden,så han fick genomgå en ny op då han blev omskuren.
    Gick snabbt och han va inlagd m kateter i 3 dygn.

    Nu ahr vi hitta en fistel,typ knuta på han som jag ska ringa hans läkare om imorgon och få kollat.
    Jag vill ju gärna att dom tar bort den,för man vill ej han ska bli retad sen el få problem med sig sj för det.
    Han vet han ser "annorlunda ut" nu med osmkurenheten,och jag har varit väldigt orolig över detta att han ska bli rettad mm...men inget ahr hänt än iaf.
    Och avd jag hört e det väll emr vanligt nu för tiden?

    Hur har ni andra det?
    Finns ju rätt många olika grader på hypospadi vad jag hört.
    Min sons snopp har aldrig vat ktökt tex.

  • Totts
    varadis skrev 2009-09-09 18:56:52 följande:
    Har en son på 7,5 år som har hypospadi.Han har blivit opererad tre gånger och e klar nu,om inget annat skulle gå "snett".Han gick igenom första op då han av 11 månader,en liten op då dom öppnade urinhållet för det av för trångt bara.När han va 5,5 år gjorde dom den "stora" operationen...då dom byggde om urinröret så han kissar där man "ska" och inte neråt som innan.Han hade kluven förhud så dom slöt om snoppen så den som "vanligt.Operationen tog ca 2 timmar och han va inlagd i en vecka och skulel ligga stilla m kateter.Han va jätte duktig.Tyvär blev det håll i den förslutna förhuden,så han fick genomgå en ny op då han blev omskuren.Gick snabbt och han va inlagd m kateter i 3 dygn.Nu ahr vi hitta en fistel,typ knuta på han som jag ska ringa hans läkare om imorgon och få kollat.Jag vill ju gärna att dom tar bort den,för man vill ej han ska bli retad sen el få problem med sig sj för det.Han vet han ser "annorlunda ut" nu med osmkurenheten,och jag har varit väldigt orolig över detta att han ska bli rettad mm...men inget ahr hänt än iaf.Och avd jag hört e det väll emr vanligt nu för tiden?Hur har ni andra det?Finns ju rätt många olika grader på hypospadi vad jag hört.Min sons snopp har aldrig vat ktökt tex.
    Tror att det är vanligar med omskurna barn i dag. Tänk på alla invandrare. I USA är det ett normalt ingrepp. Man anser att det är orent att ha förhuden kvar. De pratade om detta för någon månad sedan på det där programmet doctors.

    Min son kommer också att bli omskuren. Vad som har blivit sagt är att han kommer att få urinröret förlängt och så måste man även lossa penisen från pungen den sitter lite fast el. vad man ska säga. Så då är det nog det som menas med lite krökt tror jag.
    Men jag har fullt förtroende för läkarna i Lund och de har sagt att när de är färdiga så det enda som ska påminna om hypospadin är det faktum att han kommer att vara omskuren. Hellre en omskuren snopp än en snopp som har urinröret på undersidan och öppen förhud.
  • nenne31
    Tottie78 skrev 2009-09-10 09:39:24 följande:
    Tror att det är vanligar med omskurna barn i dag. Tänk på alla invandrare. I USA är det ett normalt ingrepp. Man anser att det är orent att ha förhuden kvar. De pratade om detta för någon månad sedan på det där programmet doctors.Min son kommer också att bli omskuren. Vad som har blivit sagt är att han kommer att få urinröret förlängt och så måste man även lossa penisen från pungen den sitter lite fast el. vad man ska säga. Så då är det nog det som menas med lite krökt tror jag. Men jag har fullt förtroende för läkarna i Lund och de har sagt att när de är färdiga så det enda som ska påminna om hypospadin är det faktum att han kommer att vara omskuren. Hellre en omskuren snopp än en snopp som har urinröret på undersidan och öppen förhud.
    Ja absolut hellre en omskuren snopp än urinröret på undersidan och kluven förhud.
    Fick ni veta om hypospadin på ultraljudet el förlossningen?
    Det e ju ärfligt säger dom....ca 20 % min minsta son fick inte det,och jag evt ingen annan som ahr det i familj/släkt.
  • Totts
    varadis skrev 2009-09-10 09:59:43 följande:
    Ja absolut hellre en omskuren snopp än urinröret på undersidan och kluven förhud.Fick ni veta om hypospadin på ultraljudet el förlossningen?Det e ju ärfligt säger dom....ca 20 % min minsta son fick inte det,och jag evt ingen annan som ahr det i familj/släkt.
    Nej vi fick intr reda på det på UL och inte direkt vid födslen heller utan först när barnläkaren kollade honom på dag 2.
    Det visar sig att sambons pappas kusins barn hadde någon form att hypospadi.. Men tycker det är lite lång bort för att det skulle påverka.. Men nu har ju lilleman det så kanske..
  • Totts

    Är det någon som kan tala om för mig om jag som fortfarande är mammaledig har rätt att ta ut VAB när vi ska till doktorn i Lund för kontroll. Och får vi ta det sen när han ska in för att opereras? Kan både jag och B ta ut VAB samtidigt. Eller får en ta VAB och en får ta FL? Tacksam för svar av någon som har erfarenhet av detta. :)

  • nenne31
    Tottie78 skrev 2009-09-11 09:48:23 följande:
    Är det någon som kan tala om för mig om jag som fortfarande är mammaledig har rätt att ta ut VAB när vi ska till doktorn i Lund för kontroll. Och får vi ta det sen när han ska in för att opereras? Kan både jag och B ta ut VAB samtidigt. Eller får en ta VAB och en får ta FL? Tacksam för svar av någon som har erfarenhet av detta. :)
    Pappan kan ta vab om du tar föräldrarpening.
    Ni kan inte bägge ta vab samtidigt.
    Men du kan ta ut vab och inte föräldpening om du vill...men då kan ju ej din man ta vab.
  • fanny20
    Tottie78 skrev 2009-09-11 09:48:23 följande:
    Är det någon som kan tala om för mig om jag som fortfarande är mammaledig har rätt att ta ut VAB när vi ska till doktorn i Lund för kontroll. Och får vi ta det sen när han ska in för att opereras? Kan både jag och B ta ut VAB samtidigt. Eller får en ta VAB och en får ta FL? Tacksam för svar av någon som har erfarenhet av detta. :)
    Du ska ringa och kolla med fk för säkret skull för alla har det vara olika vad de godkänner. Jag och sambon fick tfp samtidigt 1 dag den andra 2 dagarna var 1 ledig enligt schema då då fick bara den andra tfp eftersom du inte kan få det för lediga dagar. Så visst kan båda få tfp samma dagar! men det är under särskilda omständigheter. Men jag är 99% säker på att du inte kan byta ut fp mot tfp för kontrollen men det är inte omöjligt att din man kan få tfp istället men kolla med fk vad de säger.
Svar på tråden Hypospadi-tråden del 4