• Äldre 12 Sep 12:52
    19506 visningar
    24 svar
    24
    19506

    När kan jag amma igen efter att ha varit på fest och druckit alkohol?

    Jag planerar att gå på fest nästa helg och killen får vara hemma med lilltjejen på 3 veckor. Hon tar ersättning/utpumpad mjölk i flaska men jag funderar på hur jag ska göra med den mjölk som produceras medan jag dricker alkohol. Måste jag pumpa ut och slänga mjölken eller försvinner det automatiskt efter något dygn? Tänkte ju inte dricka järnet men ändå ta ett par glas vin.

  • Svar på tråden När kan jag amma igen efter att ha varit på fest och druckit alkohol?
  • kattis b
    Äldre 12 Sep 12:58
    #1

    Du behöver inte pumpa.
    Det går över i bröstmjölken, men i såna löjliga mängder att det inte spelar nån roll.
    Bröstmjölken får samma alkoholhalt som ditt blod. Säg att du dricker så du har en promille i blodet (då är du duktigt full.), då är det även en promille i bröstmjölken. Promille betyder tusendel. Säg att du får ut en dl när du pumpar, ta en tusendel av det.. Inte ens en droppe.
    Och dagen efter är absolut ingen fara, så länge du har blivit nykter. Bekymret är inte alkoholmängden, utan omdömet.

  • Äldre 12 Sep 13:00
    #2

    Du behöver inte pumpa ur och slänga efter som det knappast kommer över nån alkohol i mjölken.

  • Äldre 12 Sep 22:12
    #3

    Skrev just detta i en annan tråd:

    Saxat från Livmedelsverkets hemsida:
    "Alkohol har inga positiva effekter för amningen. Enligt nuvarande forskning innebär det dock inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar, det vill säga 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan. Den mängd alkohol som barnet kan få i sig med bröstmjölken är mycket liten. "

  • Äldre 12 Sep 22:17
    #4

    Alkohol kan inte "lagras" i kroppen/bröstmjölken. När alkoholen är borta ur ditt blod är den även borta ur mjölken. Ny bröstmjölk produceras ju hela tiden.

  • Äldre 12 Sep 22:22
    #5

    Alkoholen i ett glas vin brukar väl normalt förbrännas på ca 2-3 timmar, så du lär inte behöva vänta ett helt dygn ifall du vill vänta med att amma tills mjölken är 100% fri från alkohol.

    Om du vill vänta med att amma den tiden så kanske du behöver pumpa för att inte få ont/mjölkstockning. Annars finns som sagt ingen anledning att pumpa.

  • Äldre 13 Sep 20:15
    #6

    Är du nykter nog att hantera dit barn är du nykter nog för att amma. Det är inte alkohol i bröstmjölk som man måste tänka på utan att man som påverkad kan bli fumlig och i värsta fall tappa bebisen.

  • kattis b
    Äldre 13 Sep 22:13
    #7
    Poloc skrev 2009-09-12 22:22:44 följande:
    Alkoholen i ett glas vin brukar väl normalt förbrännas på ca 2-3 timmar, så du lär inte behöva vänta ett helt dygn ifall du vill vänta med att amma tills mjölken är 100% fri från alkohol. Om du vill vänta med att amma den tiden så kanske du behöver pumpa för att inte få ont/mjölkstockning. Annars finns som sagt ingen anledning att pumpa.
    100% fri från alkohol är ingenting. Det finns alkohol i juice och mjölk också.
  • Äldre 14 Sep 23:07
    #8

    kattis b skrev 2009-09-13 22:13:43 följande:


    100% fri från alkohol är ingenting. Det finns alkohol i juice och mjölk också.
    En hel del personer har känslomässiga skäl att inte amma då man druckit alkohol, vilket jag anser också ska respekteras.

    För att alkohol ska bildas krävs en jäsningsprocess, så vitt jag vet, så om inte den mjölk och juice du nämner stått och blivit dåliga (och därmed odrickbara) kan du få ge en trovärdig källa till påståendet om alkoholinnehåll.

    (Nej, jag är absolut ingen anti-alkohol-fanatiker. Ammar _och_ njuter själv av ett glas vin då och då. Men blir trött på sakfel som förekommer flitigt i argument från olika håll.)
  • Äldre 7 Aug 21:13
    #9

    Tar upp denna tråd igen... Ok låt oss säga att jag ska ut och festa och blir full. Då behöver jag alltså inte pumpa ur mjölken dagen efter när jag nyktrat, med risk att barnet blir påverkat??? Utan när jag nyktrat så har alkoholen även lämnat bröstmjölken, den är alltså inte onyttjbar??

  • Äldre 7 Aug 21:17
    #10

    Puff

Svar på tråden När kan jag amma igen efter att ha varit på fest och druckit alkohol?