• Äldre 13 Sep 16:34
    1427 visningar
    9 svar
    9
    1427

    Honung?

    Väntar första barnet ä i v 8, man har ju alltid hört att honung ä giftigt men jag har en kompis som just fått sitt 3-dje barn hon säger att läkaren sa till henne att de va bara och äta.
    Är en honungsmänniska som har det i mat, dryck osv.
    Törs man eller ? saknar det mycket..

  • Svar på tråden Honung?
  • Äldre 13 Sep 16:35
    #1

    Det är små barn som inte tål honung. Du kan äta det.

  • Äldre 13 Sep 16:35
    #2

    Läs kostråden från livsmedelsverket!! står honung med?

  • Petron­illa
    Äldre 13 Sep 16:35
    #3

    att äta själv ja, men inte till barn under ett år. Kan innehålla sporer tror jag det var.

    Gå in på livsmedelsverket och se vad de rekommenderar!

  • gamlin­gen
    Äldre 13 Sep 16:36
    #4

    Hur små då?

  • Äldre 13 Sep 16:37
    #5
    gamlingen skrev 2009-09-13 16:36:27 följande:
    Hur små då?
    Har hört både under 1 år och under 3 år. Vet inte vilket som stämmer.
  • Äldre 13 Sep 16:38
    #6

    Instämmer med följande.
    Du kan äta hur mycke thonung du vill.
    Barn under 1 år ska dock inte äta honung

    "Sporer från Clostridium botulinum kan förorsaka förgiftning hos spädbarn. Denna form av botulism drabbar inte vuxna. Spädbarnsbotulism är en sällsynt, men mycket allvarlig sjukdom, som kan ha dödlig utgång om den inte behandlas. Fall av spädbarnsbotulism med sannolik anknytning till intag av honung innehållande sporer av Clostridium botulinum finns dokumenterade."

    "


    Spädbarn bör inte äta honung eftersom den kan innehålla sporer som i tarmen kan utvecklas till bakterier och där producera ett farligt gift. Större mängder spenat, rödbetor, bladselleri, nässlor och mangold kommer på menyn först när barnet fyllt ett år. Det finns mycket nitrat i dessa grönsaker som kan omvandlas till nitrit, vilket kan försvåra syreupptagningen hos små barn. Det finns en risk att små barn sätter nötter och jordnötter i halsen. Undvik därför att ge barnet nötter och jordnötter under småbarnsåren." Livsmedelsverket
    Om du möter någon som beter sej som ett svin, har h*n troligtvis drabbats av svininfluensan!
  • Äldre 13 Sep 16:46
    #7

    Honung kan innehålla clostridium botulinum-sporer som kan ge spädbarnsbotulism. Därför ska man inte ge honung till barn under ett år.

    TS, käka hur jäkla mycket honung du vill! Det är inte giftigt.

  • Äldre 13 Sep 16:46
    #8

    Tackar!!
    Ååå va bra då ska jag ta en kopp the me honung ikväll... *Längtar*

  • gamlin­gen
    Äldre 13 Sep 23:48
    #9

    Tack för informationen!
    Det var nytt för mig, jättebra att känna till.

Svar på tråden Honung?