• Anonym (torr)
    Äldre 14 Sep 10:07
    1139 visningar
    2 svar
    2
    1139

    Väldigt, väldigt torr?!

    Jag har ett problem, det började i somras på baksidan av ena låret, en stor torr röd fläck som kliade så jag blev galen. Tänkte inte mer på det..
    Den har fortfarande inte försvunnit för jag kliat sönder den i stort sett, men nu har jag upptäckt massor av små torra flagnande fläckar överallt på hela kroppen, som känns som sandpapper och ser ut ungefär som att huden har blivit tvinnad på något konstigt sätt. Sen för någon dag sen fick jag även i ansiktet.. Det sprider sig som en löpeld och jag undrar, finns det någon bra hudkräm jag kan smörja med så att det torra försvinner? Det kliar även något fruktantsvärt efter dusch, och jag smörjer alltid men det hjälper inte!

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Väldigt, väldigt torr?!
  • Åsa skönhe­tsexpe­rten
    Äldre 18 Sep 15:12
    #1

    Hej!

    Om du smörjer och det inte hjälper, och du tycker hudproblemet blivit värre, så tycker jag du ska be en läkare titta på det. Det kan ju vara så att du har någon allergi, och då behöver det utredas så du får rätt behandling. Det kan ju vara så att du behöver en lite starkare hudsalva för att få bukt på eksemet. Canoderm finns receptfritt på apoteket och är en salva för väldigt torr hud. Man ska dock inte använda den i öppna sår. Du kan ju prova med den på de torra partierna och se om det hjälper, men annars så rekommenderar jag som sagt att du uppsöker läkare.

    Mvh
    Åsa

  • Anonym (torr) Trådstartaren
    Äldre 21 Sep 14:13
    #2

    Tack för svar, jag har smörjt med en fet hudsalva och det har blivit lite bättre. Har bara kvar eksemen på benen nu.. Men om det kommer tillbaks ska jag uppsöka läkare :)

    Mvh

Svar på tråden Väldigt, väldigt torr?!