• gookie

    Något riktigt bra mot svampinfektion i tassarna?

    Min hund har svampinfektion i tassarna. Veterinären sa jag kunde behandla med alsolsprit men det vill jag inte så jag har kört med klorhexidin. Det blev mycket bättre men så har vi varit borta en helg på spårkurs och det blöta väder som var då och in och ut i tid och otid gjorde tassarna sämre igen och nu tycker jag det tar sån tid. Någon som har något kanontips?

  • Svar på tråden Något riktigt bra mot svampinfektion i tassarna?
  • Bumbie

    Min hund har också svamp titt som tätt, jag har använt zinksalva och det är kanon!

  • gookie
    Bumbie skrev 2009-09-15 21:52:33 följande:
    Min hund har också svamp titt som tätt, jag har använt zinksalva och det är kanon!
    Täpper inte zinksalvan till och huden får svårt för att andas?
  • Bumbie
    gookie skrev 2009-09-15 21:57:44 följande:
    Täpper inte zinksalvan till och huden får svårt för att andas?
    Jag har inte upplevt det på min hund. Men idomin kanske är bättre då?
  • lennartsdotter

    Vad är det för svamp? Jästsvamp? I sådana fall är Malacetic våtservetter bra. Man kan även schamponera bara tassarna med Malaseb.

  • gookie
    lennartsdotter skrev 2009-09-15 22:42:37 följande:
    Vad är det för svamp? Jästsvamp? I sådana fall är Malacetic våtservetter bra. Man kan även schamponera bara tassarna med Malaseb.
    Har faktiskt ingen aning det så hon inte bara att den har kommit pga fuktigt väder
  • busigaberta

    Pevaryl pulver är överlägset eller tvätta med äppelcidervinäger

  • gookie

    Har läst om de som tagit vanligt receptfritt medel mot svamp för människor. Borde väl inte vara någon fara? Jag hade ju kunnat ringa vet men hon sa att jag skulle ta alsolsprit eller klorhexidin. Jag har tagit klorhexidin för det känns inget vidare att använda alsolsprit. När hon tittade på det var det på väg tillbaka men efter en hel helg med hundkurs i skitväder så blev det sämre igen och e nu väldigt envetet. Vanligt svampmedel för oss människor borde man väl kunna prova för det e ju inget starkt. Antar hon har jästsvamp

  • JBC

    Vår hane har jästsvamp (pga allergi) och vi baddar med Hibiscrub. Har gjort rent med klorhex. vilket hjälpte föga eftersom han ändå dök på tassarna direkt efteråt. Hibisc. smakar illa och hjälper till att torka ut huden ett tag efteråt pga. sin konsistens till skillnad från klorhex. som försvinner på en gång.

  • Nocturna

    Håll dom klippta och torra...

    Klipp bort allt mellan tårna och mellan trampdunorna. Och torka noga ner.
    Som någon ovanskrev. Pevaryl pulver är kanon till svamp..

    va noga med att de inte beror på allergi din hund har fått de så utan av ren fukt..

  • Rottis77
    Nocturna skrev 2009-09-30 00:59:49 följande:
    Håll dom klippta och torra...Klipp bort allt mellan tårna och mellan trampdunorna. Och torka noga ner.Som någon ovanskrev. Pevaryl pulver är kanon till svamp..va noga med att de inte beror på allergi din hund har fått de så utan av ren fukt..
    JAg hade nog varit lite försiktig med att klkippa bort för mycket päls, visa hundar kan bli jätte irriterade när man klipper för mycket, men visst man måste ju komma åt ordentligt när man gör vid.

    Jag använder Malaseb schampoo när jag tycker det blir mycket, får använda det kanske 1gång/vecka under höst/vinter, men håller sig rätt bra sen genom att bara torka och tvätta tassarna, smörjer sällan på nåt annat.
  • Nocturna

    Jo irriterat om man lämnar kvar stubb osv kan de ju sticka och klia men håller man de ner klippt hela tiden osv.. går de kanon

    Har en vovve som lätt får svamp .. jag klipper en gång i veckan och donar till.. ser väldigt städat ut med'*skrattar**
    Men först och främst så finns de ingen svamp där och pevaryl pulvret är väldigt lätt att sätta på :D

    Men skönt att du hittat något som fungerar

  • gookie

    Ingen större ide att klippa känns det som eftersom hon har så lite behåring. Hon har inte kliat något större bara lite och det e inte fuktigt. Hon e rätt behaglig med att kunna låta sår mm vara ifred. Rottisen e helt tvärtom. Han e på direkt om han får något. Nu har jag i alla fall köpt daktakort och tycker det e bättre. Undrar hur det kommer bli på vintern då jag ibland e tvungen att gå en bit på asfalt. Inte kul när de saltar ute. Måste hitta någon bra salva

  • burehed

    Jag klipper alltid bort håret mellan tassarna med en hårtrimmer och sedan torka ordentligt varje gång man varit ute i blött..

  • BonnieBuffy

    Tvätta tassarna med gul såpa, lika effektivt som svampshampoo men mildare, billigare och bättre för miljön. Detta har vi fått tips av från veterinär. Blöta tassarna gnid in gulsåpa och torka bort med fuktig ahndduk, duscha alltså inte av all såpa. Torka tassarna efter den varit ute i fuktigt klimat. Zinksalva lindrar klådan.

  • sussyw89

    jag fick tips av veterinären att badda med atamon det är ett konserveringsmedel för saft och sylt kan köpas i vilken livsmedelsaffär som helst typ. man ska badda varje dag och kan ta ett litet tag om man inte är väldigt noga med att torka tassar efter man vart ute.


    sidfot
  • Gun

    "Tvätta" noggrant med À-fil. Låt sitta på ett par minuter. Torka av med handduk.SKÖLJ INTE. Upprepa ett par gånger i veckan.

  • patriciaaah

    Gammal tråd men det bästa mot svamp i tassar tycker jag är att tvätta dem med lättsaltat vatten (som är bakteriedödande) och sedan smörja in tassarna med zinksalva som också är bakteriedödande. Zinksalvan är bra för att den kväver den fuktiga miljön som svampen trivs i. Detta har alltid funkat på min hund.

  • Hundbloggerskan

    Min hund har nästan alltid svamp mellan trampdynorna p.g hennes allergi (kvalster, så hon slickar mycket då det kliar och då kommer ju svampen direkt). Det enda som funkar för oss är att doppa hennes tassar i vatten med svampshampo efter varje runda (och självklart torkar sedan av tassarna tills de är helt torra) och sen efter sista rundan så antingen sköljer jag bara av tassarna eller så schamponerar jag med allergi schampo (milt schampo). Sen varannan dag tar jag Cortavance spray (inget som veterinärerna vill skriva ut men annars går det inte bort) mellan trampdynorna. DÅ håller sig all svamp borta hela tiden. Är det väldigt torrt ute och hennes tassar inte blivit blöta på första rundan brukar jag bara borsta av dem och inte ta svampschampot förens rundan därpå. För att lufta hennes tassar ytterligare. Det är ett jävla jobb men det funkar!

  • Hipphurra

    Vet att de här tråden är väldigt gammal men undrar om någon vet vad man kan ha på svamp i mungipan hos hund?

Svar på tråden Något riktigt bra mot svampinfektion i tassarna?