Inlägg från: MINA GOA BARN |Visa alla inlägg
  • MINA GOA BARN

    Finns det någon som har reflux sjukdom? Tacksam för svar

    Min sambo har en matstrupssjukdom som heter Akalaci. Vet du ifall läkarna har undersökt din sambo så han inte lider av den sjukdomen?

  • MINA GOA BARN

    Googla så mycket du orkar, när jag gör det så hittar jag så många fler sidosjukdomar som kan uppstå.
    Hittar alla möjliga olika benämningar som Dumping bla.
    Jag har kopierat av lite från Wikipedia, läs om du orkar. Kanske du kan hitta något och jag hoppas att ni hittar en läkare som kan och är intresserad av mag och strupsjukdomar.
    Min sambo blev OP på Ersta sjukhus på Söder i Stockholm. Sjukhuset drivs genom en stiftelse, men min man fick remiss dit från landstinget då dem inte hade tillräckliga kunskaper för att kunna hjälpa honom.
    Nu gick hans op mycket dåligt, då strupen läckte ut föda i kroppen och ett katastroftillstånd uppstod.
    Han blev oerhört nedsatt och gick ner så enormt mycket i vikt, han är normalt sett en mycket stark man, tur är väl det. Jag tror inte han hade överlevt annars faktiskt, men det tog en mycket lång tid innan han kom igen.
    Han är dock inte besvärsfri, men är ändock till ca 75 % bättre än innan op. Jag hoppas att ni hittar hjälp.
    Mvh MGB

    Akalasi (latin Achalasia cardiae) är en sällsynt sjukdom i matstrupen och övre magmunnen som innebär att motoriken är störd. De muskler som ska föra maten vidare till magsäcken står istället i ständig kramp, vilket hindrar födan från att passera felfritt. Detta leder till att maten stockar sig i matstrupen, det blir svårt att äta och ibland även dricka. Symptom är bland annat dysfagi (sväljsvårigheter), bröstsmärtor och avmagring på grund av att personen inte får i sig tillräckligt med föda.

    Vid akalasi kan inte övre delen av magsäcken (cardia) vidga sig då en tugga ska ner från matstrupen till magsäcken. Orsaken är avsaknad av nerver och nervreglering i övre delen av magsäcken. För att maten ska kunna ta sig till magsäcken blir matstrupen kraftigt utvidgad. Den drabbade har svårt att svälja och har kräkningar. Stress förvärrar sjukdomen.

    Undersökning med röntgen av matstrupen, med filmande av sväljning görs. Även tryckmätning i matstrupen görs. Operation av cardia med åtföljande vidgning av övre delen av magsäcken eller injektion av botulinumtoxin i övre delen av magsäcken är gängse behandling.

    (jag kopierade av från Wikipedia)

    Chagas´sjukdom är samma som akalasi, men med också störningar i funktionen av andra organ, bl.a. tolvfingertarm, tjocktarm och urinledare. men denna sjukdom är mer ovanlig i Sverige/norden.

Svar på tråden Finns det någon som har reflux sjukdom? Tacksam för svar