• Anonym (Plåga­!)
    Äldre 18 Sep 23:04
    119152 visningar
    73 svar
    73
    119152

    Springmasken terroriserar mig!

    Har ett kroppsligt och pinsamt problem som jag vill ha hjälp med!
    Hela mitt liv, så länge jag kan minnas - har jag haft springmask!
    Någon gång blev jag behandlad när jag var liten, men har bara fått det igen och igen. De dyker upp på dagarna och kan ibland krypa upp ur byxorna!!! Det är väldigt obehagligt!! Nu orkar jag inte med dessa terrorister och vill få tag i medicin, utan att behöva uppsöka läkare för recept, då det här är mycket pinsamt :C
    Jag bor ännu hemma, mina föräldrar jobbar med lågstadieelever och dagisbarn - det måste vara därifrån smittan alltid kommer

    Usch, vilken förjävla plåga!! De här maskarna är alltid på mig!!

  • Svar på tråden Springmasken terroriserar mig!
  • Anonym
    Äldre 18 Sep 23:07
    #1

    Jag fick det engång och jag ringde ner till vårdcentralen vid mig och frågade där. Va tvungen att komma ner och få recept av läkaren, och så var vi tvungna att behandla hela familjen pga min springmask för att de inte skulle sprida sig. För då kan de komma tillbaka hela tiden, jag smittade ner min lillesyrra så vi fick genomgå ännu en kur,

  • Anneli­eTyres­ö
    Äldre 18 Sep 23:17
    #2

    Precis, hela familjen måste behandlas, å det måste städas ordenligt hemma!

  • Eleni
    Äldre 18 Sep 23:20
    #3

    Vad jag vet finns det receptfritt medel på apoteket? Konstigt att du alltid har haft det, resten av familjen borde ju också få problem i så fall? Du ska ju absolut inte bara låta det vara, det är inte pinsamt utan ganska vanligt, speciellt på småbarn eller om man har småbarn. Sök hjälp!

  • Garage­änkan
    Äldre 18 Sep 23:22
    #4

    Har ni husdjur?

  • Anonym (en till)
    Äldre 18 Sep 23:28
    #5

    har också haft springmask så gott som hela livet. Har många gånger kört kurer med den receptfria medecinen från apoteket som man kan beställa hem via nätet. Men dom är bara borta ngn vecka, sen tillbaka igen. Har inga barn eller husdjur, misstänker att mina maskar är resistenta helt enkelt.

  • Äldre 18 Sep 23:33
    #6

    Det finns receptfri medicin på apoteket. Våra barn fick det i vintras och hela familjen måste medicinera. Det finns både flytande och tabletter - de är blodröda, det är visst färgämnet som dödar masken.

    Sen är det då hygien och städ de närmsta två veckorna efter medicineringen. Maskens ägg kan leva upp till 14 dagar i damm... Därför bör man byta lakan ofta, handdukar skall aldrig delas på under den här tiden och även dem bytas ofta. Sova med underkläder/pyjamas på för att hålla äggen på plats så att säga

    Det är verkligen jobbigt men går att bota - men som sagt alla i hushållet bör medicineras så prata med de som du bor med. Det är väldigt vanligt och kan väl kännas pinsamt men det kan ju inte vara något i jämförelse med små maskar i byxorna!

    Lycka till!

  • Eleni
    Äldre 18 Sep 23:34
    #7

    Usch, resistenta maskar, det låter ju helt fruktansvärt! Vilken mardröm. Som jag har fattat det är hygienen väldigt viktig, typ rena underkläder, städa toa moppa golvet på toa varje dag osv. På barn är det väldigt viktigt att man håller naglarna korta, typ helt nedklippta eftersom de kan klia sig och stoppar fingrarna i munnen mycket. Kanske ska undvika all mat som man äter utan bestick ett tag, typ frukt, macka mm, eftersom man får äggen på händerna tex när man torkar sig, sedan sväljer man dem igen, måste ju vara därför de kommer igen om de först försvinner?

  • Anonym
    Äldre 18 Sep 23:39
    #8
    Eleni skrev 2009-09-18 23:34:54 följande:
    Usch, resistenta maskar, det låter ju helt fruktansvärt! Vilken mardröm. Som jag har fattat det är hygienen väldigt viktig, typ rena underkläder, städa toa moppa golvet på toa varje dag osv. På barn är det väldigt viktigt att man håller naglarna korta, typ helt nedklippta eftersom de kan klia sig och stoppar fingrarna i munnen mycket. Kanske ska undvika all mat som man äter utan bestick ett tag, typ frukt, macka mm, eftersom man får äggen på händerna tex när man torkar sig, sedan sväljer man dem igen, måste ju vara därför de kommer igen om de först försvinner?
    precis så är det - ett litet helsike under någon vecka! Och när man tänker på det blir åtminstone jag rätt äcklad. När min ett åring hade små vita larver i rumpan....
  • Anonym (min dotter­)
    Äldre 18 Sep 23:42
    #9

    Min dotter som nu är 8 år drabbas oxå väldigt ofta av springmask.Upptäckte det först när hon var 4 år men jag tror hon haft det flera gånger innan dess.Hon fick först det receptfria Vanquin men masken kom tillbaka efter en månad.Då fick hon det receptbelagda medicinen Vermox.Äntligen tänkte jag att hon skulle bli fri dessa maskar.Men icke.Även om hon tar medicinen och, har t o m gett henne 3-4 omgångar ibland,så kommer dom alltid tillbaka med 3-6 månaders mellanrum.Hela familjen tar medicinen och i början städade jag som en GALNING men det hjälpte inte.Konstigt nog så har aldrig någon av oss andra(3 st) i familjen blivit drabbade.Alltid hon.Sista gången så fick bara hon medicinen.Vi andra blev inte drabbade.Vet inte längre vad jag ska ta mig till.Har sakta börjat acceptera att hon nog aldrig kommer bli fri från dessa parasiter.Jag själv har blivit helt knäpp och har t o m börjat bli rädd för natten pga av att hon kanske vaknar och säger att det kliar i rumpan.Hon själv verkar inte vara så bekymrad utav det.

  • Anonym (en till)
    Äldre 18 Sep 23:43
    #10

    Anonym (min dotter) skrev 2009-09-18 23:42:08 följande:


    Min dotter som nu är 8 år drabbas oxå väldigt ofta av springmask.Upptäckte det först när hon var 4 år men jag tror hon haft det flera gånger innan dess.Hon fick först det receptfria Vanquin men masken kom tillbaka efter en månad.Då fick hon det receptbelagda medicinen Vermox.Äntligen tänkte jag att hon skulle bli fri dessa maskar.Men icke.Även om hon tar medicinen och, har t o m gett henne 3-4 omgångar ibland,så kommer dom alltid tillbaka med 3-6 månaders mellanrum.Hela familjen tar medicinen och i början städade jag som en GALNING men det hjälpte inte.Konstigt nog så har aldrig någon av oss andra(3 st) i familjen blivit drabbade.Alltid hon.Sista gången så fick bara hon medicinen.Vi andra blev inte drabbade.Vet inte längre vad jag ska ta mig till.Har sakta börjat acceptera att hon nog aldrig kommer bli fri från dessa parasiter.Jag själv har blivit helt knäpp och har t o m börjat bli rädd för natten pga av att hon kanske vaknar och säger att det kliar i rumpan.Hon själv verkar inte vara så bekymrad utav det.
    Ja jag har kommit fram till att det stjäl alldeles för mycket energi att försöka göra något åt det. Att leva med maskarna är inet alls lika jobbigt som att försöka bli av med dem.
Svar på tråden Springmasken terroriserar mig!