• Äldre 19 Sep 21:56
    34759 visningar
    16 svar
    16
    34759

    Vilka regler gäller vid lösdrift för häst?

    Planerar att ev göra lösdrift hemma men hittar inte vilka regler som gäller för det, nån som vet dom eller vet vars ja kan få tag på dom?

  • Svar på tråden Vilka regler gäller vid lösdrift för häst?
  • VildaM­athild­a
    Äldre 19 Sep 21:57
    #1

    skulle man väl kunna hitta på jordbruksverkets hemsida??
    Eller ringa dom .... Det är det stället jag skulle tänka mig

  • Äldre 19 Sep 21:58
    #2
    VildaMathilda skrev 2009-09-19 21:57:44 följande:
    skulle man väl kunna hitta på jordbruksverkets hemsida?? Eller ringa dom .... Det är det stället jag skulle tänka mig
    Har kollat där men hittar inte
  • VildaM­athild­a
    Äldre 19 Sep 22:00
    #3

    Reg.dat: 2006-01-07
    Inlägg: 147 Sv: Regler för lösdrift

    --------------------------------------------------------------------------------

    Hej!

    taget från www.djurskyddsmyndigheten.se:

    Utegångsdjur:

    Utegångsdjur är djur som går ute eller har möjlighet att gå ut på betesmark eller i rasthage halva dygnet eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt inte sker.

    Endast hästar som är lämpade för utevistelse under den kalla årstiden får användas som utegångsdjur under förutsättning att de yttre förhållandena, som terräng och markbeskaffenhet, är lämpliga för djuren.

    Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan byggnad, som ger dem skydd mot väder och vind samt en torr och ren liggplats.

    Allmänna råd: En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

    Ligghall utan utfodring i hallen:

    Vuxna hästar:

    80 % av arean för vuxen häst i enhäst- alt. fölningsbox
    Unghästar 12-24 mån:

    60 % av arean för vuxen häst i enhästbox
    Unghästar 5-12 mån:

    40 % av arean för vuxen häst i enhästbox

    Utrymme gör utegångsdjur

    Utrymme per häst vid grupphållning gäller även om hästarna hålls som utegångsdjur.

    Här står det om sjukbox och vad som gäller för hästar på lösdrift:

    Utrymmena ska utformas så att hästarna kan bete sig naturligt.
    Sjukbox
    Hästar som behöver särskild vård ska kunna tas omhand i ett närbeläget utrymme med ett klimat som djuren är vana vid.

    För hästar som hålls i icke värmeisolerade stallar och för utegångsdjur ska dock minst en tredjedel av behandlingsplatserna inrymmas i utrymme som kan värmas upp.

    Djur som behöver särskild vård ska inhysas i boxar som minst håller föreskrivna mått, om inte veterinär föreskriver annat, och ska vid behov kunna hysas individuellt.

    Allmänna råd: För grupphållna eller bundna hästar bör det särskilda utrymmet kunna hysa minst vart tionde djur.

  • VildaM­athild­a
    Äldre 19 Sep 22:02
    #4

    Här hittade jag något .. Hoppas detta va tilll hjälp

  • VildaM­athild­a
    Äldre 19 Sep 22:02
    #5
  • Äldre 19 Sep 22:03
    #6

    Sök på L 101 på Jordbruksverkets hemsida, den innehåller "allt" om hästhållning. Sen kan du ringa Länsstyrelsen i ditt län och be att få tala med dem som jobbar med förprövning, det är till dem du ska skicka ansökan om du bygger för 5 (?) eller fler hästar.

  • Äldre 20 Sep 09:19
    #7
    Birry skrev 2009-09-19 22:03:18 följande:
    Sök på L 101 på Jordbruksverkets hemsida, den innehåller "allt" om hästhållning. Sen kan du ringa Länsstyrelsen i ditt län och be att få tala med dem som jobbar med förprövning, det är till dem du ska skicka ansökan om du bygger för 5 (?) eller fler hästar.
    Nå ja inte riktigt har förstått. Är det så att ska man bara ha 2 hästar så finns det inga regler man "måste" följa? Man kan alltså inte bli bötfälld om stallet/lösdriften inte uppfyller kraven? Det behövs då heller ingen förprövning?

    Nån som vet om "Sällskaps lagen" gick igenom?
  • Äldre 20 Sep 19:17
    #8
    ÖNadja skrev 2009-09-20 09:19:21 följande:
    Nå ja inte riktigt har förstått. Är det så att ska man bara ha 2 hästar så finns det inga regler man "måste" följa? Man kan alltså inte bli bötfälld om stallet/lösdriften inte uppfyller kraven? Det behövs då heller ingen förprövning?Nån som vet om "Sällskaps lagen" gick igenom?
    Jo, lagarna i L101 måste du följa oavsett antal hästar, men du slipper lämna i ritningar etc för förprövning. Om du inte följer reglerna kan du tvingas bygga om och om du inte gör det (i förlängningen) få förelägganden som kan kosta.

    "Sällskapsdelen" står kvar i L 101, men endast som "bör vara två hästar eller fler" och inte "ska" dvs inte tvingande. Däremot ska hästens sociala behov "vara tillgodosett", om än ej nödvändigtvis med en annan häst.
  • 740tje­jen
    Äldre 20 Sep 19:32
    #9

    Lånar din tråd.
    Jag bor i villa har 4 grannar som inte bryr sig om det skulle komma hit häst,
    Varav ena grannen har mark som jag kan ha som sommarbete. Vi har lite skog och tänkte bygga vindskydd/ligghall där.
    Sjukbox finns. Dock ingen förprövning, Har den nu som förråd.
    Nån sm vet om jag måste ha förprövning på hallen om det gäller två hästar eller om jag måste ha bygglov. :) Mvh Hanna

  • Äldre 20 Sep 19:44
    #10
    740tjejen skrev 2009-09-20 19:32:01 följande:
    Lånar din tråd. Jag bor i villa har 4 grannar som inte bryr sig om det skulle komma hit häst, Varav ena grannen har mark som jag kan ha som sommarbete. Vi har lite skog och tänkte bygga vindskydd/ligghall där. Sjukbox finns. Dock ingen förprövning, Har den nu som förråd. Nån sm vet om jag måste ha förprövning på hallen om det gäller två hästar eller om jag måste ha bygglov. :) Mvh Hanna
    Ingen förprövning till Länsstyrelsen för två hästar. Vet däremot ej hur det är med kommunen vad det gäller miljöbiten (hur man tar hand om dyngan och så) om ni inte bor "på landet".
  • Äldre 20 Sep 20:35
    #11
    VildaMathilda skrev 2009-09-19 22:02:28 följande:
    www.djurskyddsmyndigheten.se/...st.aspx
    Ja tar mej inte in på sidan, totalt helt vitt, händer ingenting..
  • 740tje­jen
    Äldre 21 Sep 08:15
    #12

    #10 jag bor 3 kilometer utanför byn. Så landet är det ju men är ju en villatomt. Men ska ringa och fråga dom.

  • Äldre 21 Sep 08:23
    #13

    jag har alltid haft min häst på lösdrift o det har varit toppen!!

    Vet inte mkt om reglerna då vi hyrde in oss o litar på stallägaren men i ligghallen ska det ju gärna vara en tjock bädd med halm så kusarna kan mysa därinne, gärna fri tillgång på hö så de kan äta o hålla sig varma, uppvärmda vattenkoppar är ett väldigt stort plus.

    Annars finns risken att man alltid har ont i magen när det kryper ner till -18..... i alla fall uppvärmda vattenkoppar os så...

  • 740tje­jen
    Äldre 21 Sep 19:19
    #14

    #13
    Jag kommer köra med thermobar. kan ej ha vatten ledning i vinterhagen.

  • Äldre 23 Sep 08:51
    #15
    740tjejen skrev 2009-09-21 19:19:34 följande:
    #13Jag kommer köra med thermobar. kan ej ha vatten ledning i vinterhagen.
    Men det är väl sånna som gör vattnet varmare?

    Det är ju samma sak.
  • Äldre 23 Sep 12:59
    #16
    straw2008 skrev 2009-09-23 08:51:17 följande:
    Men det är väl sånna som gör vattnet varmare? Det är ju samma sak.
    Uppvärmda vattenkoppar är som vanliga fast uppvärmda.

    Thermobar är som en stor tunna som håller vattnet "varmt", man måste alltså fylla på den för "hand".
Svar på tråden Vilka regler gäller vid lösdrift för häst?