• dendertina

    Skulle du ta jobb där du lurar folk (spådam via telefon, telefonhora el liknande) för att slippa ta hjälp av socialen?

    Ja, som rubriken lyder... Skulle du kunna ta jobb som exempelvis spådam via telefon (förutsätter att mediala gåvor inte existerar så det handlar alltså om bluff i båg i ditt fall) eller "telefonvärdinna" dvs telefonhora där man stönar tillsammans med gubbar?
    Skulle du kunna ta sådana eller liknande jobb för att kunna försörja familjen eller skulle du hellre "gå på soc"?
    Är det etiskt fel med sådana jobb?

  • Svar på tråden Skulle du ta jobb där du lurar folk (spådam via telefon, telefonhora el liknande) för att slippa ta hjälp av socialen?
  • idiblon

    Nej, inte en chans.

    Räcker med att kapitalismen tar sin del av lurendrej.

  • Kan inte bli bättre än såhär

    Ja absolut. Jag gör vad som krävs för att försörja min familj och sociala hade varit sista instansen och då endast om jag var oförmögen att arbeta . Arbete finns alltid om än inte alltid så välavlönade.

  • sasssyy

    japp.-.. fast inte medial.. eftersom jag inte innehar dessa gåvor.. men varför inte stöna i luren.. känner MASSOR av tjejer som jobbar med detta, man gör inga förmögenheter på det, det är vita pengar och man fyller faktiskt -tro det eller ej- en funktion.

    Männen som ringer dessa linjer är mer än väl införstådda med att det inte är "på riktigt", de betalar över 20 kr / min och visst vill de i sin fantasi tro att tjejen verkligen tänder på dem, det är ett skådespel, en lek inte värre än att vara skådis eller sångare och att se en i publiken in i ögonen när man sjunger "I love you"

    Det är INTE etiskt fel anser jag.. men heller ingen långsiktig lösning. Man ska- innan man går till soc- ha utdömt alla andra möjligheter att försörja sig och för mig hade det kunnat varit ett alternativ.
    Men det är ju väldigt personligt.

  • idiblon
    sasssyy skrev 2009-09-20 13:37:52 följande:
    japp.-.. fast inte medial.. eftersom jag inte innehar dessa gåvor.. men varför inte stöna i luren.. känner MASSOR av tjejer som jobbar med detta, man gör inga förmögenheter på det, det är vita pengar och man fyller faktiskt -tro det eller ej- en funktion. Männen som ringer dessa linjer är mer än väl införstådda med att det inte är "på riktigt", de betalar över 20 kr / min och visst vill de i sin fantasi tro att tjejen verkligen tänder på dem, det är ett skådespel, en lek inte värre än att vara skådis eller sångare och att se en i publiken in i ögonen när man sjunger "I love you" Det är INTE etiskt fel anser jag.. men heller ingen långsiktig lösning. Man ska- innan man går till soc- ha utdömt alla andra möjligheter att försörja sig och för mig hade det kunnat varit ett alternativ. Men det är ju väldigt personligt.
    Jag håller inte med. En människa ska inte ens behöva vara telefonförsäljare där det med psykologiskt övertag gäller att lura på folk utgifter de inte ens önskat. Sådant vinstintresse är mer snedvridet och MINDRE ärligt än att gå på soc.

    Gällande att stöna i luren spelar det ingen roll för min del dock, det är ju inte att luras. Själv hade jag inte varit speciellt bra på det, dock.
  • Airlee

    Jag skulle inte spå folk men telefonsex, visst. Det tycker jag inte är etiskt fel.

  • Neko

    Ja, jag tycker inte att det är lurendrejeri i alla fall. Är helt säker på att så gott som alla gubbar vet att telefontjejen inte tänder på dem, eller kanske de tom tänder på att hon gör det för pengar. Det är som porr, eller skådespeleri. Är man tillräckligt bra på att låtsas så är det bra för alla involverade. Inte så att jag ser en film och känner mej lurad för att skådespelarna inte är ledsna på riktigt =P

    Vad gäller spådamer så resonerar jag som så här. Man vet inte om det finns något övernaturligt och finns det det så vet inte jag om jag har den förmågan eller inte. Jag kan alltså lika gärna ha den utan att veta om det =P Och blir mina kunder nöjda så tyder det ju på det.

    Jag tycker inte det är etiskt fel alls. Fast om ni undrar så gör de ett test innan de anställer spådamer för att se ifall 'de har gåvan'. Man ska spå en av de andra ur personalen om deras bakgrund tex.

  • Neko

    Telefonförsäljare tycker jag är mycket värre. De ringer ju hem och tränger sig på folk som inte vill och kanske inte kan stå emot att tacka ja. De blir ju ofta sura/arga om man inte gör det.

    Telefonhoror och spådamer behöver man ju inte ringa till om man inte vill =)

  • Airlee

    Jag har jobbat som telefonförsäljare där vi lurade pensionärer och andra att skriva upp sig på abonnemang utan att de förstod det, fy vad vidrigt. DET skulle jag inte göra igen.

  • dendertina

    Ni som skriver om telefonhoror och att gubbarna mycket väl vet vad de ringer till, dvs en tjej som har betalt osv har faktiskt lite fel! Många har inte en aning om det, försöker få till träffar och blir förvånade när man berättar att man faktiskt har det som YRKE.
    De flesta vet dock...

    Men en annan sida av det är ju att flera är beroende av att ringa, de ringer för fleeeera tusen i månaden och man märker att de inte är "normala" så att säga. Sexmissbrukare skulle jag kalla det... Å andra sidan så finns ju systembolaget för alkholisterna också.

Svar på tråden Skulle du ta jobb där du lurar folk (spådam via telefon, telefonhora el liknande) för att slippa ta hjälp av socialen?