• gabor
    Äldre 23 Sep 10:34
    18980 visningar
    10 svar
    10
    18980

    Bodelning vid skilsmässa

    Om han köper lägenheten medans ni är gifta och inte är klar med bodelningen....

    Då äger du hälften av den, samt även delar på halva lånebilden...

    Alla gemensamma tillgångar och skulder , de delas lika.
    Det som inte är gemensamt är perrsonliga smycken samt pensionssparande..

    Din karl är rökt om ni inte skrivit på ett specielt avtal där ni redan separerat era tillgångar.

    Ta genast kontakt med DIN bank om hur detta ska skötas...samt eventuelt en jurist som är specialicerad på just bodelning..

    Brukar bli en riktigt ful historia...

  • gabor
    Äldre 23 Sep 14:46
    #4
    Anonym skrev 2009-09-23 10:45:48 följande:
    Hur menar du med riktigt ful historia?Kan det vara till min fördel att "avvakta" så att han köper lägenheten?Hur kan jag bli återbetalningsskyldig på ett lån jag inte varit med att ta?
    Ful historia är när den ene in i det sista kronan jävlas så mycket det går..

    gemensamma konton som länsas med krogbesök, krediter utnyttjade till max, fulsälja grejor vid sidan av utan den andres vetskap....osv...listan kan göras lång...
  • gabor
    Äldre 23 Sep 14:48
    #5
    Anonym skrev 2009-09-23 10:45:48 följande:
    Hur menar du med riktigt ful historia?Kan det vara till min fördel att "avvakta" så att han köper lägenheten?Hur kan jag bli återbetalningsskyldig på ett lån jag inte varit med att ta?
    Du kan be en mäklare komma ut och värdera om huset, kan vara värd mer än din man anger tex...opartisk bodelningsförättare är inte dumt att ha om du nu kommer att hamna utanför din mans ekonomi...

    jag vet hur jag som din man skulle göra....har varit där...
  • gabor
    Äldre 24 Sep 12:37
    #8
    Anonym skrev 2009-09-23 18:12:55 följande:
    Ge mig gärna "worst case"!Och i mina kläder? Kan jag tex ge bort mina sparpengar till någon?Jag ska givetvis ta kontakt med en jurist men jag vill gärna ha era erfarenheter!
    Vet ju inte hur slipad din man är, vad han gjorde innan ni lämnade in papperen...

    Jag hade sett till att mina sparade pengar , var på kontantnivå, utan koll från utomstående, sett till att skuldsaldot var välfyllt....delas ju lika...kvittas mot tillgångar...fult , javisst.

    Men det som händer efter att pappren är påskrivna och inskickade, ja, det är inget att göra åt.
    Alla bankkonton, värdepapper, osv det fryses till det datumet.
  • gabor
    Äldre 5 Oct 15:21
    #10
    Anonym skrev 2009-10-03 15:27:56 följande:
    Om någon annan läser den här tråden och blir lika stressad, förbannad och ledsen som jag blev när jag läste Gabor's svar så kan jag berätta att man kan gå tillbaka upp till 3 år före det kritiska datumet (när ansökan inkom till Tingsrätten) och granska kontoutdrag mm. Om man kan påvisa stora transaktioner som skett utan en väl motiverad anledning kommer dessa pengar att räknas med ändå.För köp som gjorts efter kritiska datumet gäller inget samräknande. Så jag kommer inte att behöva ta del av hans nya bostadslån. Däremot kan jag ha rätt till hans kontantinsats om han inte har andra pengar kvar att betala mig min giftorättsgods-andel.Har kollat och fått hjälp av en jurist.Gabor, jag blev givetvis inte förbannad på dig utan på mitt ex.
    Tog inte åt mig , så det är ok..

    det där med att påvisa är alltid svårt. det går alltid att skylla på privataskulder, osv.

    hoppas det kommer att gå bra för dig TS
Svar på tråden Bodelning vid skilsmässa