• Anonym (despe­rat mamma)
    Äldre 23 Sep 12:38
    13367 visningar
    63 svar
    63
    13367

    Vad ska underhållsstödet täcka?? Kläder?

    Hej-...
    Jag och barnens pappa har en ständigt pågående konflikt om en så banal sak som kläder... (massa andra, mycket viktigare saker också;)) Jag har underhållsstöd via fkassan (EJ underhållsbidrag). Jag hat alltid skickat med ombyten när de har umgänge, vilket har varit 4 nätter på en 14 dagarsperiod. Pappan anser alltid att det är nåt fel på kläderna, vilket det absolut inte är. Jag får aldrig tillbaka alla kläder som jag skickar, det försvinner bara mystiskt hos pappan. Jag har länge känt mig som en tvättinrättning, då jag skickar en full väska med rena, vikta kläder och får tillbaka en skitig hög, eller ja, jag får inte ens tillbaka allt. Jag blev less och bestämde mig fö att ge pappan en ordentlig omgång med kläder som han kunde behålla där, så att jag slapp packa hela tiden, och tvätta åt honom. Dessutom tyckte jag att det kunde vara trevligt för flickorna att ha lite kläder hos pappa och inte leva i kappsäck. Detta skapade om möjligt ännu mer konflikter. Jag får aldrig tillbaka kläder längre, utan de kläder de har på sig när de åker, hamnar där och de kommer hit i små gamla ärvda kläder. Jag är så trött på det här! MÅSTE man skicka med kläder som boendeförälder? Kan tillägga att han inte hjälper till med några som helt kostnader i övrigt. Någon?

  • Svar på tråden Vad ska underhållsstödet täcka?? Kläder?
  • Äldre 23 Sep 22:43
    #31

    Anonym (insatt) skrev 2009-09-23 22:21:51 följande:


    Men om det utgår underhållsstöd så innebär det att uf inte kan betala upp till 1273 - då skall h*n ju inte dessutom behöva försörja barnet med kläder?
    Var står det _kläder_ någonstans i texten? Jag läser: "Den bidragsskyldige föräldern (umgängesföräldern) bidrar till barnets underhåll, förutom att betala underhållsbidrag, även genom att ha barnet boende hos sig kortare och längre perioder. Då har den umgängesföräldern föräldern vissa kostnader för barnet..."Kostnaderna hänför sig alltså till umgänget/boendet hos uf och handlar då per definition om mat, husrum och kostnad för ev fritidsaktiviteter ... Kläder kan jag inte utläsa! Och kostnader för umgängesresor räknas ju ut särskilt så dessa kan vi väl lämna därhän i detta sammanhang?
    Jag är medveten om att det inte står ordagrannt kring kläder där jag länkade, men vet att det står i Socialstyrelsens, som jag inte kan länka till just nu eftersom dom byggt om som jag just skrev. Även om fadern i fråga inte har råd att betala dessa 1273 kr, ligger han förmodligen över biståndsnorm. Så jag resonerar så att, så illa ställt kan det ändå inte vara. Och har han ekonomiskt bistånd - För varannan helgs umgänge vet jag att normen i flera kommuner ligger på kring 200-300/kr (och så finns det ju också många UF som blir beviljade extra bistånd till större lägenhet för ändamålet men det är en annan diskussion) Då kan man ju ifrågasätta hur mycket två/tre par ombyten kläder egentligen kostar i sammanhanget.

    I vilket fall som helst kan man väl inte påstå att det är rätt att behålla barnens kläder efter umgängestiden och skicka tillbaka dom i "trasor" (för små/slitna eller rent av trasiga). Barnen ska ju kunna nyttja sina kläder även andra perioder och först och främst då hos boendeföräldern eftersom det är uppenbart att barnen spenderar mest tid där.
  • Anonym (insat­t)
    Äldre 23 Sep 22:44
    #32

    Anonym (74) skrev 2009-09-23 21:48:26 följande:
    Du får väldigt gärna visa mig den paragrafen i föräldrabalken.

    Kan du visa var det står att kläder ingår i "kostnader som uppkommer vid umgänget"?

  • Äldre 23 Sep 22:45
    #33

    Du räknar fortfarande utifrån underhållsbidrag.
    TS har underhållsstöd.

    Det är två helt skilda saker!

  • Anonym (insat­t)
    Äldre 23 Sep 22:46
    #34
    Diverse skrev 2009-09-23 22:43:57 följande:
    Anonym (insatt) skrev 2009-09-23 22:21:51 följande:
    Jag är medveten om att det inte står ordagrannt kring kläder där jag länkade, men vet att det står i Socialstyrelsens, som jag inte kan länka till just nu eftersom dom byggt om som jag just skrev. Även om fadern i fråga inte har råd att betala dessa 1273 kr, ligger han förmodligen över biståndsnorm. Så jag resonerar så att, så illa ställt kan det ändå inte vara. Och har han ekonomiskt bistånd - För varannan helgs umgänge vet jag att normen i flera kommuner ligger på kring 200-300/kr (och så finns det ju också många UF som blir beviljade extra bistånd till större lägenhet för ändamålet men det är en annan diskussion) Då kan man ju ifrågasätta hur mycket två/tre par ombyten kläder egentligen kostar i sammanhanget. I vilket fall som helst kan man väl inte påstå att det är rätt att behålla barnens kläder efter umgängestiden och skicka tillbaka dom i "trasor" (för små/slitna eller rent av trasiga). Barnen ska ju kunna nyttja sina kläder även andra perioder och först och främst då hos boendeföräldern eftersom det är uppenbart att barnen spenderar mest tid där.
    Men då är du inne i en moralisk diskussion - inte en juridisk!
  • Anonym (74)
    Äldre 24 Sep 06:49
    #35

    Anonym (insatt) skrev 2009-09-23 22:44:47 följande:


    Anonym (74) skrev 2009-09-23 21:48:26 följande:Du får väldigt gärna visa mig den paragrafen i föräldrabalken.Kan du visa var det står att kläder ingår i "kostnader som uppkommer vid umgänget"?
    Det är just det som är poängen. Det står inte om kläder någonstans. Alltså går det inte att tvinga bf att skicka med kläder.
  • Anonym (insat­t)
    Äldre 24 Sep 09:19
    #36

    Anonym (74) skrev 2009-09-24 06:49:32 följande:


    Anonym (insatt) skrev 2009-09-23 22:44:47 följande:
    Det är just det som är poängen. Det står inte om kläder någonstans. Alltså går det inte att tvinga bf att skicka med kläder.
    Men det står i lagen FB 7 kap 2 § att den som inte bor med barnet skall fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet!

    Fullgöra genom att betala underhåll - sic! Alltså inget krav att försörja (avseende kläder eller annat) därutöver (undantaget sedvanliga umgängeskostnader för tex mat och husrum)!
  • Anonym (insat­t)
    Äldre 24 Sep 09:23
    #37
    Diverse skrev 2009-09-23 22:45:13 följande:
    Du räknar fortfarande utifrån underhållsbidrag. TS har underhållsstöd.Det är två helt skilda saker!
    - jag må vara korkad men jag förstår inte hur du kan dra slutsatsen att den UF som inte kan betala upp till 1273 i underhåll (och där underhållsstöd alltså utgår) skall ha högre krav på sig att stå för garderob till barnet vid umgänge än den som har bättre ekonomi och är ålagd betala 1273 eller mer!??
  • Anonym (insat­t)
    Äldre 24 Sep 09:34
    #38
    Diverse skrev 2009-09-23 19:20:33 följande:
    Anonym (ganska mycket) skrev 2009-09-23 19:17:17 följande:
    Nej. Det beror på att det är skillnad på underhållsbidrag och underhållsstöd. Vid beräkning av underhållsbidrag tas båda föräldrarnas inkomster med i beräkningarna. Det gör att underhållsbidraget skräddarsys efter varje familjs förutsättningar till skillnad från underhållsstödet som är enligt schablon.
    - Aha - nu ser jag hur du tror att det är. Du tänker att vid underhållsstöd har man inte räknat på UF:s ekonomiska förmåga - men så är det självfallet ... ut UF:s perspektiv är det alltid underhållsbidrag h*n betalar (baserat på uträkning av båda föräldrarnas ekonomiska förmåga/försörjningsbörda) till den andra föräldern eller fsk. Och befinns då att UF inte kan betala upp till schablonen 1273 så fyller samhället på med underhållsstöd ...

    Förstår inte hur du tänker när du påstår att den UF-förälder som har sämst ekonomi och alltså saknar förmåga att betala 1273 dessutom skall betala alla klädkostnader för sin tid?? Medan i det fall UF har bättre betalningsförmåga och betalar 1273 kronor (eller mer) till BF så skall BF ta större ansvar för kläderna?? För BF gör det väl ingen ekonomisk skillnad om de 1273 kronorna är underhållsstöd eller underhållsbidrag??
  • Äldre 24 Sep 10:32
    #39

    Anonym (insatt) skrev 2009-09-24 09:19:34 följande:


    Anonym (74) skrev 2009-09-24 06:49:32 följande: Men det står i lagen FB 7 kap 2 § att den som inte bor med barnet skall fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet! Fullgöra genom att betala underhåll - sic! Alltså inget krav att försörja (avseende kläder eller annat) därutöver (undantaget sedvanliga umgängeskostnader för tex mat och husrum)!
    Där gör du din egen tolkning. Eftersom uf betalar underhållsstöd och har rätt till avdrag om h*n haft barnen nog länge under en månad så ska uf stå för kläder under umgänget. Bf har inga skyldigheter att stå för något barnet behöver under umgänget om denne inte har en högre inkomst än uf. Bf har trots umgänge fasta kostnader för barnet som inte uf har och tyvärr ryms inte även kläder för umgänge i många bf´s budgetar. Det finns ingen lag som du kan hänvisa till där det framgår att uf, som enbart betalar underhållsstöd, inte ska köpa kläder och saker till barnet för umgänge. Du verkar förutsätta att alla föräldrar som separerar ordnar med underhållsbidrag, så som lagen säger att det ska vara, men faktum är att många höginkomsttagare betalar endast underhållsstöd á 1273 kr/månad då de vägrar försörja sitt barn utifrån sin inkomst och vet att bf inte har råd att stämma uf på underhållsbidrag utan får nöja sig med ett minimum till barnen. Sunt förnuft och samarbete för barnets bästa är en annan sak än den lag som reglerar detta.
  • Anonym (insat­t)
    Äldre 24 Sep 10:52
    #40

    h8him skrev: "Eftersom uf betalar underhållsstöd"
    UF betalar inte underhållsstöd utan underhållsbidrag, som ibbland kan vara fastställt till samma belopp som underhållsstödet!

    "har rätt till avdrag om h*n haft barnen nog länge under en månad så ska uf stå för kläder under umgänget."
    - Tankevurpa? Var finns den kopplingen? UF blir kompenserad för 1/40 - inte 1/30 som vore mest logiskt - orsaken är att bf inte skall drabbas fullt ut eftersom hÄn har ytterligare kostnader för barnet (utöver de dagliga mat och husrum) nämligen kläder, fritidsaktiviteter mm..

    "Bf har inga skyldigheter att stå för något barnet behöver under umgänget om denne inte har en högre inkomst än uf."
    - Jaså? Var finns den instruktionen ... och var går gränsen för när uf i så fall skall slippa stå för barnets kläder? Kan man enligt någon lag kräva av en uf som har umgänge med sitt barn 2 timmar 2 gånger om året i närvaro av kontaktperson (jo, sådana domar finns!) att h*n tex skall investera i regnkläder för barnet?

    "tyvärr ryms inte även kläder för umgänge i många bf´s budgetar."
    - Och då är vi inne på ett mer moraliskt resonemang - igen ....

    "Det finns ingen lag som du kan hänvisa till där det framgår att uf, som enbart betalar underhållsstöd , inte ska köpa kläder och saker till barnet för umgänge. "
    - UF betalar inte underhållsstöd - däremot kan bf efter bedömning av föräldrarnas samlade akonomiska förmåga åläggas betala ett underhåll till en summa motsvarande underhållsstödets ...

    Lagen uttrycker klart att båda föräldrarna är skyldiga att försörja sitt barn. UF fullgör sin del av försörjningegn genom att betala underhållsbidrag (lagtexter - se inlägg 30)

    "Du verkar förutsätta att alla föräldrar som separerar ordnar med underhållsbidrag, så som lagen säger att det ska vara, men faktum är att många höginkomsttagare betalar endast underhållsstöd á 1273 kr/månad då de vägrar försörja sitt barn utifrån sin inkomst och vet att bf inte har råd att stämma uf på underhållsbidrag utan får nöja sig med ett minimum till barnen. Sunt förnuft och samarbete för barnets bästa är en annan sak än den lag som reglerar detta."
    - Ja, jag inser att den här diskussionen mer handlar om moral än om lag! Och tänker inte skriva fler inlägg i denna tråd ....

Svar på tråden Vad ska underhållsstödet täcka?? Kläder?