• Zimlis

    Hästsport ! Ridväst eller inte till barn?

    Skulle tro att illa kan man göra sej på ridvästar om man har en som inte sitter ordentligt eller att man har fel storlek.
    Sen är det ju lite kanter på och självklart kan man få extra blåmärken av dessa om man faller hårt ned - men det kan man ju ta istället för att riskera att bryta ryggen


    Livet är en sexuellt överförbar åkomma med garanterad dödlig utgång.
  • Zimlis
    livet leker skrev 2009-09-23 17:56:11 följande:
    ingen som vet om Horse Pro är bra?
    Om det är den jag hittar på ÖB:s hemsida på nätet så är den godkänd enligt BETA nivå 3 och ska vara ok www2.ridsport.se/t2.aspx
    Livet är en sexuellt överförbar åkomma med garanterad dödlig utgång.
  • Zimlis
    Starkast skrev 2009-09-23 18:03:04 följande:
    Alla västar som säljs i Sverige är godkända. Det du ska tänka på är att den sitter tajt och inte finns någon glipa någonstans. vanligt är att det på en stor väst blir glipa uppe vid axlarna när de sitter. Sen inte ner på rumpan, för då tar sadeln imot och puttar upp västen.
    Det stämmer ju dessvärre inte - finns ju fleratalet västar som inte är godkända trots den välkända CE-märkningen (jag länkade i ett tidigare inlägg)
    Livet är en sexuellt överförbar åkomma med garanterad dödlig utgång.
  • Zimlis
    livet leker skrev 2009-09-23 18:03:55 följande:
    tack för hjälpen Tyckte den va prisvärd
    Ja det va den och det är ju bra att börja med
    Livet är en sexuellt överförbar åkomma med garanterad dödlig utgång.
  • Zimlis
    Isnogood skrev 2009-09-23 19:15:08 följande:
    livet leker skrev 2009-09-23 18:12:10 följande: Om man gämför med andra märken...så tycker jag att denna hör till kategorin "billigare"...men den ÄR godkänd. Min ena väst är lite dyrare, kostade kring 3000:- för ett par år sedan.. den är mycket smidigare o känns inte lika mycket "rustning" som denna väst kan kännas om man inte är van att ha på sig väst när man rider. (alltså om man ridit många år utan...)
    Ja det är ju den detaljen med. Lär man sej rida med väst från början så känns det inte alls lika "besvärligt" - då blir det ju en vana.
    Livet är en sexuellt överförbar åkomma med garanterad dödlig utgång.
  • Zimlis
    Isnogood skrev 2009-09-23 19:27:46 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-09-23 19:17:09 följande: Skönt o höra att jag inte är ensam... Köpte in mina västar när jag skulle rida in "dinosaurien" här hemma...ena använde jag en gång (den billigare...) sedan köpte jag den dyrare...den använde jag 2 gånger...sedan så "glömde" jag den...sjukt obekvämt när man e van utan... Så helt klart på från början, då har man bara olika västar att gämföra med..inte med eller utan väst...
    Jag köpte med väst när jag skulle börja klättra på unghästen, men jag va ju inte heller van så det gick ju som det gick.. västen blev liggande
  • Zimlis
    Isnogood skrev 2009-09-23 20:14:00 följande:
    Ja, det blir ju så...man blir ju lagom grasiös också...försöka lite smidigt glida över från halvt liggandes till sittandes på ryggen...ingen större hit med västen...men vet ju hur lätt det är utan...
    Dessutom så kan en väst mosa äppelbitar i fickan till mos *bokstavligt talat* när den trycks emot sadeln och helt plötsligt har man en unghäst som bara bryr sej om den ofrånkomliga doften av äppelmos som ångar ur fickan på en
  • Zimlis
    Isnogood skrev 2009-09-23 20:32:23 följande:
    Jaa..det har jag faktiskt råkat ut för Sedan började jag använda mig av morötter i stället...men det är ingen hit de heller... Gör ganska ont o få morotsbitarna intryckta mellan revbenen...
    Kanm just tänka mej det.. Jag provade knäckebröd - behöver jag ens uttala mej om resultatet??
  • Zimlis
    Isnogood skrev 2009-09-23 20:43:47 följande:
    Näe...
    Tror jag hittade smulor 8 tvättar senare
Svar på tråden Hästsport ! Ridväst eller inte till barn?