• morgonsolan

    Litauen någon??

    Vi skulle vilja veta mer om hur det är att adoptera från Litauen, och hoppas att det finns någon här som kan berätta lite.

    Hur verkar barnhemmen vara?
    Är läkarrapporterna utförliga/har barnen väldokumentarade diagnoser/hälsotillstånd?
    Hur fungerade kontakten med lankontakten?
    Hur fungerade hämtresan?

    Stort tack på förhand om ni vill dela med er!!

  • Svar på tråden Litauen någon??
  • Osiris75

    Hej!

    Jag kan inte svara på dina frågor men blir glad av att ytterligare en familj har valt Litauen, vi är inte många men.....

    Lycka till!

  • en glad
    morgonsolan skrev 2009-09-28 13:14:42 följande:
    Vi skulle vilja veta mer om hur det är att adoptera från Litauen, och hoppas att det finns någon här som kan berätta lite.Hur verkar barnhemmen vara?Är läkarrapporterna utförliga/har barnen väldokumentarade diagnoser/hälsotillstånd?Hur fungerade kontakten med lankontakten?Hur fungerade hämtresan?Stort tack på förhand om ni vill dela med er!!
    Det gick ju en film på TV för något år sedan om barnhemmet "Vaggan" varifrån en del barn kommer(/kom?) till Sverige.... Fokus i det programmet var bla alla alkoholskadade barn ...
  • morgonsolan

    Så ni väntar från Litauen alltså? Sedan när har ni ansökan i landet?

    Vi har inte kommit så långt att vi bestämt oss helt för land, vi väljer mellan Polen, Litauen och eventuellt Korea.


    Osiris75 skrev 2009-09-28 17:51:36 följande:
    Hej! Jag kan inte svara på dina frågor men blir glad av att ytterligare en familj har valt Litauen, vi är inte många men.....Lycka till!
  • Crollan

    Hej!

    Så roligt att ni funderar på Litauen! Vi adopterade två underbara biobröder från just Vaggan (Lopselis) maj-06 och sep-07.

    Vi är BFA:s kontaktpersoner för Litauen. Tittade in här som hastigast och såg din tråd... Jag inboxar dig mitt tel nr som ni kan ringa om ni vill veta mer... ska försöka skriva till er senare i veckan...

    Vi rekomenderar varmt Litauen! De bästa barnen kommer ju därifrån

    Svarar här hastigt på dina frågor:
    Hur verkar barnhemmen vara?

    Vårt barnhem är slitet men med fantastiskt personal! Den svenska stiftelsen vaggan verkar där, gå gärna in på www.vaggan.se. Barnen var sysselsatta från morgon till kväll med olika aktivteter som bildterapi och musikterapi. De använde sig av motesori och suszukimetoden....

    Är läkarrapporterna utförliga/har barnen väldokumentarade diagnoser/hälsotillstånd?

    Mycket väldokumenterade... nästan varje förkylning var med! Barnen är ofta överdiagnostiserade, de har en helt annan tradition i Öst att sätta diagnoser.

    Hur fungerade kontakten med lankontakten?

    Landkontakten är helt underbar och får MVG+ i betyg! Man blir totalt omhändertagen och kan koncentrera sig helt på barnet.

    Hur fungerade hämtresan?
    Man åker två resor. Den första för att bekanta sig med barnet och vara med i domstolen. Sedan tar det 40 dagar innan domen vinner laga kraft och man kan åka och hämta barnet. Dag 41 får man det i sin vård och sedan samlar man in de sista pappren och skaffar pass och åker hem.

  • Crollan

    En liten arg parantes... kanske mest till En glad...:

    Jag blir så trött på att alla ska nämna alkoholskador så fort ett östland kommer på tal... Jag tror inte att någon i adoptionssvängen har missat att det kan förkomma alkoholskador där! Vi blev t o m varnade av vår socialsekreterade att adoptera därifrån.

    Att tänka på att mina två underbara och mycket begåvade pojkar skulle bli sittande på barnhemmet bara för att ingen vågar adoptera därifrån gör mig helt vansinnig! Är första tanken hos andra adoptivföräldrar att eftersom mina barn kommer från Litauen så är de per automatik alkholskadade?

  • Ingrid Marie

    Jag studsade också när jag läste en glads inlägg. Och med tre punkter efter... Vad var tanken med den avslutningen på inlägget?

  • Biene
    Crollan skrev 2009-09-28 21:00:18 följande:
    En liten arg parantes... kanske mest till En glad...:Jag blir så trött på att alla ska nämna alkoholskador så fort ett östland kommer på tal... Jag tror inte att någon i adoptionssvängen har missat att det kan förkomma alkoholskador där! Vi blev t o m varnade av vår socialsekreterade att adoptera därifrån. Att tänka på att mina två underbara och mycket begåvade pojkar skulle bli sittande på barnhemmet bara för att ingen vågar adoptera därifrån gör mig helt vansinnig! Är första tanken hos andra adoptivföräldrar att eftersom mina barn kommer från Litauen så är de per automatik alkholskadade?
    Håller med. Alkoholskador förekommer i många länder. Sydafrika är faktiskt ett av de länder i världen med högst mängd alkoholskadade barn. 1 barn av 25 är alkoholskadat redan vid födseln i Kapprovinsen, där barnen med FAS ofta har medfödda skador på hjärna, skelett och andra organ. I t.ex. Sydafrikas statistik över sjuklighet intas förstaplatsen av sexuellt överförda sjukdomar, andra platsen av våld och som trea kommer alkoholrelaterade sjukdomar. På landsbygden utanför Cape Town till exempel föds fyra procent av alla barn med FAS. (Jfr Sverige: en promille). Det finns mycket om detta att läsa på nätet.

    Generellt, förekomst av FAS är mycket hög i södra Afrika, allstå inte enbart i de Östeuropeiska länderna.
  • en glad
    Crollan skrev 2009-09-28 21:00:18 följande:
    En liten arg parantes... kanske mest till En glad...:Jag blir så trött på att alla ska nämna alkoholskador så fort ett östland kommer på tal... Jag tror inte att någon i adoptionssvängen har missat att det kan förkomma alkoholskador där! Vi blev t o m varnade av vår socialsekreterade att adoptera därifrån. Att tänka på att mina två underbara och mycket begåvade pojkar skulle bli sittande på barnhemmet bara för att ingen vågar adoptera därifrån gör mig helt vansinnig! Är första tanken hos andra adoptivföräldrar att eftersom mina barn kommer från Litauen så är de per automatik alkholskadade?
    - och jag refererade till ett TV-program - som du kanske också noterade innehållet i då det gick? Och jag skulle också kunna tillägga "En liten arg parantes..." Varför är det tabu att ens nämna ordet alkoholskador när inte "någon i adoptionssvängen har missat att det kan förkomma"?
  • en glad

    Jag tänker inte skriva mer i denna tråd - av samma skäl som jag noterade beträffande TV-programmet - att det blev en tveksamt fokus just på alkoholskador ...

  • Kicki 222

    Vad kostar det att adoptera från Litauen och vad är kraven? Vi har syskon medgivande samt även ett öppet medgivande. Har ett barn sen tidigare från Kina och har papprerna där men kan tänka mig att flytta över papprerna


    Crollan skrev 2009-09-28 20:58:55 följande:
    Hej!Så roligt att ni funderar på Litauen! Vi adopterade två underbara biobröder från just Vaggan (Lopselis) maj-06 och sep-07.Vi är BFA:s kontaktpersoner för Litauen. Tittade in här som hastigast och såg din tråd... Jag inboxar dig mitt tel nr som ni kan ringa om ni vill veta mer... ska försöka skriva till er senare i veckan...Vi rekomenderar varmt Litauen! De bästa barnen kommer ju därifrån Svarar här hastigt på dina frågor:Hur verkar barnhemmen vara?Vårt barnhem är slitet men med fantastiskt personal! Den svenska stiftelsen vaggan verkar där, gå gärna in på www.vaggan.se. Barnen var sysselsatta från morgon till kväll med olika aktivteter som bildterapi och musikterapi. De använde sig av motesori och suszukimetoden.... Är läkarrapporterna utförliga/har barnen väldokumentarade diagnoser/hälsotillstånd?Mycket väldokumenterade... nästan varje förkylning var med! Barnen är ofta överdiagnostiserade, de har en helt annan tradition i Öst att sätta diagnoser. Hur fungerade kontakten med lankontakten?Landkontakten är helt underbar och får MVG+ i betyg! Man blir totalt omhändertagen och kan koncentrera sig helt på barnet.Hur fungerade hämtresan?Man åker två resor. Den första för att bekanta sig med barnet och vara med i domstolen. Sedan tar det 40 dagar innan domen vinner laga kraft och man kan åka och hämta barnet. Dag 41 får man det i sin vård och sedan samlar man in de sista pappren och skaffar pass och åker hem.
  • Crollan

    Kicki 222:

    Gå in på den här länken så får du reda på krav och kostnader:

    www.bfa.se/index.php&task=view&id=67&Itemid=106

    En glad:

    Det ska gudarna veta att det inte är tabu att prata om alkoholskador och adoption från Öst. Det är alltid någon som upplyser om alkoholskador i varje tråd eller i alla fall de flesta trådar jag har läst om adoption därifrån. Jag upplever inte det som att det varnas lika frekvent för faror i andra länder t ex Sydafrika för knyta an till det Cengelen skriver. Det ger en mycket onyanserad bild av adoptivbarn från Öst och jag vill inte att mina barn ska mötas av fördomar pga deras ursprung.

  • Sofus

    Kicki 222 skrev 2009-09-28 22:44:39 följande:


    Vad kostar det att adoptera från Litauen och vad är kraven? Vi har syskon medgivande samt även ett öppet medgivande. Har ett barn sen tidigare från Kina och har papprerna där men kan tänka mig att flytta över papprerna
    Har ni kötid hos BFA (krävs för att få skicka till Litauern) så är kanske även Taiwan ett alternativ för er? Därifrån kommer många syskonpar.
  • morgonsolan

    Nej men det känns ju så muntert trevligt och glatt att du måste skriva ett sådant inlägg som du gjorde just när jag startade tråden!

    Vi som läser på/är på g att adoptera från Öst, eller de som har adopterat från Litauen är mycket väl införstådda med de diagnoser som kan förekomma på många av de barnen som finns på barnhemmen där. Jag tycker inte att det är ett dugg "tabu" att nämna, men det känns tröttsamt och uttjatat. Vi vet! Jättebra att du nämner att tv-programmet om vaggan fokuserade på alkoholskador, men det var liksom inte den informationen jag var ute efter.
    en glad skrev 2009-09-28 22:25:10 följande:


    - och jag refererade till ett TV-program - som du kanske också noterade innehållet i då det gick? Och jag skulle också kunna tillägga "En liten arg parantes..." Varför är det tabu att ens nämna ordet alkoholskador när inte "någon i adoptionssvängen har missat att det kan förkomma"?
  • morgonsolan

    Vilket jättehärligt och informativt inlägg! Tyvärr är väntetiderna i landet väldigt långa just nu, så vi tvekar just därför. Men jag har en "känsla" som säger att det kanske blir rätt i slutändan ändå.

    Jag har också läst på om Vaggan/Lopselis, och tycker mig se att de har gjort en jättesatsning de senaste åren på just utbildning av personal, aktiviteter och specialanpassad pedagogik. Det känns väldigt positivt .

    Tycker att landkontakten på Bfa känns trevlig och trygg också. Vi har haft MÅNGA frågor ang. både Polen och Litauen de senaste dagarna.


    Crollan skrev 2009-09-28 20:58:55 följande:
    Hej!Så roligt att ni funderar på Litauen! Vi adopterade två underbara biobröder från just Vaggan (Lopselis) maj-06 och sep-07.Vi är BFA:s kontaktpersoner för Litauen. Tittade in här som hastigast och såg din tråd... Jag inboxar dig mitt tel nr som ni kan ringa om ni vill veta mer... ska försöka skriva till er senare i veckan...Vi rekomenderar varmt Litauen! De bästa barnen kommer ju därifrån Svarar här hastigt på dina frågor:Hur verkar barnhemmen vara?Vårt barnhem är slitet men med fantastiskt personal! Den svenska stiftelsen vaggan verkar där, gå gärna in på www.vaggan.se. Barnen var sysselsatta från morgon till kväll med olika aktivteter som bildterapi och musikterapi. De använde sig av motesori och suszukimetoden.... Är läkarrapporterna utförliga/har barnen väldokumentarade diagnoser/hälsotillstånd?Mycket väldokumenterade... nästan varje förkylning var med! Barnen är ofta överdiagnostiserade, de har en helt annan tradition i Öst att sätta diagnoser. Hur fungerade kontakten med lankontakten?Landkontakten är helt underbar och får MVG+ i betyg! Man blir totalt omhändertagen och kan koncentrera sig helt på barnet.Hur fungerade hämtresan?Man åker två resor. Den första för att bekanta sig med barnet och vara med i domstolen. Sedan tar det 40 dagar innan domen vinner laga kraft och man kan åka och hämta barnet. Dag 41 får man det i sin vård och sedan samlar man in de sista pappren och skaffar pass och åker hem.
  • morgonsolan

    Exakt.. bara så himla onödigt!

    Ingrid Marie skrev 2009-09-28 22:17:56 följande:


    Jag studsade också när jag läste en glads inlägg. Och med tre punkter efter... Vad var tanken med den avslutningen på inlägget?
  • Osiris75
    morgonsolan skrev 2009-09-28 18:36:51 följande:
    Så ni väntar från Litauen alltså? Sedan när har ni ansökan i landet?Vi har inte kommit så långt att vi bestämt oss helt för land, vi väljer mellan Polen, Litauen och eventuellt Korea.
    -----------------------------

    Vi har inte fått skicka vår akt ännu, ska precis till att snart få påbörja "samlandet" till akten.
    Vi gick med i BFA okt-07 och har alltså väntat 2 år för att få påbörja samlandet av akten, den ska sedan legaliseras o översättas för att kunna skickas till Litauen...

    Sen börjar en ny väntan i upp till 2 år...... Är det nåt man lär sig med adoptionsprocessen så är det nog tålamod

    Nån som vet hur Litauen "väljer" sina blivande föräldrar? Har fått höra att det kan gå ganska fort för oss eftersom vi är "unga" (34/36), har valt en lite högre ålder på barnen och nu ev ett syskonpar.
    Kan det verkligen stämma att det kan gå snabbare för oss? Låter lite konstigt.....

    /C
  • morgonsolan

    detta är inget jag vet, uatan bara tror, men generellt sett så går det ganska snabbt för dem med syskonmedgivande frö att det helt enkelt finns många syskonpar i Litauen som behöver föräldrar. Så visst finns det chanser att det går snabbare för er!

    Det där med ålder har jag ingen aning om. Vi är 30 och 31, så isf blir ju vi också glada! Men det är inget jag har hört något om?


    Osiris75 skrev 2009-09-29 20:23:08 följande:
    -----------------------------Vi har inte fått skicka vår akt ännu, ska precis till att snart få påbörja "samlandet" till akten.Vi gick med i BFA okt-07 och har alltså väntat 2 år för att få påbörja samlandet av akten, den ska sedan legaliseras o översättas för att kunna skickas till Litauen...Sen börjar en ny väntan i upp till 2 år...... Är det nåt man lär sig med adoptionsprocessen så är det nog tålamod Nån som vet hur Litauen "väljer" sina blivande föräldrar? Har fått höra att det kan gå ganska fort för oss eftersom vi är "unga" (34/36), har valt en lite högre ålder på barnen och nu ev ett syskonpar.Kan det verkligen stämma att det kan gå snabbare för oss? Låter lite konstigt...../C
  • Osiris75
    morgonsolan skrev 2009-09-30 08:50:24 följande:
    detta är inget jag vet, uatan bara tror, men generellt sett så går det ganska snabbt för dem med syskonmedgivande frö att det helt enkelt finns många syskonpar i Litauen som behöver föräldrar. Så visst finns det chanser att det går snabbare för er! Det där med ålder har jag ingen aning om. Vi är 30 och 31, så isf blir ju vi också glada! Men det är inget jag har hört något om?
    Vi får hoppas att det stämmer, då kanske det går "fort" för oss båda

    /C
  • Crollan

    Håller alla fingrar och tår att väntan inte blir så lång tills ni får era underverk, Osiris och Morgonsolan!

Svar på tråden Litauen någon??