• Blivande Lundamammor

    När berätta för chefen?

    När, i vilken vecka, berättade ni för er arbetsgivare vad som komma skall? Och hur sa ni det? Jag känner att jag behöver förbereda mig. Min chef är inte den lättaste.. :/

  • Svar på tråden När berätta för chefen?
  • Fruarna J

    Berättade i v 13... var lättast så. Kom tillbaka efter min semester då, 12 veckan var över och vårt KUBtest var klart.

    ; )

  • yran

    Du har egentligen ingen skyldighet att berätta förrän 3 månader innan. Berättade i vecka 18 och det var inga sura miner. Vänta tills det känns naturligt för dig.

  • QrazyQuties

    Du har ingen skyldighet att berätta tidigare än TVÅ månader innan BF. Men ju tidigare du berättar desto schysstare är det...

  • Blivande Lundamammor

    Haha, oj, så jag kan hålla mig tills månad 7 alltså!? Men jag är rädd att det nog kommer synas innan dess om allt går vägen.. :)

  • Gaytjej

    Jag berättade idag på mitt medarbetarsamtal att jag kommer vara mammaledig fr o m månadskiftet februarie/mars cirka. Jag hade planerat att berätta, men det föll ju sig naturligt när han frågade i slutet om det var något mer jag ville ta upp.
    Absolut inga sura miner utan bara gratulationer! Är i vecka 20, de andra på jobbet har vetat sedan i vecka 15 men chefen är ny och hänger inte så mkt med oss andra så det hade gått honom förbi..

  • verosus

    Jag fick ett plus på stickan den första veckan på nya jobbet! Jag och min fru hade åkt till Danmark och inseminerat första gången precis innan jag fick jobbet. Vi blev sååå glada över att vi lyckades första gången med tanke på att jag fått äta en del hormoner och grejer. Jag var så lycklig och berättade direkt för mina kolleger och chefer, tror jag var i v 5! Mitt resonemang gick som så här: Jag är gravid och jag är lycklig, jag vill njuta av min graviditet och tala om den, om jag får missfall, vill jag att alla ska veta så att jag kan få må dåligt utan att förklara. OM chefen får spelet, eller/och mina kolleger så är det inget företag jag vill stanna på så då är valet enkelt.
    Det gick jättebra! Dom blev förståss förvånade, men var glada för min skull och sen var det inget mer med det! Jag blev fast anställd under min grav och sen sjukskriven nästan hela sista hälften, men ingen sa något!

    Lycka till!

  • Blivande Lundamammor

    Gaytjej och Verosus: Härligt att cheferna verkat ta det så bra!

    Vi är nu i vecka 8 men jag har redan berättat för chefen. Hon tog det mycket bättre än förväntat! Hon frågade om jag och min fru hade planer på barn under medarbetarsamtalet, och då svarade jag naturligtvis ja. : ) Känns svårt att undanhålla det då och efter fyra veckor komma och berätta hur det egentligen ligger till. Dessutom mår jag väldigt illa och måste äta nästan hela tiden för att "glömma bort" känslan, vilket mina kollegor också märker.. Så nu är det ute!

  • ruccolas

    jag berättade det kring v. 12. mest för jobbets karaktär skull, då det finns utåtagerande beteendestörningar vid min arbetsplats. annars hade jag valt att vänta. som sagt så behöver man inte berätta förens 3 månader innan beräknad ankomst! bestäm själv vad som känns bäst för dig helt enkelt. du och din familj är viktigare än chefen.

  • Dinna

    Min chef var den första som fick reda på det t o m innan maken...

    Jag tog ett gravtest på jobbet som visade två streck men jag visste inte hur många streck det skulle vara så jag sprang in till min chef och frågade: "Skall det vara ett eller två?" Vaddå frågade hon och så slängde jag fram stickan... Sedan grät vi båda två!

    Men alla har ju inte en chef som min så då hade jag nog väntat tills efter ultraljudet tror jag.

Svar på tråden När berätta för chefen?