• Mizzyg­bg
    Äldre 2 Oct 19:51
    7937 visningar
    39 svar
    39
    7937

    Kejsarsnitt i Göteborg !! Avslag !

    Jag är så arg på vården i Göteborg !

    Jag är gravid i vecka 34 +1 och har diskbråck i 4 och 5 ländkotan och svår foglossning så jag går med kryckor och går på både en smärtklinik och sjukgymnastik pga mina svåra smärtor.
    Har även legat inne på specialBB pga av kramper från blygbenet.

    Har sökt kejsarsnitt pga jag känner att jag aldrig skulle fixa en vanlig förlossning pga av all smärta.
    Men fick nej vid första "snittkonferansen", så då tog jag kontakt med läkare så satt i den "snitt nämden" och han remiterade mig till en narkosläkare för att han skulle bedömma mina möjligheter till bedövning.
    Narkos läkaren sa att man inte kunde lägga ryggmärgs bedöving/spidal på mig pga av min skada i ryggen för då var risken stor att jag skulle få en bestånde nervskada , så han sa att narkos var enda alternativet.

    och så igår hade dom "snittkonferans" igen, och ännu en gång har jag fått avslag !!
    Hur fan tänker dom då !!!
    Dom vill att jag ska tvingas att föda "normalt" UTAN bedövning !!

    Jag är jätte stressad !!! Jag mår så dåligt !!!

    Har suttit och läst här på forumet och det verkar som om detta är ett problem här i Gbg !!
    År 2009 och du har inte rätten till att bestämma över sin egen kropp !!!!
    Vi måste göra något för att få förändring på detta !!!

    Min barnmorska har skicka en remiss till Auroa här i gbg men själv känner jag att jag ger upp här i gbg och söker mig till Varberg.
    Känns så sjuk jobbigt att behöva kämmpa med detta nu i slutet, psykisk misshandel.

    Tack för du tog dig tid att läsa detta.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-20 19:33
    Nu e det klart !!!
    Vi var i Varberg idag och träffad en helt underbar läkare.
    Han tyckte det var underligt att vi inte hade fått snitt i Gbg pga all smärt problematik.
    Så nu har vi fått tid för snitt i Varberg den 2 Nov !! Jaaaa
    Vi är så glada !!
    Återkommer med mera info, efter snitt.
    Pusssssssss och kram =)

  • Svar på tråden Kejsarsnitt i Göteborg !! Avslag !
  • blomma­nigbg
    Äldre 2 Oct 22:08
    #11

    Jag vet inte om man kan anmäla i efterhand, så här nästan 4 år efteråt. Men visst är det något jag tänkt mycket på. Eftersom jag känt en stor sorg att förlossningen var som den var. Dock vet jag eftersom jag själv är sjuksköterska att efter varje komplicerat fall, med påföljande komplikationer, så vidtas åtgärder och debriefing, för att inte något liknande ska hända igen med samma personal.
    Därför säger jag till dig ts att du ska gå på din känsla.
    Det andra jag ville säga är att kejsarsnitt är inte alltid ett lättare alternativ. Därför sa jag mitt exempel.
    Men till slut ska man gå på sin egen känsla om man har möjlighet. Det hade inte jag.

  • Mizzyg­bg
    Äldre 2 Oct 22:29
    #12
    blommanigbg skrev 2009-10-02 22:08:24 följande:
    Jag vet inte om man kan anmäla i efterhand, så här nästan 4 år efteråt. Men visst är det något jag tänkt mycket på. Eftersom jag känt en stor sorg att förlossningen var som den var. Dock vet jag eftersom jag själv är sjuksköterska att efter varje komplicerat fall, med påföljande komplikationer, så vidtas åtgärder och debriefing, för att inte något liknande ska hända igen med samma personal.Därför säger jag till dig ts att du ska gå på din känsla.Det andra jag ville säga är att kejsarsnitt är inte alltid ett lättare alternativ. Därför sa jag mitt exempel. Men till slut ska man gå på sin egen känsla om man har möjlighet. Det hade inte jag.
    Jag tror säkert att du kan kan anmäla efter fyra år, allt finns ju dokumenterat.
    Men du ska nog fråga dig själv först om du orkar riva upp känslor eller du kanske till och med skulle må lite bättre efter åt, med upprättelse.
    Det är bara du som kan avgöra det.
    Kram :)
  • Bette
    Äldre 2 Oct 22:49
    #13
    blommanigbg skrev 2009-10-02 21:33:02 följande:
    Nisses lada brinner skrev 2009-10-02 21:25:19 följande: Inget jag skrev, Men jag fick ingen bedövning, trots att jag i mitt förlossningsbrev ville ha det och trots att det var det första jag sa till barnmorskan. Sedan var jag så dålig efter det akuta kejsarsnittet, att jag var kvar på bb i 7 dagar. Och sedan har jag haft konstiga problem med att det känns som att magen vänds ut och in när jag gör vissa ansträngningar. Pga snittet. Men den här tråden handlar inte om mig utan om ts. och vad jag sa till slut var att hon ska lyssna på sig själv och försöka få den förlossning som hon vill ha.
    Men du var med om en jobbig förlossning med värkarbete och så först i massor av timmar och sedan ett katastrofsnitt förmodligen och det är nog jobbigare än att få ett planerat snitt genomfört.

    Kramar

    Bette
  • seglar­en
    Äldre 2 Oct 23:05
    #14
    Mizzygbg skrev 2009-10-02 22:29:46 följande:
    Jag tror säkert att du kan kan anmäla efter fyra år, allt finns ju dokumenterat.Men du ska nog fråga dig själv först om du orkar riva upp känslor eller du kanske till och med skulle må lite bättre efter åt, med upprättelse.Det är bara du som kan avgöra det.Kram :)
    Tänkte bara berätta att det är för sent att anmäla, måste ha anmälts samt att de som blivit anmälda ska ha delgivits detta inom 2 år efter händelsen. Vet detta eftersom jag själv är läkare och har blivit anmäld. Över huvud taget tycker jag att det anmäls för lite till HSAN. Om fler eventuella fel hade anmälts hade det hela blivit mer avdramatiserat och man hade mer pratat om vad som behöver åtgärdas och inte om anmälan i sig. Själv tycker jag att en del kunde ha anmälts vid mina kontakter med KK, bl.a. bristande journalföring, självstyrande barnmorskor som går emot beslut som jag har fått igenom innan förlossningen av överläkare etc. Jag vill inte stöta mig med någon där för mindre förseelser eftersom jag har jobbat på det sjukhuset och sannolikt kommer att jobba där igen. Men annars tycker jag inte att man ska dra sig för att anmäla. Det är nog det enda sättet att få vederbörande att verkligen lyssna, tror jag.
  • Äldre 3 Oct 22:22
    #15

    Det är helt horribelt att gravida kvinnor behandlas på det här sättet i Göteborg!! Särskilt när så otroligt många ändå akutsnittas pga BB-personalen fattar alldeles försent att förlossningen inte går framåt. Vet hur mågna som helst, inkl jag själv, som råkat ut för detta efter typ 12 plågsamma timmar.

    Håller verkligen tummarna för dig TS, att du får igenom ditt snitt. Har inte läst alla svar men hoppas verkligen du kan stämma dem, eller anmäla dem för vanvård eller något. Den där läkaren som tycker att du ska föda vaginalt utan bedövning borde ju för f-n bli av med sitt jobb omedelbart.

  • Götebo­rgsank­an
    Äldre 4 Oct 11:55
    #16

    Vad konstigt! Jag ska göra planerat snitt på Östra om 11 dagar och jag hade inga problem att få igenom det, mitt skäl är förlossningsrädsla. Jag var bara mycket bestämd att jag inte kunde tänka mig något annat och var beredd på att kämpa men det gick hur bra som helst.

  • Pernil­laa
    Äldre 4 Oct 12:02
    #17

    Jag tyckte dom var riktigt bra uppe på NÄL i Trollhättan. Dom var lätta att ha med att göra och väldigt tillmötesgående.

    Tråkigt att dom inte är mer förstående än så i ditt fall.
    Hoppas du får igenom ett snitt i slutändan :).

  • Mizzyg­bg
    Äldre 4 Oct 13:02
    #18
    PrettyinPink skrev 2009-10-03 22:22:39 följande:
    Det är helt horribelt att gravida kvinnor behandlas på det här sättet i Göteborg!! Särskilt när så otroligt många ändå akutsnittas pga BB-personalen fattar alldeles försent att förlossningen inte går framåt. Vet hur mågna som helst, inkl jag själv, som råkat ut för detta efter typ 12 plågsamma timmar.Håller verkligen tummarna för dig TS, att du får igenom ditt snitt. Har inte läst alla svar men hoppas verkligen du kan stämma dem, eller anmäla dem för vanvård eller något. Den där läkaren som tycker att du ska föda vaginalt utan bedövning borde ju för f-n bli av med sitt jobb omedelbart.
    Ja det e för jävligt !! Inget bra kan ju komma utav att man tvingar en kvinna till att föda vaginalt.
    Jag kommer inte anmäla någon, jag tror du missuppfattade det, jag svarade på en annans inlägg att hon skulle anmäla sin läkare.

    Ta hand om dig kram
  • Mizzyg­bg
    Äldre 4 Oct 13:05
    #19
    Göteborgsankan skrev 2009-10-04 11:55:58 följande:
    Vad konstigt! Jag ska göra planerat snitt på Östra om 11 dagar och jag hade inga problem att få igenom det, mitt skäl är förlossningsrädsla. Jag var bara mycket bestämd att jag inte kunde tänka mig något annat och var beredd på att kämpa men det gick hur bra som helst.
    Skönt för dig !!
    Jag tycker att jag också har varit bestämd med min åsikt, även min barnmorska har legat på dom.
    Sjuk att det ska vara så olika.
    Men good for you att du fick igeom det så lätt.

    Lycka till med allt.
    Kram
  • Mizzyg­bg
    Äldre 4 Oct 13:06
    #20
    Pernillaa skrev 2009-10-04 12:02:57 följande:
    Jag tyckte dom var riktigt bra uppe på NÄL i Trollhättan. Dom var lätta att ha med att göra och väldigt tillmötesgående. Tråkigt att dom inte är mer förstående än så i ditt fall.Hoppas du får igenom ett snitt i slutändan :).
    Hoppas jag med =)
    Kram
Svar på tråden Kejsarsnitt i Göteborg !! Avslag !