• Hoppentoss

    Filipinerna

    Hej!

    Jag saknar ett forum där vi kan träffas och bara prata om adotionen och hur det går och våra känslor. Till och med väder och vind om vi känner för de

    Här kan vi stötta och finnas för varandra.

    Vi är få. Men om vi kastar in ett medelande då och då här så känner vi ej så ensamma.

    Jag och min man har papperna i landet sedan februari. Jag fick vrålpanik på sista brevet från AC. ÄR jag ensam?? "2 års väntan!!! det känns tufft. Vi börjar bli till åren när det gäller adoption, så vi kämpar mot tiden.
    Jag har olika knäppa saker för mig för att få tiden att gå.
    Tex fick jag för mig att springa så jag skall orka med våran vilding. Men tiden går och paniken växer och längden på löpningen likaså. Så snart kan jag ställa upp på halvmaran
    En anna sak är shopping. Jag shoppar en sak till barnet varje månad. Sist vart det en barnservis till den lilla spisen.

    Hur gör ni för att stå ut?

    Berätta gärna hur långt ni kommit med eran väntan.

    Även ni som funderar eller fåttt barn från Filipinerna är välkomna i tråden.

    Hur känner ni angående ovädret som vart i Filipinerna och hur påverkar det barnen och adoptionen i landen.
    Jag tänker ofta på barnen där nere. Hoppas att dom mår bra i ovädret. Undrar extra om dom är snälla mot vår lilla knodd. Han/hon är ju född nu tror jag.

    Välkomna alla Bubbla på..

  • Svar på tråden Filipinerna
  • Hoppentoss

    Jag läste på AC att barnen på barnhemmen vart drabbade av ovädret. Undra om man kan hjälpa till på något sätt. Det känns ju som om vårt barn finns därnere.

    Men man vill ju ge bidrag så att det kommer rätt.

    Hur tänker ni?

    Kram Tossan

  • Hoppentoss

    JIPPIE!!!

    Ett barn till har kommit till Sverige från Filippinerna.

    Jippie det har rört sig igen.....

    Firar lite i min ensamhet på FL.

  • Hoppentoss

    Visst är det..

    Kul med sällskap med. Är lite ensam i tråden.

    Vilket land skall du adoptera ifrån?

    Hej och Hopp skrev 2009-10-25 23:25:52 följande:


    Härligt med lite jubel!
  • Hej och Hopp

    Jag kom hem med en ljuvlig liten tös från Vietnam i september.
    Men jag vet hur det är att vänta och längta och hoppas att er väntan blir så kort som bara möjligt!

  • rödnos

    Hej!

    Jag står inte i kö eller så men har alltid tänkt att ett eller två av mina barn skulle vara adopterade från Asiatiska länder och då gärna Filipinerna.

    Min bästa vän är filipinska och eftersom jag umgåtts med hela hennes jättesläkt i flera år i USA, de bor kvar där men jag fick flytta hem efter fem år efter att mitt visum gick ut, så har de även lyckats lära mig lite Tagalog. :)
    Tänkte åka ner nästa år nån månad. Bor ju gratis och fullkomligt älskar deras mat så jag vill gärna stanna länge! :)

    Hur ser processen ut för att adoptera? Känns som att varje gång jag frågar mig för så får man bara svaret att kontakta adoptionsförmedlingar osv. jag vill ju veta från kvinnor som mig liksom. Var börjar man?
    Vad krävs osv?

    Hoppas det går bra för er!

  • Hoppentoss

    Då får jag säga ett stort grattis!!
    Vilken härlig känsla att få bli förlälder..jag längtar dit.
    Hur gammal var tösen när hon kom?

    Hej och Hopp skrev 2009-10-26 18:08:15 följande:


    Jag kom hem med en ljuvlig liten tös från Vietnam i september. Men jag vet hur det är att vänta och längta och hoppas att er väntan blir så kort som bara möjligt!
  • Hoppentoss

    För oss har vägen vart lång. Efter 8 ivf så beslutade vi oss för adoption. Det skulle vi gjort mycket tidigare tycker jag.

    När vi beslutade oss för adpotion så gifte vi oss så fort vi kunde. Många länder kräver långt äktenskap.
    Och i samma veva ställde vi oss i kö på tre stycken föreningar.
    Efter det började en kurs som man var tvungen att gå. (en bra kurs)
    Samtidigt började en utredning. Utredningen var tuff tycker jag( dålig uppväxt eftersom mamma dog som liten). Men vi hade bra handledare som hjälpte oss igenom den.

    Sedan val på land. Hua.... Vi passade in på Filipinerna och vår tur att skicka var på det landet då vi var klara. (2 års väntan)
    Man skall vara aktivkristen blandannat och det passar oss hyffsat. Vara gifta minst 1 år och sambo mycket längre tror det var 5 år.

    Sedan kom alla papper. Det var en bärs men en härlig känsla. När alla papper var gjorda var vi så lyckliga. vi skulle få barn efter CA 1 år sa dom.

    Efter ca 7 månader med papperna i landet kom chocken. Det skulle troligen ta ett år till. Väntetiderna hade öka.

    Där står vi idag.


    rödnos skrev 2009-10-26 18:14:35 följande:
    Hej!Jag står inte i kö eller så men har alltid tänkt att ett eller två av mina barn skulle vara adopterade från Asiatiska länder och då gärna Filipinerna.Min bästa vän är filipinska och eftersom jag umgåtts med hela hennes jättesläkt i flera år i USA, de bor kvar där men jag fick flytta hem efter fem år efter att mitt visum gick ut, så har de även lyckats lära mig lite Tagalog. :)Tänkte åka ner nästa år nån månad. Bor ju gratis och fullkomligt älskar deras mat så jag vill gärna stanna länge! :) Hur ser processen ut för att adoptera? Känns som att varje gång jag frågar mig för så får man bara svaret att kontakta adoptionsförmedlingar osv. jag vill ju veta från kvinnor som mig liksom. Var börjar man?Vad krävs osv?Hoppas det går bra för er!
  • Hoppentoss

    Krav på föräldrar

    Gifta par, minst 27 år gamla.

    Ensamstående kan ansöka med lägsta medgivande för barn över 6 år.

    Lägsta medgivande "ej fyllt 3 år".

    Högst 45 års åldersskillnad mellan barn och förälder vid matchningstillfället.

    1 års äktenskap + minst två års sammanboende.

    Båda makarna ska vara medlemmar i någon/t kyrka/trosamfund.

    Religionen genomsyrar påtagligt hela det filippinska samhället på ett sätt som vi inte är vana vid i Sverige. Många av de privata barnhemmen drivs av kristna organisationer och de som arbetar inom organisationen har ofta en stark kristen tro. Det är viktigt för dem att familjer som adopterar härifrån har ett kristet engagemang och kan sätta ord på sin tro. Däremot finns inget krav att ni ska gå i kyrkan regelbundet etc. Man ska leva efter kristna värderingar och tillhöra något samfund. Ett referensbrev från en präst/pastor ingår bland ansökningsdokumenten.

    Högst en skilsmässa per person. Tre års äktenskap krävs i sådana fall.

  • Hoppentoss

    Krav på föräldrar

    Gifta par, minst 27 år gamla.

    Ensamstående kan ansöka med lägsta medgivande för barn över 6 år.

    Lägsta medgivande "ej fyllt 3 år".

    Högst 45 års åldersskillnad mellan barn och förälder vid matchningstillfället.

    1 års äktenskap + minst två års sammanboende.

    Båda makarna ska vara medlemmar i någon/t kyrka/trosamfund.

    Religionen genomsyrar påtagligt hela det filippinska samhället på ett sätt som vi inte är vana vid i Sverige. Många av de privata barnhemmen drivs av kristna organisationer och de som arbetar inom organisationen har ofta en stark kristen tro. Det är viktigt för dem att familjer som adopterar härifrån har ett kristet engagemang och kan sätta ord på sin tro. Däremot finns inget krav att ni ska gå i kyrkan regelbundet etc. Man ska leva efter kristna värderingar och tillhöra något samfund. Ett referensbrev från en präst/pastor ingår bland ansökningsdokumenten.

    Högst en skilsmässa per person. Tre års äktenskap krävs i sådana fall.

  • Hoppentoss

    Man blir varm i kroppen.
    Då är det bara att njuta av livet skrattet, hela hennes resa genom livet.
    Härligt!!

    Hej och Hopp skrev 2009-10-27 09:58:55 följande:


    Hej och tack så mycket!Hon var 9.5 månad när jag kom till Vietnam - nu närmar sig ettårsdagen
  • rödnos

    Kom just hem från Beijing. Vart så glad när jag såg så många adoptivföräldrar där på väg hem med sina barn. :)

    ville bara säga det.

  • Hoppentoss

    Skoj tack...


    rödnos skrev 2009-11-05 16:58:01 följande:
    Kom just hem från Beijing. Vart så glad när jag såg så många adoptivföräldrar där på väg hem med sina barn. :)ville bara säga det.
  • Hoppentoss

    Hur går det för er?


    soffanloppan skrev 2009-11-11 09:26:36 följande:
    *håller tummarna för att ni skall få bb och rb inom snar framtid*hur länge har ni haft handlingarna i landet?
  • soffanloppan
    Hoppentoss skrev 2009-11-11 14:47:34 följande:
    Hur går det för er?
    Halloj!

    Vi står i kö för adoption från Sydkorea och får förhoppningsvis börja samla dokument nästa sommar=) Då har vi varit gifta i 3år. *längtar* Läste på hemsidan att AC söker fler som vill ställa sig på kö till Filippinerna. Är ni många som köar i Flippinerna?

    / Sofia
Svar på tråden Filipinerna