• Äldre 5 Oct 11:04
    2363 visningar
    10 svar
    10
    2363

    Vad ska jag svara när jag får frågan av storasystern varför lillasyster inte är hos oss?

    Jag förlorade min andra dotter i magen i v.39 på sommaren 08. Då var min äldsta 2 år o 1 månad. Nu är hon över 3 år. Min äldsta fick träffa sin lillasyster, hålla henne mm. Vi sa då att bebisen sov. Efter det har hon varit med på begravningen och urnnedsättningen. Hon är även med till graven oftast minst 1 gång i veckan. Varit med o skött graven lämnat presenter där mm. Hemma har vi en minneshylla för vår ängel men även fotografier på vår ängel o när storasyster håller lillasyster. Så hon finns ju i vårt vardagliga liv, bara den bilden jag ville måla upp.

    Vi har ju sagt att hon är i himlen och att det är hennes lillasyster. Men har inte fått den stora frågan än om VARFÖR. Vad har ni andra sagt? Vågar man säga att hon blev sjuk? Då kanske min äldsta blir jätterädd att bli sjuk...???
    Moderkakan hade Trisomi 2 (extra komosom på nr2) och dem tror att även vår ängel fick lite av detta i slutet. Dem hittade INGET på henne, perfekt på utsidan som insidan.

    Nu är jag gravid med mitt tredje barn (iv.32) oxå så det kanske gör mer att frågorna kommer upp när hon har ett lillasyskon HOS sig....

    Mycket tacksam för svar....

    Kramar!

  • Svar på tråden Vad ska jag svara när jag får frågan av storasystern varför lillasyster inte är hos oss?
  • Äldre 5 Oct 13:33
    #1

    Nu är det inte så länge sen som vi förlorade lillasyster, men frågorna har redan hunnit komma från storasyster som är 3½ år. Vi har sagt att det var något som blev fel i magen och att doktorn inte kunde hjälpa henne. Vi vet ju inte säkert än vad det var som hände, men troligtvis var det något fel med navelsträngen eftersom den var väldigt hårt tvinnad vid navelroten och flödet var strypt.

    Jag oroar mig också över att äldsta dottern ska bli rädd för sjukdomar och sjukhus. Hennes farmor dog i cancer i somras, det gick väldigt fort och hon fick inte riktigt ta farväl. Hon pratar ofta om att farmor är på sjukhuset, att lillasyster är på sjukhuset, men att de är döda. Hon verkar inte rädd och vi har sagt att ibland blir man sjuk och oftast blir man frisk igen, men ibland kan inte doktorn hjälpa till. Mitt svar kanske inte är till så stor hjälp. Jag ville bara säga att jag tror att det viktigaste är att man visar att det är okej att prata och ställa frågor om syskonet och döden, att man inte försöker dölja något för det tror jag de känner av. Jag är så imponerad av hur bra hon tar det här, hur naturligt allting faller sig för henne.

    Jag blir jätteglad att läsa att du är gravid igen. Stor kram och lycka till!

  • Äldre 5 Oct 22:36
    #2

    Rekomenderar att läsa olika barnböcker om att förlora syskon och om döden!

  • Äldre 5 Oct 23:06
    #3

    Vi fick en dotter i Maj som dog. På sjukhuset sa läkarna till oss att när barnen frågar så ska man säga sanningen! Men man ska däremot inte säga ngt utan att barnet frågar.

    Man ska t.ex inte säga att ngn som är död sover eftersom barnet då kan bli rädd för att sova i tron om att det aldrig mer vaknar.


    Stolt Mamma till Melvin 040924, Patricia 060203, Alexandra 070808,och ängladottern Fredrika
  • Äldre 6 Oct 09:12
    #4

    Minimalla: Tack så mycket för insikten i erat liv. Kommer ha den i baktanken. Tack o kram

    MinEmPsi: Vet du några böcker, har bara hört om Mio min mio o det känns för lite äldre barn?

    Lyckosam: Vad skönt att få rekommendationer med än gång. Dem sa inget till oss. Kuratorn (som vi fick direkt) kunde inte ens ge ett svar om det var bra för vår äldsta att se lillasyster eftersom hon var så liten, hade hon varit 3 hade hon inte tvekat o sagt att hon skulle träffa henne. Jag/vi kom fram till beslutet att hon skulle få träffa lillasyster efter att ha pratat med flera bm o genom det hörde man sig själv så blev det en självklarhet att hon skulle få träffa.

    Tack för era svar, värmer i hjärtat, KRAM

  • Äldre 6 Oct 10:28
    #5

    Jag håller själv på leta olika böcker ang döden och om när syskon dör för senare när Emmas lillasyster Amanda växer upp så kommer ju frågan vad som egentligen har hänt storasyster och allt kring det!
    Även min lillebror på 4år har nu börja riktigt fundera på vart Emma egentligen är så jag hade tänkt börja läsa böcker för honom och försöka prata om vad döden är!
    Och som lyckosam säger, det är viktigt att säga sanningen istället för att säga att att man sover!
    Det är viktigt att man undviker alla metaforer när man talar om döden för barn då de inte alltid har förmågan att översätta alla metaforer till det verkliga, speciellt småa barn!

    Jag hittade denna länk som kanske du intresserar dig för angående barn och om döden som är bra att läsa!
    www.enigma.se/cleve/litteratur3.htm

  • Äldre 6 Oct 14:08
    #6

    Ts
    Jag tycker ni gjorde helt rätt som lät er lilla dotter vara med så mkt som möjligt.

    När jag fyllde 2år,samma dag,fick jag en lillasyster som bara levde 1dygn.
    Jag har aldrig fått se henne osv....detta va för snart 44år sedan..

    Mina födelsedagar har alltid varit en sorgens dag eftersom vi hade samma födelsedag.

    För 3år sedan fick jag en kanonpsykolog.Hon talade om för mej att trots att man är liten så kommer man ihåg sådana här saker o behöver få sörja.
    Då först lätta vääääldigt mkt för mej.Jag fick en bekräftelse på det jag känt i alla år.

    Låt er dotter få prata om sitt syskon då hon känner att hon behöver o håll er till sanningen även om ni ej berättar allt.....

    Det blir ju lättare för henne o förstå ju äldre hon blir men samtidigt blir det ju säkert lite svårare frågor.

    Tycker du verkar vara en mkt klarsynt mamma så gör så som du själv känner käns rätt o riktigt.

  • Äldre 6 Oct 21:26
    #7

    Alla våra barn fick se sin lillasyster efter att hon hade dött. Läkarna sa att dom skulle göra det för deras bearbetnings skull. Om dom inte ser att barnet är dött så kommer dom inte veta,och fantasin är alltid värre än verkligheten.

    Och så var det verkligen.

    Våra barn är 5,3½ och 2 år..Och dom är helt införstådda med att lillasyster är död.
    Däremot fick dom aldrig se henne på bårhuset och hon som är 3½ hade nog kunnat behöva det när man tänker efter..Men vi var lite rädda att hon skulle vara så förändrad så att det skulle bli otäckt för barnen att se. Men hon förändrades ingenting. Så jag tycker med facit i hand att barnen ska se sitt syskon även på bårhuset.


    Stolt Mamma till Melvin 040924, Patricia 060203, Alexandra 070808,och ängladottern Fredrika
  • Äldre 7 Oct 12:10
    #8

    MinEmpSi: Tack så mycket för länken :)

    faster: Tack för dina ord. Jag är ju så orolig för hur dettt akommer att påverka henne senare i livet så det känns skönt att även få ord från ett syskon. Vad har dina föräldrar sagt om din lillasyster? Vad skönt att du till slut (iaf) fått en bra psykolog.

    Lyckosam: Hur pratar dina barn om sin lillasyster? För våran del så var begravningen först en månad efter förlossningen så hon var väldigt förändrad. Har inte visat henne bilderna än från bårhuset men har ju en massa kort därifrån som hon senare kan se.

    Som sagt än så länge har hon inte sagt nåt om lillasyster, allt känns så naturligt för henne. Jag själv var kanske inte så orolig för vad jag skulle säga när hon börjar fråga utan det blev mer en stor fråga då min mor (som min dotter är hos rätt ofta) frågade mig vad hon skulle svar henne om hon frågade henne om lillasyster.....Så det känns tryggare att höra hur andra har gjort...Tack ännu en gång för att ni delar med er...KRAM

  • Äldre 7 Oct 23:34
    #9

    Mellanflickan drömmer mycket om sin lillasyster och säger t.ex att hon behöver en tutte vid graven,så vi ska lägga dit en. Säger även att lillasyster behöver en julklapp vid graven. Trots att det är länge till jul. Ja,när vi är vid graven så säger hon att hon saknar henne,älskar henne osv.

    Lilltjejen som är precis fylla 2 år säger att Fredrika bor i graven,hon sover där,hon är död.Fredrika bor i himmelen,"Fredrika är ledsen" sa hon igår när hon tittade på ett kort på henne.

    Äldsta sonen stod vid graven och sa helt plötsligt "Jag saknar dig Fredrika,du föddes ju och sen dog du nästan på en gång. Jag ville inte det"

    Ja,hon är med hela tiden. Och dom pratar mycket om henne.

    Våran dotter dog 27/6 och begravdes 4/8. Men hon kremerades innan.

    Ja,när barnet frågar och verkligen lyssnar så är det mogen för svar. Frågar den och sen börjar prata om ngt annat så är det inte mogen för svar..

    Sedan ska man nog tänka lite på deras ålder också,.Allt kanske inte är nödvändigt för ett litet barn att veta..


    Stolt Mamma till Melvin 040924, Patricia 060203, Alexandra 070808,och ängeln Fredrika född 090526,död 090627
  • Äldre 8 Oct 09:18
    #10

    Lycosam: Tack för att du delade med dig

Svar på tråden Vad ska jag svara när jag får frågan av storasystern varför lillasyster inte är hos oss?