• Anonym (Uh, det luktar!!)

    Luktar apa från hårbotten, vad är det???

    Hej hej.....

    Har ett problem just nu... har itne haft såhär tidigare, iaf så är det så att det luktar jätteilla ifrån min hårbotten! När jag har kliat mig i håret känner jag att det luktar som superilla av finer topparna..ja som man kliar med då....
    Va sjutton kan det vara?
    Det är riktigt irriterande, duschar o så som man ska så det bör itne vara några sådana problem..använder mig av Elvitals stavning?) schampoo.

    Ingen annan i familjen har problem med det heller så vet je va de kan va.
    Tror inte det är löss för så mkt kliar det inte..då kliar de väl hela tiden? (Har aldrig haft det, o inte mina barn heller)..
    Hade mjällschampoo innan jag bytte till elvitals schampoo..kan jag behöva ha mjällschampot igen kanske? Eller är det ngt annat som soreasis eller nått??

    Det är just lukten jag stör mig på, luktar typ som infektion?? inte riktigt kanske men det luktar konstigt.

    Vad gör jag?? Har du nån idé vad det kan vara?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-10 02:46
    Uppdaterade i tråden.. Inlägg nr6.

  • Svar på tråden Luktar apa från hårbotten, vad är det???
  • Anonym (iuh)

    använder du balsam? Isf ska du bara ha det i topparna, ALDRIG i hårbotten för det lägger sig som en hinna. Investera också i ett schampo från frisören, det är mycket färre tillsatser. Vet inte varför det luktar men detta kanske hjälper.

  • lokisse

    svamp!
    luktar unket... ga till en hudläkare och lat dom gjöra en odling


    snorkrakornas barn heter snorungar
  • Anonym (balsam)

    Hej! Håller INTE med tidigare inlägg. När det luktar ruttet i hårbotten är det troligen för att hela hårbotten är tilltäppt av silikon.

    Jag tvättar bara med siliconfria produkter och skiten man kan köpa hos frisören för DYRA pengar är full med silikon.(inte allt, men det mesta...)

    Själv kör jag No-pooh/balsammetoden och har förutom ett vackert hår även fått en helt problemfri hårbotten!

    Metoden kan du läsa om på lockigt.se:
    http://www.lockig.se/?q=phpbbforum
    och där kan du också ta ut listor på vilka produkter som är "ok"(OBS! Jag är inte lockig, metoden funkar bra ändå)

    Jag är evigt tacksam för den här metoden, för den bespar mig lidande, pengar och dessutom fick jag reda på att jag inte har torrt hår och fet hårbotten, jag var bara indränkt i silikon!!!

  • Anonym (balsam)

    På produkterna står det oftast "dimethicone" för silicon

  • Anonym (Uh, det luktar!!)

    hej igen... har inte vart inloggad på flera dagar typ.

    iaf tack för era svar.

    Dock använder jag INTE balsam. Har aldrig behövt det.

    Jag har inte lockigt hår heller.. har kort hår och rakt...om nu det har ånn betydelse.
    brukar använda elvitals schampoo eller sunsilk.

    Det luktar fortfarande konstigt från hårbotten, dock inte lika mkt. Men man märker det främst om man har kliat sig eller gjort ngt annat med håret med fingrarna. annars känner jag inte av doften så mkt.

    Tycker det är konstigt för jag har inte haft några problem förut med håret eller hårbotten.

    Nån som har ngt mer tips om vad jag kan göra?

  • mira79

    Hej,

    Tror som föregående inlägg att det kan bero på att det är sillikon i de hårvårdsprodukter som du använder. Jag rekommenderar dig att byta till naturkosmetiska produkter, som är helt fria från syntetiska tillsatser, dvs endast från växter och testa om det hjälper.

    Har under många år använt schampo och balsam från i+m Naturkosmetik och är mycket nöjd. Finns för alla hårtyper.

    Länkar in deras sida, så kan du läsa mer: www.im-natur.se/

  • Erzébet

    Det är så att silikon idagens hårprodukter lägger sig som en hinna över hårstrån och hårbotten. Därunder kan bakterier gro vilket skapar en unken och illaluktande doft, man märker det även på andra. Skippa allt med silikon i (kolla bak på förpackningen, alt som slutar med "methicone" är silikon.) och kör med ett djuprengörande schampo ett tag så släpper det. Inte ditt fel, hårindustrins. Billigare attt illsätta silikon och paketera produkten som "ny revolutionär" än att verligen ha i dyrare välgörande medel.

  • mkl01

    Hej! Har du lyckats lösa problemet med illaluktande hårbotten? Jag har nämligen samma problem :(


    Anonym (Uh, det luktar!!) skrev 2009-10-06 23:50:31 följande:

    Hej hej.....

    Har ett problem just nu... har itne haft såhär tidigare, iaf så är det så att det luktar jätteilla ifrån min hårbotten! När jag har kliat mig i håret känner jag att det luktar som superilla av finer topparna..ja som man kliar med då....

    Va sjutton kan det vara?

    Det är riktigt irriterande, duschar o så som man ska så det bör itne vara några sådana problem..använder mig av Elvitals stavning?) schampoo.

    Ingen annan i familjen har problem med det heller så vet je va de kan va.

    Tror inte det är löss för så mkt kliar det inte..då kliar de väl hela tiden? (Har aldrig haft det, o inte mina barn heller)..

    Hade mjällschampoo innan jag bytte till elvitals schampoo..kan jag behöva ha mjällschampot igen kanske? Eller är det ngt annat som soreasis eller nått??

    Det är just lukten jag stör mig på, luktar typ som infektion?? inte riktigt kanske men det luktar konstigt.

    Vad gör jag?? Har du nån idé vad det kan vara?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-10 02:46

    Uppdaterade i tråden.. Inlägg nr6.


  • 95032420

    Hej!

    Har du löst din problem. Jag fick samma problem för 2 år sedan. Jag har provat nästan allt. Jag är verkligen desperat. Tacksam om du kan meddela om du har hittat något som hjälpte.

  • Coffe30

    Jag har haft samma problem med illaluktande hår i flera år. Jag har precis hittat orsaken! Jag har ätit kosttillskott, alltså vanliga vitaminer som t.ex. Vitamin kvinna. Fick höra att det inte är bra att äta vitaminer, om det inte finns en verklig anledning till det. Vitaminer lagras i kroppen och kan påverka ens doft. Jag testade att göra en månads uppehåll med vitaminerna, och doften i håret försvann!!!

  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Uh, det luktar!!) skrev 2009-10-06 23:50:31 följande:
     duschar o så som man ska så det bör itne vara några sådana problem.
    Eftersom et titt som tätt dyker upp diskussioner kring hur ofta och länge man bör duscha så är det ganska uppenbart att folk är långt ifrån överens om hur ofta och länge det är normalt att duscha.

    Så börja med att berätta hur du gör när du " duschar o så som man ska".

    För mig personligen är det självklarhet att man duschar och även tvättar håret minst en gång varje dag, under den svettiga sommarperioden kan det bli både 2 och 3 gånger.

    Om du gör som vissa att du bara duschar varannan eller var tredje dag och enbart tvättar håret nån gång i veckan så är det nog inget mysterium varför det luktar aningen unket/ruttet i hårbotten.....
Svar på tråden Luktar apa från hårbotten, vad är det???