• hellok­itty1
    Äldre 7 Oct 17:19
    3438 visningar
    7 svar
    7
    3438

    hur kort kan man ha varit gift/ihop?

    Hej, jag undrar om ni vet vilket land som kräver kortast tid som gift? Vad jag kunde lista ut av ACs sida så verkar det som Etiopien och Ryssland inte kräver att man ska ha varit gift viss tid? Stämmer det? Finns det fler länder?
    Och vet ni vad soc-utredarna säger? Hur länge ska man ha varit ett par enligt dem?

  • Svar på tråden hur kort kan man ha varit gift/ihop?
  • Äldre 7 Oct 17:43
    #1

    Så länge och/eller med sådan kvalitet i relationen att medgivandeutredaren med optimal säkerhet kan säga att ni lever i en stabil relation! Upp till er att övertyga om det!

  • KimKat­t
    Äldre 7 Oct 20:02
    #2

    I Nigeria räknas en lång sambotid om du har kort tid som gift. Jag och min man hade varit sambos i fyra år och hade endast ett år och fyra månader som gifta när vi skickade vår ansökan. Men som en glad skriver här så måste man ju även visa att relationen är stabil och det måste även framgå i utredningen då man söker till Nigeria.

  • mulan
    Äldre 29 Oct 20:56
    #3

    Vi har precis anmält oss till FFIA och det enda landet som är aktuellt för oss pga sjukdom är Colombia. De kräver 2 års äktenskap eller 3 års sambotid. Det innebär att har man varit sambo i 3 år så räcker det med att man är gift vid själva adoptionen som jag fattat det.

  • oscar9­4
    Äldre 1 Nov 14:29
    #4

    Hejsan!

    Läste era inlägg och undrar detsamma, men har även fråga till dig mulan, som skrev att endast Colombia accepterar er pga. sjukdom, min fråga är då om man kan adoptera från Colombia om man haft en form av gynekologisk cancer för 3,5 år sedan- tror du det eller kanske vet, så är jag tacksam för svar/Mvh.

  • mulan
    Äldre 1 Nov 15:53
    #5
    oscar94 skrev 2009-11-01 14:29:44 följande:
    Hejsan!Läste era inlägg och undrar detsamma, men har även fråga till dig mulan, som skrev att endast Colombia accepterar er pga. sjukdom, min fråga är då om man kan adoptera från Colombia om man haft en form av gynekologisk cancer för 3,5 år sedan- tror du det eller kanske vet, så är jag tacksam för svar/Mvh.
    Jag vet inte vilka sjukdommar det gäller. I mitt fall är det epilepsi.

    Beror er förmodade barnlöshet på cancern??? Isf tror jag inte att det är några problem. Men det kan nog gå annars oxå. Men kanske att att du/din sambo/man måste vara friskförklarad först, och det blir man väl efter 5 år tror jag?
  • MammaS­usan81
    Äldre 2 Nov 14:19
    #6

    För Sydafrika får man tillgodoräkna sig sambotid. Vi hade varit tillsammans 6 år varav 1 år som gifta då våra papper skickades -06.

  • Längta­nde mamma
    Äldre 2 Nov 17:12
    #7

    Våra utredare satte en gräns vid 3 års relation för att få göra utredningen, det ansågs inte som en "stabil" relation annars, så vi kvalade in precis med 3,5 år (snart gifta 1 år)

Svar på tråden hur kort kan man ha varit gift/ihop?