• Äldre 12 Oct 16:26
    25001 visningar
    9 svar
    9
    25001

    Stora röda utslag mellan brösten!?

    Någon som har drabbats av utslag någonstans på kroppen? Jag är gravid i vecka 22 nu. Jag har haft sedan en vecka tillbaka utslag/prickar mellan och under brösten. Ser riktigt äckligt ut, nästan som små bölder som står ut. Kliar som bara den, blir helt tokig snart!! Hoppas det inte är något farligt? Har smort med "Mildison" någon dag, men jag vet inte om det blir bättre precis..

  • Svar på tråden Stora röda utslag mellan brösten!?
  • Äldre 12 Oct 17:42
    #1

    Jag har haft väldigt mycket plitor överlag nu under graviditeten, som små finnar i ansiktet (främst kinderna!), ryggen/nacken och mellan brösten. Det skumma med dessa "finnar" är att de dyker upp på nolltid och går knappt att klämma eller riva/klia bort (vet att man inte ska men jag bara måste...).

    För mig blir det lite lite bättre med ett milt ansiktsvatten och återfuktande lotion.

  • kjelli­s
    Äldre 12 Oct 18:14
    #2

    Tycker det låter som svamp eftersom de sitter där. Det brukar kunna komma där hud är mot hud och det är lite varmt och svettigt. Jag fick det mellan tuttarna när jag väntade min första eftersom de blev så stora ;). Om det är det så finns det receptfria medel på apoteket, pevaryl eller cortimyk tex. Cortimyk är det lite kortison i, brukar ge lite bättre effekt tycker jag. Lycka till.

  • Äldre 12 Oct 21:27
    #3

    Tack ska kolla upp om d kan vara svamp.

  • luddig­amaskr­osen
    Äldre 12 Oct 21:30
    #4

    Svamp eller KANSKE seboreiskt eksem. Det kan bli mycket värre under tiden man är gravid. Gå till vårdcentralen för att kolla upp. Det är inte roligt alls att få. Jag har haft det många år och kämpat. Har om vartannat stora köttsår. Men behöver ju absolut inte vara det! Kolla upp det så har du en chans att få hejd på det _om_ det är det.

  • Ulle05
    Äldre 13 Oct 08:36
    #5

    Låter som svampinfektion. Hade likadant när jag var gravid förra gången. Fick Mycostatinsalva utskrivet av förlossningsläkare. Fungerade bra och besvären gick över! Lycka till!

  • Äldre 13 Oct 14:30
    #6

    Tack för tipsen!
    Avvaktar nog en vecka till för då ska jag ändå till min BM. Det konstiga är att nu har jag utslag på ena armen, undersidan av den, från tummen upp till armvecket... och bara på den ena?! Ja tänk vad mycket konstigt man kan få när man är gravid!

  • Äldre 14 Oct 12:45
    #7
    tunag skrev 2009-10-13 14:30:34 följande:
    Tack för tipsen! Avvaktar nog en vecka till för då ska jag ändå till min BM. Det konstiga är att nu har jag utslag på ena armen, undersidan av den, från tummen upp till armvecket... och bara på den ena?! Ja tänk vad mycket konstigt man kan få när man är gravid!
    Låter helt klart som svamp! Du behöver behandling innan det sprider sig ännu mer. Kliar du på utslagen så fastnar det under naglarna och du för det vidare, både på dig själv och andra. Handhygien är A och O alltså.
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Äldre 27 Dec 16:25
    #8

    Hej.
    Jag har haft samma problem med utslag mellan brösten och det kommer alltid när jag blivit alldeles för varm en längre stund. Jag är i klimateriet så jag kan bli väldigt varm särskilt i t-banan eller där det känns trångt och jag blir stressad. Om jag inte ser till att lufttorka så fort som möjligt så kommer utslagen direkt.
    Men jag har börjat med Dialon Puder som man kan köpa på apotek. Efter att jag duschat och torkat mig riktigt noga under och mellan brösten så pudrar jag och det har hjälpt mig mycket. Nu kommer inte utslagen lika lätt och man känner sig fräschare mycket längre. Jag pudrar oavsett om jag har utslag eller ej. Skulle det råka bli utslag så hjälper pudret att lindra att det kliar också. Testa.

  • Äldre 28 Dec 22:32
    #9

    Råkade ut för exakt samma förra grav. Var ej svamp. Behandlade med hydrokortison en vecka och det kom aldrig tillbaka :)

Svar på tråden Stora röda utslag mellan brösten!?