• Miss TN

    Nytt land Bfa

    Såg att Bfa har fått ett nytt land att samarbeta med, nämligen Burundi.
    Det är klart med Sverige med de håller nu på att söka auktorisation i Burundi.
    Kraven var 5 års äktenskap, minst 30år och barn lägst 0-12 månader mm. GÅr att läsa lite till under nyheter på Bfas sida

    Kul att det kommer fler länder nu när det kommer färre barn från andra länder

  • Svar på tråden Nytt land Bfa
  • Cerdrica

    Hahaha, vi la våra trådar samtidigt. Visst är det jätteroligt med nya länder.

  • Kluran

    Hi, hi - jag tänkte också precis gå in här på FL och skriva om detta. Men ni två hann före !

    Hur som helst - så spännande med ytterligare ett nytt land.

  • Sally

    Härligt! Visst är Burundi ett nytt-gammalt land för BFA? Fick för mig att de hade Burundi för lääääääänge sedan.

  • Ethi

    Åh, vad kul! Vad jag förstår av amerikanska sidor (fast det är kanske inte samma men i alla fall) så verkar processen enkel och vistelsetiden bara ca 1-2 veckor också

  • Emeli
    Sally skrev 2009-10-21 10:11:10 följande:
    Härligt! Visst är Burundi ett nytt-gammalt land för BFA? Fick för mig att de hade Burundi för lääääääänge sedan.
    Nja, inte vad jag kan komma ihåg. Däremot hade BFA verksamhet i Burkina Faso för länge sedan. Är kanske det du tänker på?

    Jätteroligt med ett nytt land. Hoppas verksamheten kommer att utvecklas positivt.
  • MammaHella

    Åh vad jag önskar att vi skulle adoptera fler barn Burundi är ett otroligt land med underbara människor,god mat, härlig kultur och jag skulle ha satsat på det direkt.

  • MammaHella

    Jag ska ärligt säja att jag inte vet, men att det finns stabilare och enklare länder att resa till. Det har ju förekommit gränsstrider,inbördes strider och sådant. Jag tror dock inte att det är värre att resa dit, än till exempel till Colombia. Dock tror jag att Adoptionsorganisationen och de som beviljat ackreditering har koll på läget.

  • Smilla75

    Jag är kunnig på Burundi om någon har frågor! (Dock helt okunnig om adoption). En västerlänning kan åka till Bujumbura, som är huvudstaden, och röra sig där inom stadens gränser. Det finns ingen möjlighet att resa runt i landet, som är av samma storlek som Småland. Säkerhetsläget utanför huvudstaden är mkt osäkert och föränderligt. Barnen jag sett är helt fantistiska, har nog inte sett sötare afrikanska barn faktiskt. De talar franska i landet, numera mycket engelska också. Barnhemmen är välordnade, precis som i t.ex Kenya. Mkt katolska samfund som driver, nunnekloster osv. Vet inte varför barnen överges men det är ju ett fattigt land fortfarande och även om kriget är slut sedan rätt länge så har det sårat hela landet. HIV-frekvensen är hög och många kvinnor utsätts fortfarande för våldtäkt av regeringsstyrkor och milisgrupper.

  • Ethi

    Tack MammaHella och Smilla! Det låter ju inte så farligt ändå... Hm... Man kanske skulle bli medlem i Bfa

  • Sally

    Så kul att BFA äntligen har ett annat afrikanskt land. De har visserligen Kenya, men det är uteslutet för så många av oss pga vistelsetiden. Det var på tiden!

Svar på tråden Nytt land Bfa