• I love life

    Åka till Kina i december?

    För en vecka sedan fick vi äntligen det magiska samtalet från AC - vi har blivit föräldrar till en tiomånaders flicka efter nära fyra års väntan. Total lycka!

    Vi åker den 6 december och jag undrar om det finns fler som ska åka till Kina och kanske även till provinsen där vi ska hämta henne - Guangxi.

  • Svar på tråden Åka till Kina i december?
  • Svinto

    Grattis!!
    Vi hämtade vår dotter i oktober för 4 år sedan i Guangxi provinsen o Nanning.
    Vilken stad kommer din dotter från?

  • Vimsa2

    ..?:*¨¨*(¯`v´¯)-»Stort grattis!!!! »(¯`v´¯)*¨¨*:?.

  • I love life

    Tack för era grattis!
    Vår dotter bor i Guiping i Guangxi och jag antar att vi kommer att få åka till Nanning som är provinshuvudstaden.
    Aima- har du lust att berätta mer om hur det var där?
    Julifru - vad kul att även ni ska åka nu! Hur gammal är ert barn?

  • Julifru
    I love life skrev 2009-10-28 08:55:32 följande:
    Tack för era grattis! Vår dotter bor i Guiping i Guangxi och jag antar att vi kommer att få åka till Nanning som är provinshuvudstaden. Aima- har du lust att berätta mer om hur det var där?Julifru - vad kul att även ni ska åka nu! Hur gammal är ert barn?
    Våran flicka blir 2 den  18 december
  • Marie IE B

    Stort Grattis till dottern!
    Ni har en helt fantastisk resa framför er, idag har vi varit hemma en vecka med vår lilla böna.

  • Svinto
    I love life skrev 2009-10-28 08:55:32 följande:
    Tack för era grattis! Vår dotter bor i Guiping i Guangxi och jag antar att vi kommer att få åka till Nanning som är provinshuvudstaden. Aima- har du lust att berätta mer om hur det var där? Julifru - vad kul att även ni ska åka nu! Hur gammal är ert barn?
    Nanning är en väldigt vacker- om än STOR stad. Massor av bilar,folk o cyklar i en salig röra var man än tittar men det är ingen man bryr sig om när man väl har fått sin lilla tjej i famnen

    När vi var där i oktober var det väldigt varmt. Typ 30 grader o vindstilla. Hoppas att ni kommer att få det lita svalare när ni åker. Vi hade möjlighet att dagen innan vi fick vår tjej åka till stället där hon blev hittad. Detta var något helt fantastiskt. Försök att göra detta! Vi hade en sele till vår dotter som var oumbärlig under tiden vi var i Kina. Hon var nära oss hela tiden o det kändes bra för oss alla. Många- framförallt amerikaner hade gärna vagnar till sina nyfådda barn men det tyckte ingen i vår grupp var att rekomendera. Vi fick någon av våra guider skriva en liten lapp som vi hade med oss i selen. Där stod var hon hette, att vi var från Sverige o adopterat henne o att vi snart skulle ta hem henne till oss. När Kineser tittade på oss o undrade var det bara o visa denna lapp så blev det tummen upp Det finns ALLT att köpa i Nanning till ett litet barn men samtidigt vill man kanske ibland vara säker på vad man ger sitt barn i form av välling o burkmat så ta gärna med lite från Sverige tills ni känner er lite varma i kläderna Dock kan det ju vara så att ert barn av vant vid den Kinesiska maten (såklart) o ratar den svenska men vi ska göra såhär när vi ska hämta vårt andra barn ändå. Nåja, detta var väl bara lite info. Fråga gärna om det är mer.
  • I love life

    TACK Aima! All information är värdefull.

    Vi hade också tänkt att bära henne i en sele. Jag tror att både vi och dottern vill vara nära.

    Bra att ha en lapp med info om barnet och adoptionen! Det kan nog väcka lite uppmärksamhet.

    Vi hoppas att det är lagom varmt eftersom denna del av Kina kan vara väldigt het. Från minusgrader i Peking till vämen i söder. Det blir svårt att packa!

    Det verkar inte vara så många adoptionsresor till denna provins? Har jag rätt? AC antydde i ett brev att de inte visste så mycket om denna del av Kina och vi skulle rapportera hem sedan.

    Vår dotter bor i Guiping och jag tror att det är en bra bit dit från Nanning, så kanske vi inte får möjlighet att se var de hittade henne. Tyvärr.

    Var hade ni adoptionsceremonin och överlämnadet? Hur gick det till?

    Hade ni med egen mat eller ni gav henne inhemsk mat de första dagarna?

    Har man bra hjälp av guiderna?

    Många funderingar snurrar i huvudet!

  • Najkee

    GRATTIS!!! Det blir Ert livsresa! Var i Kina och hämtade vårt barn i maj detta året. Lycka till!

  • Svinto
    I love life skrev 2009-10-29 10:37:57 följande:
    TACK Aima! All information är värdefull. Vi hade också tänkt att bära henne i en sele. Jag tror att både vi och dottern vill vara nära. Bra att ha en lapp med info om barnet och adoptionen! Det kan nog väcka lite uppmärksamhet. Vi hoppas att det är lagom varmt eftersom denna del av Kina kan vara väldigt het. Från minusgrader i Peking till vämen i söder. Det blir svårt att packa! Det verkar inte vara så många adoptionsresor till denna provins? Har jag rätt? AC antydde i ett brev att de inte visste så mycket om denna del av Kina och vi skulle rapportera hem sedan. Vår dotter bor i Guiping och jag tror att det är en bra bit dit från Nanning, så kanske vi inte får möjlighet att se var de hittade henne. Tyvärr. Var hade ni adoptionsceremonin och överlämnadet? Hur gick det till? Hade ni med egen mat eller ni gav henne inhemsk mat de första dagarna? Har man bra hjälp av guiderna? Många funderingar snurrar i huvudet!
    Ja, det är ju det som är problemet...Vädret kan vara olika i Nanning o Beijing. Vi hade dock bara 10 graders skillnad däremellan. Vi handlade en del på silkesmarknaden o liknande ställen i Beijing o mycket av detta kunde vi lämna kvar på hotellet i Beijing under vår resa till Nanning. Det var jätteskönt att slippa tänka på extra bagage när vi var i Nanning. Hör efter om möjligheten finns för er också. Reser ni i en grupp? Vi fick inte alls den erfarenheten/upplevelsen att det inte skulle vara så ovant med adoptionsresor i Nanning. Tvärt om-de verkade mycket erfarna o vi hade verkligen trevliga och kunniga guider som gjorde allt de kunde för oss. Vad trisst att er dotters hemstad ligger så långt borta. Kanske en annan gång Vi hade cermonin o överlämnandet i ett hotell ca 15 min bussväg från vårt hotell. Vi stod i ett stort rum, en kvinna från CCAA kom o pratade några ord (som man snabbt glömde då man bara väntade på EN sak) och sen kom alla barn ett o ett. Man skulle memmorera hennes Kinesiska namn o sen gå fram när namnet ropades upp... Vi hade med egen välling så vi blandade den välling hon var van vid med vår välling. Annars så åt hon maten där nere. Vi fick henne på hennes 1-års dag. Gud vad jag är avundsjuk på er som åker ner nu!! Vi har stått 2 år i Kinakön nu men hoppar över till Korea då vi inte orkar vänta längre.
  • Mamma bakom molnen

    Åh, vad härligt att ni ÄNTLIGEN fått en liten sessa efter så många år!

    GRATTIS och varmt lycka till!

  • I love life

    Marie!

    Hur hade ni det i Kina? Om du vill berätta så är jag väldigt nyfiken!

    Hur var utflykterna? Hur var hotellet? Hur reagerade er dotter när ni fick henne? Hur var maten? Hur var det att flyga långt med ett litet barn som ni knappt känner? Vilken storlek i kläder hade hon?

    Ni andra som rest tidigare får också gärna svara om ni vill dela med er av era erfarenheter!!!

    Massor av funderingar inför denna resa som jag antar blir en av de största upplevelserna i livet. Känner mig så utvald och lycklig över att få göra denna fantastiska erfarenhet...

  • Marie IE B
    I love life skrev 2009-10-31 13:14:54 följande:
    Marie! Hur hade ni det i Kina? Om du vill berätta så är jag väldigt nyfiken! Hur var utflykterna? Hur var hotellet? Hur reagerade er dotter när ni fick henne? Hur var maten? Hur var det att flyga långt med ett litet barn som ni knappt känner? Vilken storlek i kläder hade hon? Ni andra som rest tidigare får också gärna svara om ni vill dela med er av era erfarenheter!!! Massor av funderingar inför denna resa som jag antar blir en av de största upplevelserna i livet. Känner mig så utvald och lycklig över att få göra denna fantastiska erfarenhet...
    Vi hade det fantastiskt i Kina (bortsett från insektsbett som resulterade i rejält svullen fot på mig och att jag blev sjuk med över 40 gr feber de fyra sista dagarna).
    Hotellen var jättefina, 5-stjärniga, rummen var överlag stora och bra. Utflykterna var också bra. Vi var på muren innan vi fick barnen och sedan var en utflykt till en park inbokad tre dagar efter att vi fått barnen. Vår dotter var väldigt fäst vid sina nannies och det märktes, överlämnandet och första kvällen var jobbiga med många tårar.
    Alla reor, buss, bil och flyg gick galant, vi hade A hela tiden i Babybjörnselen.
    Strl 68 är lagom till henne nu.
Svar på tråden Åka till Kina i december?