• Silver­rosen
    Äldre 28 Oct 13:53
    85219 visningar
    19 svar
    19
    85219

    Är det någon som vet hur/om man kan få bort svartmögel som finns på barnvagnstyg?

    Hej alla!

    Jag har köpt en syskovagn nyligen och det visade sig vara svartmögel inne i suffletten. Jag hade ingen aning om att barnvagnar kunde mögla! När jag såg vagnen för att köpa den så trodde jag att det var smuts i suffletten. Säljaren nämnde så klart inte att det var svartmögel, så jag har blivit lurad!

    Nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet om hur man kan ta bort svartmögel från barnvagnstyg?! Jag kan tillägga att jag har provat med galltvål utan resultat!

    Jag ska få barn när som helst och VILL inte för att använda denna vagn nu när det finns svartmögel i den, men vill gärna prova att få bort svartmöglet innan jag slänger suffletten...

    Tacksam för tips & råd!

  • Svar på tråden Är det någon som vet hur/om man kan få bort svartmögel som finns på barnvagnstyg?
  • Silver­rosen
    Äldre 28 Oct 19:14
    #3
    Mymlan80 skrev 2009-10-28 14:15:17 följande:
    Prova att tvätta med ättika.
    Ättika och vatten, eller?
  • Silver­rosen
    Äldre 28 Oct 19:16
    #4
    lördagsgodis skrev 2009-10-28 14:23:39 följande:
    Klor är det enda som funkar om möglet är gammalt annars funkar filmjölk, och visst känns det otrevligt att använda något med mögel till barnen så jag skulle nog köpa en ny sufflett.
    Det verkar som om möglet är gammalt. Menar du klor eller klorin? Har hört att klorin bleker tyg i alla fall. Finns det alltså klor att köpa på flaska? Om jag vill testa filmjölk, ska man låta det ligga och dra i sig så att säga i tyget? Har du provat?

    Jag ringde till barnens hus idag och en ny sufflett kostar 2200 :- och då blir det inte ens i samma färg som resten av vagnen .
  • Silver­rosen
    Äldre 29 Oct 14:27
    #7
    Mymlan80 skrev 2009-10-28 19:33:40 följande:
    Jag skulle prova att hälla ättika (ättika inte ättikssprit) i en blomspruta och spraya på ordentligt. Låt det gärna dra några timmar och sen försöka skura av det med såpa eller nåt annat rengöringsmedel.Jag kan inte garantera att det funkar, men det kan ju vara värt ett försök.
    Tack för tipset, jag ska absolut testa med ättika! Jag får återkomma om hur det går!
  • Silver­rosen
    Äldre 29 Oct 14:29
    #8
    lördagsgodis skrev 2009-10-29 10:44:07 följande:
    Jag menar klorin och det bleker men det brukar försvinna. I affärer som säljer båttillbehör brukar det finnas medel man kan få bort mögel från tyg med men det har jag aldrig provat. Filmjölk funkar bara om möglet är "färskt" och då ska man smeta in och låta det dra men inte torka innan man sköljer bort det.Det var synd att suffletten var så dyr... Du kan inte få göra återköp på vagnen?
    OK, ja då funkar nog inte filmjölk på min sufflett. Men jag ska testa med ättika (se ovan). Jag har försökt få tag på säljaren som sålde vagnen till mig, men hon vägrar att svara!!! Grrr! Är så arg, hur kan man sälja en barnvagn med svartmögel i utan att tala om det??!
  • Silver­rosen
    Äldre 29 Oct 17:30
    #13

    Tack allihopa för alla tips!

  • Silver­rosen
    Äldre 29 Oct 17:31
    #14
    lördagsgodis skrev 2009-10-29 15:03:08 följande:
    Varför jag vet alldeles för mycket om det här är för att vi oxå fick en begagnad vagn som det var svartmögel på och jag provade allt tillslut gav jag upp och köpte en helt ny klädsel men den gick på runt 1000:- så det var ju överkomligt.
    Tråkigt att höra att ni också fick en begagnad vagn med svartmögel i... vad hade du för barnvagn förresten? Var köpte du klädseln någonstans? Har varit till skräddaren här på orten där jag bor och han kunde inte hjälpa mig med suffletten eftersom tyget inte verkar gå att ta bort sa han?! Fick du bort klädseln själv på barnvagnen?
  • Silver­rosen
    Äldre 30 Oct 21:35
    #17
    SatuSv skrev 2009-10-30 20:02:17 följande:
    Hej. Var med om samma förra veckan. När jag va o tittade på vagnen så sa säljaren inget,när jag tänker efter så va det som att hon dolde det. Det fanns svarta prickar på suffletten så ena sidan,inte så mkt men såpass att det var irriterande o hon borde verkligen ha sagt något det är ju trots allt en bebis som ska ligga där. Det här var oxå gammalt. Har försökt få tag på säljaren men hon svarar inte,jävligt dålig stil. Har själv förut sålt 2 vagnar o alltid sagt om det vart ngt,på ena vagnen var det jätte svårt att få av hjulen o det informerade jag om.Så typiskt att sånt här ska hända när jag för första gången köper en begagnad vagn,som jag t.o.m sparat pengar länge till,studerar så jag är inte världens rikaste,annars hade köpt en helt ny.Köpte emmaljunga citycross som för övrigt är i jätte bra skick. Men jag Googlade på hur man kunde få bort det,hittade en sida där dom skrev att Föytande koncentrerad galltvål skulle hjälpa,köpte det idag o blötte ner suffletten först,sen hällde på o gnuggade in,lät vänta 20min,sen sköljde bort,sen samma sak igen. Det försvann inte men jag tror det blev jäkla rent iaf. Så jag tog klorrengöring som bleker bort prickarna,suffletten är svart men tyget innuti är vitt,o det är 2 lager vitt tyg innan det svarta,iaf så drog jag ut det vita tyget,doppade en liten handduk i kloret och gnuggade samtidigt som jag drog ut tyget och sen sköljde jag o tog på lite galltvål o sköljde bort. Det försvann! Allt försvann o inget kom på det svarta tyget.
    Nej, usch så hemskt att du också har råkat ut för svartmögel! Tänk vilka gräsliga människor det finns som vill sälja vagnar med svargmögel i. Usch!!! Ja, jag försökte också få tag på säljaren som sålde vagnen till mig, men har inte heller lyckats. Jag ville ju häva mitt köp. Men det lär väl inte gå om hon inte svarar. Irriterande!

    Men så bra att du fick bort de svarta prickarna!!!! Jag har inte hunnit testa att få bort svartmöglet, lär ju göra det snart. Bebisen kommer ju när som helst!!

    Jag köpte en Emmaljunga twin cerox. Suffletten är i sport carbon (svart och silver) och innertyget är vitt, precis som din city cross. Det är alltså det vita innertyget som har svartmögel (på sidorna) och lite vid tittluckan som finns på suffletten men jag ska kämpa för att få bort de här svarta prickarna, man ska ju ha en liten bebis i vagnen... Jag tänkte först testa med ett mögelmedel som dödar mögel och sedan tänkte jag bege mig på de svarta prickarna.

    Var köpte du koncentrerad galltvål?? Vilken slags klorrengöring hade du? Märke? Bleker inte klorrengöring mycket?! Hur fick du bort det vita innertyget på city crossen? Jag vet inte alls hur jag ska få bort det vita innertyget på twin ceroxen. Jag har själv en city cross också och vet inte heller hur man får bort det vita tyget på den.

    Det känns som att det är sista gången man köper en begagnad vagn! Man känner sig så lurad!

    Tack för tipsen förresten!!!
  • Silver­rosen
    Äldre 30 Oct 21:40
    #18
    lördagsgodis skrev 2009-10-30 08:34:17 följande:
    Har en phil &teds och det var inga problem att få bort det gamla tyget. Vände mig direkt till deras kontor och dom hade ett lager med klädslar mm och vi fick allt tyg nytt för ca 1000:- förutom liggdelsinsatsen/åkpåsen men den hade förvarats inomhus så den var fräsch.
    Det var ju ett helt OK pris för en ny klädsel! Synd att Emmaljungas barnvagnsklädslar ska vara så svåra att få bort.....
Svar på tråden Är det någon som vet hur/om man kan få bort svartmögel som finns på barnvagnstyg?