• Anonym (Trass­la)
    Äldre 31 Oct 08:26
    10985 visningar
    68 svar
    68
    10985

    Kan man lära sig att dricka?

    Som icke aktiv alkoholist kan jag säga att det går alldeles utmärkt att hålla sig inom gränserna ibland. Det är helheten som räknas. När man riskerar det man värdesätter mest här i livet för att dricka, då är man alkoholist. Hans barn är INTE hans allt och sluta ömka honom. Tyvärr är alkoholen värd mer för honom än både du och barnen, annars hade ni ju inte hamnat där ni är i dag, eller hur? Köp inte ursäkter och bortförklaringar och fungera inte som "kontrollant". Tro inte att du kan lita på honom för det kan du inte. Jag är en människa som får dåligt samvete vid minsta lögn, men när det gällde mitt drickande så ljög jag mig blå. Skulle du ljuga för att rädda livet på ditt barn? Det skulle du säkert! Skulle en alkoholist ljuga för att kunna fortsätta dricka? Definitivt!!!

  • Anonym (Trass­la)
    Äldre 31 Oct 08:33
    #22
    JosieJosie skrev 2009-10-31 08:30:01 följande:
    Ja det kan man, min man gjorde det. Han dricker mycket långsammare och inte alls sprit i samma mängder. Får aldrig snetändningar eller "däckar" längre, sånt lämnade han kvar i tidig 20-årsålder. Tror många dricker annorlunda när man är 30, 40 än då man var 20. Men sen finns de ju som som inte gör det och dom bör nog låta bli flaskan kan jag tycka...
    I 20-årsåldern har du som regel inte hunnit skaffa dig ett så avancerat alkoholmissbruk att du inte kan stoppa upp det. Alkoholism är en progredierande sjukdom. Skillnaden ligger där, och inte på individnivå.
  • Anonym (Trass­la)
    Äldre 31 Oct 08:52
    #24
    JosieJosie skrev 2009-10-31 08:37:48 följande:
    Anonym (Trassla) skrev 2009-10-31 08:33:40 följande: Och på vilket sätt motsäger det vad jag skrev? Förstår inte. Skrev jag något om missbruk eller mängder? Jag skrev bara tt jag tror att de flesta dricker på ett annorlunda sätt som väldigt ung vuxen än senare. Det gjorde i allafall jag och alla jag känner - som INTE har missbrukarproblem.
    Du skriver att "man" kan lära sig att dricka baserat på att din man gjorde det då han var 20 och det är det som är det motsägelsefulla. De flesta alkoholister är inte 20 då de slutar dricka, och då de slutar har sjukdomen progredierat i sådan omfattning att de inte kan dricka alls. Din man är ju inte med säkerhet alkoholist, många dricker mycket i 20-årsåldern utan att vara alkoholister för det. Det är inte mängden som är det avgörande. Det var inte alls något försök att sätta dig på plats.
  • Anonym (Trass­la)
    Äldre 31 Oct 09:04
    #26
    JosieJosie skrev 2009-10-31 08:59:29 följande:
    Anonym (Trassla) skrev 2009-10-31 08:52:10 följande: Nej, då missförstog du. Jag svarade på TS fråga, att jag tror att man kan lära sig dricka annorlunda. Men ingenstans skrev jag något om ett missbruk. Då förstår även jag att det är andra förutsättningar. Eftersom min man INTE lider av missbruk så var det inga problem för honom att helt enkelt besluta att han inte ska börja kvällen med att snabbt dra i sig en kvarting. Dessutom har han lärt sig vilka mängder han kan dricka utan att det går över styr. Och det är det jag tror man kan lära sig, hur mycket man tål och hur mycket man "kan" dricka för att ha en fortsatt trevlig kväll. Men om ett missbruk är inblandat gälle randr aförutsättningar, men om som sagt, jag skrev inte med det som en förutsättning.
    Då förstår jag, men tyvärr tror jag att TS sambo har ett missbruk. Han försöker mörka hur mycket han dricker, och han dricker trots att han riskerar sin relation och sina barn....det är inte inom normalvarianten....
  • Anonym (Trass­la)
    Äldre 31 Oct 19:29
    #31
    Anonym skrev 2009-10-31 19:22:11 följande:
    Ja, man kan lära sig dricka på ett mer "normalt" sätt. De flesta som missbrukar har andra psykiska orsaker till sitt missbruk. När man har tagit tag i det psykiska finns inte längre behovet att missbruka kvar och då kan man behärska sitt alkoholintag. Så visst finns det hopp även för din man ts, helt övertygad om det!
    Så fungerar det absolut inte för alla och varför ska man ens till varje pris "lära" sig att dricka? För att normen i vårt samhälle är att man "ska" dricka alkohol, annars är man onormal?
  • Anonym (Trass­la)
    Äldre 1 Nov 05:48
    #44
    Anonym skrev 2009-10-31 20:56:29 följande:
    Anonym (vet) skrev 2009-10-31 20:50:02 följande: Ja, DU tycker säkert att det är så. Men jag (som själv är f.d alkis) VET att man kan lära sig dricka normalt så fort man har tagit tag i grundproblemet till missbruket! Det var många år sedan jag var alkis, du skulle ALDRIG kunna gissa det om du såg mig idag!!!
    DU kunde det, det gäller inte alla. Tror du att det per automatik syns på människor att de har ett alkoholmissbruk??? Vilken lustig och lite omogen inställning du har till alkoholism....
  • Anonym (Trass­la)
    Äldre 1 Nov 16:57
    #47
    Anonym skrev 2009-11-01 16:09:07 följande:
    Anonym (vet) skrev 2009-11-01 09:01:28 följande: Nej, mig behöver du inte berätta det för. Jag har aldrig någonsin suttit på parkbänken, aldrig varit utan arbete heller, men jag HAR VARIT alkoholist, har varit läääängeeee på behandlingshem, men har idag INGA problem med alkohol. Därför hävdar jag bestämt att man KAN lära sig dricka på ett behärskat sätt.
    Om du tillbringat lång tid på behandlingshem, så borde du veta att det är många alkoholister som aldrig någonsin kan lära sig att dricka måttligt. Det är vanskligt att ge andra människor sådana råd.
  • Anonym (Trass­la)
    Äldre 10 Nov 10:44
    #59

    Anonym (AA) skrev 2009-11-10 09:07:35 följande:


    Anonym (D) skrev 2009-11-08 14:04:49 följande: Är alkohol så pass viktigt att man inte är beredd att avstå från det för sin familj är man alkoholist, så enkelt är det. Alkoholist är ett för många starkt ord, jag var på toppen av en fin karriär och var väldigt framgångsrik utåt sett innan jag blev nykter. Väldigt få kände till mitt dubbelliv och hur mycket alkoholen påverkade mitt inre även om jag inte halsade en 75:a när jag vaknade. Svaret för mig ang alkoholism är snarare, hur såg mitt liv ut när jag inte drack, kunde jag uppskatta vardagen eller var den en gråsträcka. Hur alkohol påverkar en även när man inte dricker är viktigt att förstå, det är ens inre som avgör om man är alkoholist eller inte. Att käbbla om antal liter och procent är inte intressant utan bara ett sätt att lura sig själva. Underskatta inte ts hur mycket alkohol kan skruva till ens hjärna, konstiga tankar, åsikter och system för att hålla sig på mattan...
    Tror att detta är svårt att förstå för människor som inte är alkoholister. Det handlar inte om vad och hur mycket vi alkoholister dricker, utan vårt sätt att tänka, känna och fungera både när vi dricker och inte dricker. Jag vet att det finns alkoholister som hävdar att de "lärt sig" att dricka. För mig fungerade det inte, för det var bara frågan om hur lång tid det skulle ta innan jag var tillbaks i gamla vanor igen. Livet ska vara värt att leva och inte bara en enda lång och plågsam avhållsamhet från alkohol. Hur tråkigt det än är att säga, så vill inte din sambo sluta TS, d.v.s. saknar han den riktiga insikten och motivationen att sluta så kommer han troligtvis inte att lyckas. Man måste komma till den punkten där man kan erkänna att man har ett alkoholproblem (man måste inte sitta på fester och säga "nej tack, jag är nykter alkholist), men man måste erkänna inför sig själv att det är ett problem, det hjälper inte att bara låta bli att dricka för att andra säger det. Problemet för oss alkoholister är inte alkoholen, det är vi själva som är problemet. Hade det inte funnits alkohol hade jag säkert hittat något annat att missbruka. Det tar tid att "tillfriskna", det är inte gjort på en vecka och man kan behöva mycket stöd och hjälp på vägen. Föreslå din sambo att han ska besöka ett AA möte, det kan vara början på ett nytt liv för honom (det har det varit för många andra).
  • Anonym (Trass­la)
    Äldre 10 Nov 14:06
    #63

    Anonym (vill veta) skrev 2009-11-10 12:02:39 följande:


    Nästa onsdag åker min sambo till Vårnäs behandlingshem. Han verkar ha insett sitt problem och jag håller alla tummar jag har för att det ska gå vägen nu! Hjälper inte det här så hjälper inget känns det som. Jag kommer att flytta hem under tiden han är borta och finnas där när han kommer hem.
    Åhhh, grattis till er båda! Så skönt att han insett vidden av en fortsatt alkoholkonsumtion. Glöm inte bort dig själv bara, utan fråga efter anhörigutbildning och stöd för din del också.
  • Anonym (Trass­la)
    Äldre 10 Nov 14:21
    #64

    Anonym (D) skrev 2009-11-10 11:13:37 följande:


    Jag försöker förstå hur min mamma tänker, vad som händer i huvudet på henne och om hon är medveten om vilka konsekvenser hennes missbruk har i vår familj eller om hon lyckas förneka/förskjuta det på något sätt... Jag har så himla svårt att se hur min annars så förståndiga och omtänksamma mamma aktivt kan ha tanken 'träffa min dotter nykter om en stund' eller 'öppna och dricka upp det här tetrapacket' i huvudet, och sedan välja det senare.
    Man tänker inte logiskt som alkoholist. Det är inte så att man väljer bort sina barn, man tror faktiskt att man kan välja både dem och alkoholen. När man börjat dricka så blir det kortslutning i hjärnan, och just då sätter man inte olika alternativ emot varandra. Nykter eller full så skulle jag gå i döden för mina barn, och jag blir lite arg när folk säger att alkoholister älskar alkoholen mer än något annat. Även då jag drack, så hatade jag alkoholen. Den var min värsta ovän och jag är glad över att jag kapat våra vänskapsband!
  • Anonym (Trass­la)
    Äldre 10 Nov 19:04
    #66

    Anonym (D) skrev 2009-11-10 17:58:25 följande:


    Tack för ditt svar Trassla! Hittills är det ju inte så konstigt att min mor tror hon kan få bägge delar - för det har hon ju också fått! Hon har druckit och gjort oss besvikna, men vi är kvar allihop och upprätthåller någon form av fasad av att vi fortfarande är en fullt fungerande familj. Men nu tror jag att jag börjar bli trött på riktigt på situationen och nu med det analkande barnet/barnbarnet så MÅSTE det ske en förändring. *laddar* /D = vuxen dotter
    Klokt av dig! Jag håller tummarna för din mamma och hoppas att du når fram till henne.
Svar på tråden Kan man lära sig att dricka?