• Sverke­r
    Äldre 28 Oct 17:36
    76394 visningar
    16 svar
    16
    76394

    Köpte en kolsyrepatron från Sodastream - ändå säger dom att den inte är min??

    Köpte idag en Sodastream där en kolsyrepatron ingick i köpet enligt deras hemsida. När jag kom hem och packade upp maskinen så låg det nåt skumt licensavtal med i paketet. Där står det att det fortfarande är Sodastream som äger kolsyrepatronen! Inte jag, trots att jag betalt den!! Jag har bara rätt att använda den i max 5 år, sen måste jag lämna tillbaks den !!???
    Men det värsta är att jag inte får lämna den för byte mot annat än en Sodastream. Fast t.ex. AGA kolsyrepatroner passar precis lika bra och brukar vara minst en tia billigare att byta ut (89 på OKQ8 mot oftast över en hundring för Sodastream).
    Jag får heller inte fylla den hos någon annan än Sodastream om jag hittar någon som kan det (har hört att det finns "piratfyllare" även i Sverige, någon som vet???)
    Men det törs man väl inte göra, även om det skulle vara halva priset. Då riskerar man väl att bli stämd av Sodastream, suck.
    Hur kan det vara så att man inte själv får bestämma över det man köpt???

  • Svar på tråden Köpte en kolsyrepatron från Sodastream - ändå säger dom att den inte är min??
  • Äldre 28 Oct 18:22
    #1

    Jag betalar 89 kr för att byta ut min sodastream-patron på willys....

    Alltså, om du väljer att sätta en patron från annat märke i din sodastream, vem skulle anmäla dig? Du kanske inte kan få ut nåt på försäkring vid ev olycka men ändå....


    Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Äldre 28 Oct 18:22
    #2

    Vi betalar 89 kr på maxi för våran Sodastream patron.


    ♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • Sverke­r
    Äldre 2 Nov 17:17
    #3

    Min handlare säger att Sodastream kommer att höja priserna, han hade fått deras nya prislista för några veckor sen. Har sett att det redan finns de som tar över 100. Så räkna med att 89-kronorsnivån inte håller så värst länge till...

    Ett annat vanligt problem är att det verkar som att Sodastream inte är så bra på att hålla leveranstider, det sa i alla fall min ICA-handlare på Kvantum. De skulle gärna ta in ett märke till bara för att slippa göra kunderna besvikna för att de har slut lager när Sodastream inte kan leverera. MEN DET KAN DOM INTE!! I deras avtal med Sodastream står det att handlare inte får byta in andra märken, i så fall riskerar de att få sitt lager beslagtaget av SS. Helt galet om det är sant (vilket jag inte har nån anledning att betvivla, kolla själva om det är OK att de byter in andra märken).

    Visste ni förresten att både Sodastreams och AGAs gaspatroner åker lastbil till Tyskland när de är tomma? Där fylls de och åker sen lastbil tillbaks till Sverige igen!?

    Jag googlade på "kolsyrepatron återfyllning i Sverige" och ser man på, det finns en uppstickare som fyller i Sverige...

  • kokula­n
    Äldre 2 Nov 21:40
    #4

    Varför har du köpt alls om det nu är ett så stort problem? Du kunde ha googlat innan köpet.

  • Faccan
    Äldre 18 May 16:39
    #5
    -1

    Detta var nog ett av de mest MENINGSLÖSA inläggen jag sett på länge! DAGENS I-LANDSPROBLEM.

    Du måste ju förstå att börjar du blanda in piratdelar så FALLER säkerheten GANSKA ordentligt! det som är viktigt på en patron är ventilsystemet och delarna till kopplingen.

    Det finns för tillfället JÄTTEMÅNGA flaskor ute på marknaden som har för svaga delar och kan brista och om du inte kan räkna ut vad som händer då, så kan jag berätta att det kommer att explodera i värsta fall.

    Det är endast för DIN egna säkerhet dem har den regeln plus att efter 5 år är metallen i flaskan såpass försvagad att den utgör en risk, Var det svårt att räkna ut själv att de handlade om din egna säkerhet! Läs HELA bruksanvinsningen!!!!!!!!!!!!!!!!

    Hade DU som kunde gått och köpt en flaska i deras kvalite hade priset MER än fördubblats också

    Sen bråkar du om tior hit och dit???? vad fan är det för jävla samhälle vi lever i?

    Du blir förbannad på en sodastream, jag själv tycker det finns TUSEN andra och mer betydelsefulla saker att försöka göra ngt åt.

    Det är förresten ditt ansvar som kund att läsa och förstå innehållet i produkten INNAN du köper den. Säljaren är där som en hjälp! (Givetvis kan du be säljaren att ta fram informationen till dig).

    // En som är trött på SORGLIGA människor som bara ska hitta fel och problem med precis ALLT.

    (jobbar inte inom detta utan detta svar skriver jag ur en normal människas sunda förnuft och kunskaper)

  • Äldre 18 May 23:41
    #6

    Faccan: Varför sitta och blåsa upp sig för ett 2,5år gammalt inlägg? Jösses, du söker ju irritationsmoment... skyll dig själv!

  • skapli­gt irrite­rad
    Äldre 5 Jun 21:30
    #7
    +1
    Faccan skrev 2011-05-18 16:39:16 följande:
    Detta var nog ett av de mest MENINGSLÖSA inläggen jag sett på länge! DAGENS I-LANDSPROBLEM.

    Du måste ju förstå att börjar du blanda in piratdelar så FALLER säkerheten GANSKA ordentligt! det som är viktigt på en patron är ventilsystemet och delarna till kopplingen.

    Det finns för tillfället JÄTTEMÅNGA flaskor ute på marknaden som har för svaga delar och kan brista och om du inte kan räkna ut vad som händer då, så kan jag berätta att det kommer att explodera i värsta fall.

    Det är endast för DIN egna säkerhet dem har den regeln plus att efter 5 år är metallen i flaskan såpass försvagad att den utgör en risk, Var det svårt att räkna ut själv att de handlade om din egna säkerhet! Läs HELA bruksanvinsningen!!!!!!!!!!!!!!!!

    Hade DU som kunde gått och köpt en flaska i deras kvalite hade priset MER än fördubblats också

    Sen bråkar du om tior hit och dit???? vad fan är det för jävla samhälle vi lever i?

    Du blir förbannad på en sodastream, jag själv tycker det finns TUSEN andra och mer betydelsefulla saker att försöka göra ngt åt.

    Det är förresten ditt ansvar som kund att läsa och förstå innehållet i produkten INNAN du köper den. Säljaren är där som en hjälp! (Givetvis kan du be säljaren att ta fram informationen till dig).

    // En som är trött på SORGLIGA människor som bara ska hitta fel och problem med precis ALLT.

    (jobbar inte inom detta utan detta svar skriver jag ur en normal människas sunda förnuft och kunskaper)

    Du måste ju skämta gosse, är det något fel på dig eller?

    Hålla på och brusa upp sig sån en tok över ingenting, men visst vill ta den vägen så kör hårt vet jag. Skulle tippa på att mina kunskaper ang olika metalllegeringar och förslitningar överstiger dina med marginal då jag själv jobbar inom området, fast då inom flygindusrtrin där det finns en en enormt hård kvalitetskontroll.

    Själklart så tillverkar INTE Sodastream själva sina tuber, skulle bli alltför dyrt att investera i maskiner, lokaler och inte minst kunskapen i sig självt. Dom har kontrakt med nån som syllar med detta såklart!   Vidare så är det girigheten hos företaget Sodastream som ser till att tex inte Aga flaskor bös användas i en Sodastream fast det i grund och botten är samma jäkla flaska med andra klistermärken på vare sig den råklar vara tillverkad i aluminium el stål, jag vågar dock påsta att jag själv liter mer på AGA som leverantör av gas hands down!

    Ae till att skaffa riktiga fakta nästa gång innan du ger dig på andra so, en tok!  
  • skapli­gt irrite­rad
    Äldre 5 Jun 21:35
    #8
    Har dyselexi och stavar därför lite som en tok själv. Fast jag tror jag gör mig förstådd ändå.
  • Äldre 9 Jun 23:18
    #9

    Hur byter man ut sin patron? Skäms Ni skriver att ni går till matbutiken men till vem? Förbutiken? 


    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Äldre 18 Oct 01:09
    #10
    Faccan skrev 2011-05-18 16:39:16 följande:
    Detta var nog ett av de mest MENINGSLÖSA inläggen jag sett på länge! DAGENS I-LANDSPROBLEM.

    Du måste ju förstå att börjar du blanda in piratdelar så FALLER säkerheten GANSKA ordentligt! det som är viktigt på en patron är ventilsystemet och delarna till kopplingen.

    Det finns för tillfället JÄTTEMÅNGA flaskor ute på marknaden som har för svaga delar och kan brista och om du inte kan räkna ut vad som händer då, så kan jag berätta att det kommer att explodera i värsta fall.

    Det är endast för DIN egna säkerhet dem har den regeln plus att efter 5 år är metallen i flaskan såpass försvagad att den utgör en risk, Var det svårt att räkna ut själv att de handlade om din egna säkerhet! Läs HELA bruksanvinsningen!!!!!!!!!!!!!!!!

    Hade DU som kunde gått och köpt en flaska i deras kvalite hade priset MER än fördubblats också

    Sen bråkar du om tior hit och dit???? vad fan är det för jävla samhälle vi lever i?

    Du blir förbannad på en sodastream, jag själv tycker det finns TUSEN andra och mer betydelsefulla saker att försöka göra ngt åt.

    Det är förresten ditt ansvar som kund att läsa och förstå innehållet i produkten INNAN du köper den. Säljaren är där som en hjälp! (Givetvis kan du be säljaren att ta fram informationen till dig).

    // En som är trött på SORGLIGA människor som bara ska hitta fel och problem med precis ALLT.

    (jobbar inte inom detta utan detta svar skriver jag ur en normal människas sunda förnuft och kunskaper)
    Jag är så trött på förvirrade pessimistiska människor att jag kan bara önska dem allt elände (och de har fortfarande inte hittat min revolver).
    Du är på fel forum! Är du trött på blöjreklam ta en Xanax för du kommer få stå ut med den skiten och mer om du inte har en Nanny.  
  • Äldre 13 Feb 12:54
    #11

    Såg att 'Clas Ohlson' tar 79:90 för SodaStream

  • Äldre 25 Jun 11:52
    #12

    Vi har köpt en helt ny patron idag och när vi kom hem och prova den så funkade inte den Vi tog ut den och skruva tillbaka den igen och sedan när vi provade att trycka igen så kom inget fram? Vad är problemet?


    Jenny
  • Äldre 14 Jun 18:41
    #13

    Nja, materialutmattning är det nog inte någon större risk för. Flaskan, oavsedd innehavare, är godkänd för 300 bar. Eftersom koldioxid övergår till flytande form vid ca 85 bar vid rumstemperatur så blir inte trycket mycket högre än så under normal användning. Samma princip som i en gaständare, där ser man ju tydligt att det finns både en flytande och en gasformig fas.
    Sen finns det ju handlare som gärna byter in flaskor av alla märken

  • Äldre 2 Jul 18:23
    #14
    AGA Kolsyreflaska för utbyte kostar

    29 kr på MediaMarkt.

    //Urre the man.
  • Äldre 29 Oct 01:52
    #15

    Rusta tar bara 29:- för att byta en sodastreampatron.

  • Äldre 29 Oct 12:01
    #16

    Okej, vet att tråden är jättegammal

    Men man hyr alltså patronen och jag har för mig att man får den billigare när man lämnar in sin gamla och köper en ny, första gången är dyrare och sen byter man bara och betalar för kolsyran. Fast det var längesen jag använde sodastream nu, senast var nog när denna tråden startades..

Svar på tråden Köpte en kolsyrepatron från Sodastream - ändå säger dom att den inte är min??