• Harmoni123

    Är du för ett fortsatt sekulariserat samhälle?

    Tänkte bara höra mig för vad ni tycker...

    I första hand betyder sekularism i grunden nästan samma sak som religionsfrihet:
    Alla har rätt att ha vilken religion eller livsåskådning de vill precis som att inte ha någon religion alls.
    Men det betyder också att religioner, eller andra icke vetenskapliga idéer ska ha någon inverkan på samhällets styre.

    Ett sekulärt samhälle är ett samhälle där det inte är religiösa urkunder som styr själva samhället. Lagstiftningarna och samhällsfunktionerna grundas på icke-religiösa grunder.

    Ett sekulariserat samhälle är ett samhälle där religionen har blivit väldigt "liten". Religionen är inte längre tolkningsmönstret till tillvaron i stort utan har hamnat i en mindre betydande sektor.

    Kort sammanfattat: religion utövas privat på fritiden, och inte i lagboken eller i skolan!

    Från wikipedia:

    "Sekularisering (av latin sæcularis, "som hör till seklet", det vill säga till den timliga, dagliga världen) har många betydelser. En är den process varigenom en stat inte baserar sina lagar på någon religion utan är neutral i trosfrågor. En annan är att även andra "icke-religiösa" områden i samhället i allt mindre utsträckning påverkas av religion. En tredje är att allt färre människor är religiösa."

  • Svar på tråden Är du för ett fortsatt sekulariserat samhälle?
  • Kjell2

    Ja - självklart. Tro och religion är en privatsak och ska hållas i den privata sfären.

    Sen är ett sekulariserat samhälle i en extrem form svårt att gemomföra. T ex är en majoritet av våra helgdagar idag en religös bakgrund, vår almanacka med sjudagarsvecka bygger på bl a på bibeln. Mycket av vår lagar bygger på gamla testamenet osv. Visst det går att hitta andra förklaringar kring detta men fråga vilken svensk som helst varför vi t ex firar jul och påsk och du får en religiös förklaring.

    /Kjell

  • Free Spirit

    NEI TAKK!!!!!!

    Da bør en i Sverige forandre dei fleste lover..da dei er byggd på Kristne grunnverdier..

    Hur tror du TS at et sådan samfunn vil se ut, der ateismen fullstendig skal ha ovetaket?

  • Kjell2

    Free Spirit skrev 2009-11-04 13:38:09 följande:


    NEI TAKK!!!!!!Da bør en i Sverige forandre dei fleste lover..da dei er byggd på Kristne grunnverdier..Hur tror du TS at et sådan samfunn vil se ut, der ateismen fullstendig skal ha ovetaket?
    Men ett sekulariserat samhälle ger väl inte att alla bli ateister. Ett sekulariserat samhälla skapar snarare möjligheter för alla att privat, och i lugn och ro utan insyn, påverkan eller styrning från staten, utveckla och utöva sin egen tro.

    Jag ser snarar saken tvärt om. Vill vi behålla den religionsfrihet vi har så underlättas det av ett sekulariserat samhälle.
  • Tyrell

    Free Spirit skrev 2009-11-04 13:38:09 följande:


    NEI TAKK!!!!!! Da bør en i Sverige forandre dei fleste lover..da dei er byggd på Kristne grunnverdier.. Hur tror du TS at et sådan samfunn vil se ut, der ateismen fullstendig skal ha ovetaket?
    Vad jag vet så bygger de flesta lagarna inte på kristna grundvärderingar utan på en humanistisk grund. Våra lagar är inte väsensskilda från dem i Indien, Turkiet, Japan eller andra länder som inte är kristna.
  • riot
    Kjell2 skrev 2009-11-04 13:42:33 följande:
    Free Spirit skrev 2009-11-04 13:38:09 följande: Men ett sekulariserat samhälle ger väl inte att alla bli ateister. Ett sekulariserat samhälla skapar snarare möjligheter för alla att privat, och i lugn och ro utan insyn, påverkan eller styrning från staten, utveckla och utöva sin egen tro. Jag ser snarar saken tvärt om. Vill vi behålla den religionsfrihet vi har så underlättas det av ett sekulariserat samhälle.
    Så tänker jag med.

    Vad är det du tror kommer hända i ett sekulariserat samhälle, Free Spirit?
  • Kjell2
    Tyrell skrev 2009-11-04 15:17:33 följande:
    Free Spirit skrev 2009-11-04 13:38:09 följande:
    Vad jag vet så bygger de flesta lagarna inte på kristna grundvärderingar utan på en humanistisk grund. Våra lagar är inte väsensskilda från dem i Indien, Turkiet, Japan eller andra länder som inte är kristna.
    Visst finns det många likheter men också olikheter, framförallt i lite äldre lagstiftning, som är intressant.

    Exempel på områden med skillnader där länder med en kristen kulturbakgrund har rätt stränga lagar är
    - månggifte, varit ok i stora delar av den muslimska värden
    - självmord, har varit rätt ok i vissa former i t ex Indien och Japan.
    - syskonäktenskap, varit ok i Egypten

    Att studera modern lagstiftning i t ex Indien och Japan blir lätt missvisande och möjliggör feltolkningar då den Indiska lagstiftningen i mycket stor utsträckning bygger på den Engelska från kolonialtiden och Japan har dels tagit stora delar av sina moderna lagar från västvärden från och med 1800-talet.

    Nu är jag ingen expert på områden men en lite djupare studie skulle vara intressant. Att verkligen se hur gammal lagstiftning i olika kulturer skiljer sig åt och om det kan tänkas baseras på religion.

    /Kjell
  • Mooki

    Definitivt!
    Bort med religiöst inflytande är min åsikt, religion har inget med stats-styre att göra.
    Förr låta en humanistisk livssyn prägla det offentliga samhället.

  • Tyrell
    Kjell2 skrev 2009-11-04 15:34:21 följande:
    Visst finns det många likheter men också olikheter, framförallt i lite äldre lagstiftning, som är intressant. Exempel på områden med skillnader där länder med en kristen kulturbakgrund har rätt stränga lagar är - månggifte, varit ok i stora delar av den muslimska värden - självmord, har varit rätt ok i vissa former i t ex Indien och Japan. - syskonäktenskap, varit ok i Egypten Att studera modern lagstiftning i t ex Indien och Japan blir lätt missvisande och möjliggör feltolkningar då den Indiska lagstiftningen i mycket stor utsträckning bygger på den Engelska från kolonialtiden och Japan har dels tagit stora delar av sina moderna lagar från västvärden från och med 1800-talet. Nu är jag ingen expert på områden men en lite djupare studie skulle vara intressant. Att verkligen se hur gammal lagstiftning i olika kulturer skiljer sig åt och om det kan tänkas baseras på religion. /Kjell
    Blir inte det konstigt att jämföra modern kristen lagstiftning med äldre lagstiftning från andra kulturer?
    I mina öron är det lite att jämföra äpplen med päron, i alla fall om man skall se det ur ett sekulärt perspektiv.

    Men visst skiljer detaljer, men det finns stora skillnader mellan svenska och amerikanska lagar också, trots att de vilar på samma värdegrund. Jag har svårt att se en kultur som skulle vara annorlunda i de grundläggande lagarna (motsvarande brottsbalken, avtalsrätt och liknande).
  • Kjell2
    Tyrell skrev 2009-11-04 16:30:45 följande:
    Blir inte det konstigt att jämföra modern kristen lagstiftning med äldre lagstiftning från andra kulturer?I mina öron är det lite att jämföra äpplen med päron, i alla fall om man skall se det ur ett sekulärt perspektiv.Men visst skiljer detaljer, men det finns stora skillnader mellan svenska och amerikanska lagar också, trots att de vilar på samma värdegrund. Jag har svårt att se en kultur som skulle vara annorlunda i de grundläggande lagarna (motsvarande brottsbalken, avtalsrätt och liknande).
    Visst ska man i så fall jämföra äldre lagstiftning från samma tid, t ex 1500-talet.

    Jag kan idag se en viss religös differentiering i lagstiftningen bara i Europa. I länder med en katolsk bakgrund är abort och skiljsmässolagstiftningen oftast betydlig mer restriktiv än den i protestantiska länder. Så jag vill nog hävda, att till viss gräns, påverkar religion vår lagstiftning och olika religioner ger olika lagar.

    /Kjell
Svar på tråden Är du för ett fortsatt sekulariserat samhälle?