• Zaria

    Självmord-en modig handling?

    I många trådar ang självmord kommenteras det att det är "starkt" och "modigt" att ta sitt liv, att man måste vara enormt stark och modig för att våga ta steget fullt ut.

    vad tycker du?

    är den som tar sitt liv modig?

    Själv kan jag tycka att det inte alls är modigt, själv skulle jag inte vara rädd för att göra det,däremot är jag rädd för att dö eftersom jag inte vill det, så det vore ganska korkat att göra en sådan sak.

    En person som är såpass deprimerad eller har en "anledning" att ta sitt liv gör det som en utväg, överlevnadsinstinkten är avtrubbad så att säga, då tycker jag att man klassas som sjuk och inte frisk.

    En människa med psykos tex som springer naken på stan, räknas han/hon också som modig eftersom detta ju är något man inte inte gör, för att det "passar inte" och man visar sig inte naken offentligt, de flesta av oss skulle nog skämmas ögonen ur oss om någon placerade oss nakna på stan, men har man en psykos som ex är det andra faktorer som spelar in att personen som ex springer naken, är han/hon också modig som VÅGAR?

    I båda fallen (psykos och depression) handlar man inte normalt, den psykosjuke kan inte se det verkliga i vad han/hon gör, den deprimerades överlevnadesinstinkt är borta, är det modigt att vara så sjuk att de "normala" spärrarna är borta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-04 13:01
    OBS, denna tråden handlar INTE om VARFÖR eller hur en männsiak som begår självmord mår eller har tänkt utan om själva SJÄLVMORDET är en modig handling att utföra

  • Svar på tråden Självmord-en modig handling?
  • Mara

    Som du säger, det är sjukligt inte modigt att ta sitt liv. Har en nära anhörig som försökt några gånger, och tack och lov inte lyckats. Denna person var inte modigare än oss andra. Eenbart djupt deprimerad.

  • Zaria
    Mara skrev 2009-11-04 00:09:32 följande:
    Som du säger, det är sjukligt inte modigt att ta sitt liv. Har en nära anhörig som försökt några gånger, och tack och lov inte lyckats. Denna person var inte modigare än oss andra. Eenbart djupt deprimerad.
    Instämmer, som sagt jag ser en SJUK människa, inte en modig människa.
  • Queenie70

    Om man är psykiskt frisk, och ta ett genomtänkt beslut att åka till Sweitz (va fan kan inte stava till landet) och få hjälp att ända sitt liv pga en dödlig sjukdom som enbart kommer att erbjuda en plågsm död, så tja...då kan jag kanske köpa att det är modigt.

    Annars handlar det ju om människor som inte är mentalt friska ...där döden ser ut som en befrielse...det känns inte särskilt modigt.

  • Uppöveröronenförälskad

    hmm.. det var väldigt svartvitt skrivet..

    Det finns väl lika många olika känslor inför självmord som det finns människor. Vad den som faktiskt begår ett självmord har upplevt i livet och vilken den personens slutgiltiga anledning till självmordet var, kan vi andra som inte är insatta veta.

    Visst är det inte friskt att ta sitt liv och visst kan det ske i en psykos men det är nog mer komplicerat än så.

    Om man inte varit siktigt självmordsbenägen själv vet man nog inte ens vad det kan innebära att känna en sådan önskan. Och även om man varit det kan man ju inte veta och förstå hur andra känner med samma planer.

    saker och ting har ju så många orsaker....

  • Ankiz

    Det modiga är att våga be om hjälp.


    ♥Mamma till Oliver 050922, Lucas 070708 och Kotten BF 100308♥
  • Butterscotch

    Spontant tycker jag nog att det snarare är fegt att begå självmord, anledningen är ju ofta att man inte klarar/orkar ta tag i problemen utan väljer att dö som en utväg istället. Men det finns säkert tillfällen där det kan anses som modigt, jag kan bara inte komma på några just nu.

  • sär skriven

    Nu tar ni för givet att alla människor faktiskt värderar sitt liv på samma sätt som ni gör. Många kanske inte alls känner att livet är dealen, eller kanske rentav tror att det är bättre på andra sidan? Många kanske känner att de levt färdigt, utan att för den del vara psykiskt sjuka?

    Den dagen jag börjar bli gammal och hjälplös kommer jag ta mitt liv. =0)

  • Uppöveröronenförälskad

    jag tycker det är lite egoistiskt att tycka att det är egoistiskt.

    Personen i fråga tänker, känner och har kanske varit med om saker man aldrig skulle kunna förstå och att då tycka att den ska vara vid livet för sin egen och de människor omkring dennes skull, tycker jag är egoistiskt.

    Många som begår självmord tror till och med att det är det bästa för omgivningen.

  • Zaria

    sär skriven skrev 2009-11-04 08:49:14 följande:


    Nu tar ni för givet att alla människor faktiskt värderar sitt liv på samma sätt som ni gör. Många kanske inte alls känner att livet är dealen, eller kanske rentav tror att det är bättre på andra sidan? Många kanske känner att de levt färdigt, utan att för den del vara psykiskt sjuka?Den dagen jag börjar bli gammal och hjälplös kommer jag ta mitt liv. =0)
    Ja fast nu handlar det inte om varför man tar livet av sig utan om handlingen är modig, dvs att VÅGA ta livet av sig
Svar på tråden Självmord-en modig handling?