• Anonym (Hm)
    Äldre 6 Nov 00:01
    19087 visningar
    12 svar
    12
    19087

    Kan man se äggvita i urinet med blotta ögat?

    Som rubriken lyder, är det möjligt att se äggvita i urinet med blotta ögat?

    Såg något lite vitt när jag var på toa nyss och undrar om man kan se detta med ögat!

  • Svar på tråden Kan man se äggvita i urinet med blotta ögat?
  • Anonym
    Äldre 6 Nov 00:05
    #1

    nej utan endast med urinsticka eller odling. Det du såg kan vara utspädda flytningar...När du kissar så åker lite kiss bakåt mot slidan ibland och "sköljer"

  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Äldre 6 Nov 00:08
    #2

    Okej TACK, du lugnade mig ordentligt!

  • Anonym (öhhhh­)
    Äldre 6 Nov 00:10
    #3

    Falskt lugn. Du kan visst se lite skum på ytan av kisset som kan vara tecken på protein (= sk äggvita). Och till den ovan som sa att man kunde se äggvita på odling så är det helt fel!

  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Äldre 6 Nov 00:13
    #4

    Anonym (öhhhh) skrev 2009-11-06 00:10:18 följande:


    Falskt lugn. Du kan visst se lite skum på ytan av kisset som kan vara tecken på protein (= sk äggvita). Och till den ovan som sa att man kunde se äggvita på odling så är det helt fel!
    Det var inte direkt något skum utan mer som lite vit flytning som flöt där i. Svårt att förklara.

    Varför står det ingenstans att man bör kontakta barnmorska om man ser detta i urinet? För jag har verkligen försökt få fram information om ifall man kan se med ögat eller inte. Och det enda jag hittar är att man gör ett test.

    Om man kan se det med blotta ögat tycker jag ju att man borde uppmärksamma kvinnorna på att man då ska kontakta sin barnmorska.

    Hm, oroad nu igen.
  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Äldre 6 Nov 00:22
    #5

    Någon annan som vet något?

  • Anonym
    Äldre 6 Nov 00:29
    #6

    Anonym (öhhhh) skrev 2009-11-06 00:10:18 följande:


    Falskt lugn. Du kan visst se lite skum på ytan av kisset som kan vara tecken på protein (= sk äggvita). Och till den ovan som sa att man kunde se äggvita på odling så är det helt fel!
    vad konstigt då jag arbetat på lab och nu som ssk och har ALDRIG hört att man kan se det på urinen utan vi fick upp urinodlingar och numer ber vi kvinnan att kissa så tar vi en sticka. Visar det ngt konstigt så skickar vi urinen på analys. Hade det vart så att man KUNNAT se skum eller liknande så hade det spart massa pengar för alla prover som skickas till analys för då hade man kollat det med blotta ögat.

    TS: ring annars och fråga din BM så ska du se att hon kommer be dig lämna urin och inte be dig att titta själv efter skum eller liknande..
  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Äldre 6 Nov 00:32
    #7

    Jag ska till barnmorskan om en vecka - tror ni det är okej att vänta tills dess? Men jag litar nästan på att man inte kan se det för det känns som det mest logiska.

    Men om det nu skulle vara något - är det okej att vänta en vecka eller bör man kolla det snarast?

    Jag är i vecka 19+1, dvs inne i vecka 20.

  • Anonym (rosie­)
    Äldre 6 Nov 00:32
    #8

    Svar: Ja, man kan se det med blotta ögat.

  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Äldre 6 Nov 00:35
    #9

    Anonym (rosie) skrev 2009-11-06 00:32:59 följande:


    Svar: Ja, man kan se det med blotta ögat.
    Och hur ser det då ut? Ska man se det varje gång man kissar, upprepade gånger eller räcker det med en gång? Såg det bara ikväll nämligen, en gång.
  • Anonym
    Äldre 6 Nov 00:48
    #10

    Anonym (Hm) skrev 2009-11-06 00:35:21 följande:


    Anonym (rosie) skrev 2009-11-06 00:32:59 följande: Och hur ser det då ut? Ska man se det varje gång man kissar, upprepade gånger eller räcker det med en gång? Såg det bara ikväll nämligen, en gång.
    Jag har haft äggvita i mitt urin vi ett flertal tillfällen då jag har ganska svårinställd diabetes, och precis som sjuksköterskan i denna tråden sa, så måste jag alltid lämna ett urinprov.
    Jag har aldrig sett något ovanligt i mitt urin och har som sagt haft äggviteämnen i urinen vid ett flertal tillfällen.
  • Anonym (Hm) Trådstartaren
    Äldre 6 Nov 00:49
    #11
    Anonym skrev 2009-11-06 00:48:30 följande:
    Anonym (Hm) skrev 2009-11-06 00:35:21 följande: Jag har haft äggvita i mitt urin vi ett flertal tillfällen då jag har ganska svårinställd diabetes, och precis som sjuksköterskan i denna tråden sa, så måste jag alltid lämna ett urinprov. Jag har aldrig sett något ovanligt i mitt urin och har som sagt haft äggviteämnen i urinen vid ett flertal tillfällen.
    Tack snälla.

    Nu litar jag på ditt och sjuksköterskans svar. Pratar med min barnmorska nästa vecka när jag har tid. Då lär hon ändå ta ett prov.

    Tack igen och god natt :)
  • Anonym
    Äldre 6 Nov 00:53
    #12

    Anonym (Hm) skrev 2009-11-06 00:49:25 följande:


    Tack snälla. Nu litar jag på ditt och sjuksköterskans svar. Pratar med min barnmorska nästa vecka när jag har tid. Då lär hon ändå ta ett prov. Tack igen och god natt :)
    Gör det.
    God natt!
Svar på tråden Kan man se äggvita i urinet med blotta ögat?