• Namnam

    Nya!!! När tycker du att det är lämpligt att din son/söner har flickvän?

    När tycker du det är lämpligt / ok att din son/söner har förhållande som innefattar sex?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Nya!!! När tycker du att det är lämpligt att din son/söner har flickvän?
  • Sessepuss

    är du knäpp eller?
    ursäkta men det väljer väl f*n inte du.

    jag menar tjena! du lär bara trassla till det för dig själv om du försöker bestämma sådant.

  • daniello

    ???????????

    detta är väl en omröstning för att se vad folk här på fl anser är en lämplig ålder och inte för att för att få reda på när folk har bestämt att det är ok för deras barn att skaffa partners?

  • Namnam
    Sessepuss skrev 2009-11-08 23:20:22 följande:
    är du knäpp eller?ursäkta men det väljer väl f*n inte du.jag menar tjena! du lär bara trassla till det för dig själv om du försöker bestämma sådant.
    Bara för man inte bestämmer betyder inte  att man inte får ha en åsikt!

    Tycker du ska läsa TS ordentligt innan du börjar skrika.
  • Danitra

    Det är upp till honom att avgöra för jag kan omöjligt veta när han är redo.


    Jag skulle gissa att det skulle vara någonstans mellan 14 och 19.
  • Pochahontas

    Jag röstade för 15. Sen är det mycket möjligt att jag inte alls tycker det är ok då. Förmodligen är det inte mycket jag kan göra åt saken ändå, men tycka måste man ju få.


    Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • vampyria2

    För mig handlar det om så mycket mer än att vilken ålder de ska ha sex första gången. Jag vet naturligtvis att jag inte kan bestmma den saken men jag kan faktiskt påverka en hel del genom att prata öppet med dem under deras uppväxt på vad man bör tänka på innan.
    Sen tycker jag att vi har en lag 15 år som är väldigt bra, lätt att prata med dem och höra vad de tycker om den.

    Jag tycker själv att 15 år är den bra ålder att utgå i från, sen är det plus minus en hel del.
    Min älsta dotter hade vid 14½ varit tillsammans med sin pojkvänn i 1 år, de frågade om han fick sova över och jag kunde ärligt talat inte se nån anledning till att säga nej. Jag visste att hon var en förståndig tjej.
    Kan även påpeka att när det väl hände så pratade hon faktiskt med mig innan, även om jag kännde för att sätta händerna för öronen och skrika BINGO, så känndes det skönt att hon hade det förtroendet för mig {#lang_emotions_dreamer}

  • Anna Sui

    Det beror ju helt på barnet. När han/hon är redo helt enkelt. Är man tillräckligt mogen att ha ett seriöst förhållande är man nog också redo att ha sex. OM man vill.

  • vampyria2
    vampyria2 skrev 2009-11-09 08:15:15 följande:
    För mig handlar det om så mycket mer än att vilken ålder de ska ha sex första gången. Jag vet naturligtvis att jag inte kan bestmma den saken men jag kan faktiskt påverka en hel del genom att prata öppet med dem under deras uppväxt på vad man bör tänka på innan. Sen tycker jag att vi har en lag 15 år som är väldigt bra, lätt att prata med dem och höra vad de tycker om den. Jag tycker själv att 15 år är den bra ålder att utgå i från, sen är det plus minus en hel del. Min älsta dotter hade vid 14½ varit tillsammans med sin pojkvänn i 1 år, de frågade om han fick sova över och jag kunde ärligt talat inte se nån anledning till att säga nej. Jag visste att hon var en förståndig tjej. Kan även påpeka att när det väl hände så pratade hon faktiskt med mig innan, även om jag kännde för att sätta händerna för öronen och skrika BINGO, så känndes det skönt att hon hade det förtroendet för mig
    Vill bara förtydliga för de som inte förstår, när jag skiver det om bingo så är det reklamen där de inte vill höra utan sätter händerna för öronen och skriker bingo som jag menar, inte att det var bingo att hon skulle...
  • Clobberella

    När han vill och är redo för det. I allmänhet är nog 15+ bra, men det där är ju högst individuellt.

  • Stårschan
    Sessepuss skrev 2009-11-08 23:20:22 följande:
    är du knäpp eller?ursäkta men det väljer väl f*n inte du.jag menar tjena! du lär bara trassla till det för dig själv om du försöker bestämma sådant.
    Intressant att en enkel fråga kunde vara så infekterad att den fick dig att tända på alla cylindrar... Någon tå månste ju ha varit öm!

    Själv röstade jag på 15, men så jäkla noga är det inte. För mina döttrars skull hoppas jag att de hellre är 15 än 25 innan de hittar någon att älska i alla fall. Jag är mer rädd att de ska hamna i KK-träsket och inte länka ihop kärlek med sex...
    Vet gör blott den som vida far och färdas bland mycket folk
  • Stårschan

    Sorry - jag ser att jag läste frågan för snabbt. Jag har ju bara döttrar... Men det hade ju blivit samma svar ändå.


    Vet gör blott den som vida far och färdas bland mycket folk
  • Koloraturell

    14, ett år "för tidigt" men med tanke på att biologiska driften vill ha sex just framåt 14 så får det bli det.

    Tycker det beror på killens mognad. Vår äldsta har inte haft sex än och han är 16.

  • pönz

    Samma som för min dotter; 16 år. För då har de åtminstone gått ut grundskolan. Jag skulle kunnat svara 15 eftersom lagen säger det, men bara på grund av skolan så svarar jag 16.
    Jag vet att mina barn kan göra precis som vad som helst oavsett vad jag säger. Men jag ska göra allt som står i min makt för att de ska vänta med såna ansvarsfulla saker tills de är lite äldre. Jag ska prata med dem osv i god tid före. Jag tänker också vara en jättejobbig och löjlig mamma och förbjuda översovningar osv. Sen vet jag mycket väl att de kan sticka in i skogen eller nåt och sexa om de inte kan göra det hemma, men då har jag i allafall satt en liten gräns.

    Sen måste jag säga att jag skulle ha lättare för att acceptera ett förhållande där båda har samma ålder eller nästan samma. Men däremot, om min 13-14åriga son presenterar sin 18-19åriga flickvän eller om min dotter gör det samma...... NO WAY, det accepterar jag inte. De får skrika och bråka hur mycket de vill, men då anmäler jag pojk/flickvännen för våldtäkt mot barn. Ja jag vet, jag är extrem. Men sådant gör mig äcklad.


    Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • riskakan

    Det är ju svårt att "hindra" ungdomar från att ha sex och man kan ju sällan säkert VETA om de har haft det eller inte...

    Jag utgår från att frågan handlar om vad man själv finner lämpligast.
    I slutändan är det dock inte säkert att man kan påverka utgången, men de tror jag att de flesta föräldrar är införstådda med

    Jag svarade 16 - eller när han själv känner sig mogen. Samma sak skulle gälla en dotter.

    Tonåringar som mår bra och inte är alltför "struliga", känner oftast själva när det är dags. Många kommer i puberteten redan i 12-13-årsåldern och då börjar hormonerna svalla men de flesta har inte sex så tidigt för det.
    Att man börjar bli sexuellt intresserad, är inte samma sak som att man - på en gång - är intresserad av att faktiskt HA sex...

  • ichbintova
    pönz skrev 2009-11-09 10:34:46 följande:
    Samma som för min dotter; 16 år. För då har de åtminstone gått ut grundskolan. Jag skulle kunnat svara 15 eftersom lagen säger det, men bara på grund av skolan så svarar jag 16.Jag vet att mina barn kan göra precis som vad som helst oavsett vad jag säger. Men jag ska göra allt som står i min makt för att de ska vänta med såna ansvarsfulla saker tills de är lite äldre. Jag ska prata med dem osv i god tid före. Jag tänker också vara en jättejobbig och löjlig mamma och förbjuda översovningar osv. Sen vet jag mycket väl att de kan sticka in i skogen eller nåt och sexa om de inte kan göra det hemma, men då har jag i allafall satt en liten gräns. Sen måste jag säga att jag skulle ha lättare för att acceptera ett förhållande där båda har samma ålder eller nästan samma. Men däremot, om min 13-14åriga son presenterar sin 18-19åriga flickvän eller om min dotter gör det samma...... NO WAY, det accepterar jag inte. De får skrika och bråka hur mycket de vill, men då anmäler jag pojk/flickvännen för våldtäkt mot barn. Ja jag vet, jag är extrem. Men sådant gör mig äcklad.
    Oj, överdrivet.
    Jag ryser då jag bara tänker på det!

    Att förbjuda översovningar, joo, visst, troligtvis så skulle de bara må dåligt och ni skulle få en dålig relation.
    Är det värt det? Nej, absolut inte.
    Bara du praar med dom i god tid om att de ska göra det när de VILL.

    Och dåliga relationer med sina föräldrar kan leda till alkohol och tobak och mycket mer... Inte bra.

    Man måste ju faktiskt respektera dom om det nu är så att dom älskar varandra!
    Nudå, kan du inte tänka dej in i deras situation?
    Det är inte åldern som räknas det är deras mognad.
  • enny signatur
    när barnet själv vill (oc jag struntar i om det är pojk eller flickvän eller vad det är, det är barnet sak att avgöra)
  • enectrixx
    pönz skrev 2009-11-09 10:34:46 följande:
    Samma som för min dotter; 16 år. För då har de åtminstone gått ut grundskolan. Jag skulle kunnat svara 15 eftersom lagen säger det, men bara på grund av skolan så svarar jag 16.
    Jag vet att mina barn kan göra precis som vad som helst oavsett vad jag säger. Men jag ska göra allt som står i min makt för att de ska vänta med såna ansvarsfulla saker tills de är lite äldre. Jag ska prata med dem osv i god tid före. Jag tänker också vara en jättejobbig och löjlig mamma och förbjuda översovningar osv. Sen vet jag mycket väl att de kan sticka in i skogen eller nåt och sexa om de inte kan göra det hemma, men då har jag i allafall satt en liten gräns.

    Sen måste jag säga att jag skulle ha lättare för att acceptera ett förhållande där båda har samma ålder eller nästan samma. Men däremot, om min 13-14åriga son presenterar sin 18-19åriga flickvän eller om min dotter gör det samma...... NO WAY, det accepterar jag inte. De får skrika och bråka hur mycket de vill, men då anmäler jag pojk/flickvännen för våldtäkt mot barn. Ja jag vet, jag är extrem. Men sådant gör mig äcklad.
    Tack gode gud att det inte är du som är min mamma. För det första, vad har skolan med det hela att göra? Om din dotter skulle ha börjat skolan ett år tidigare eller senare och gått ut skolan när hon är 15 eller 17, skulle hon då ha fått ha sex tidigare eller senare?

    Sen leder såna förbud som du skriver om bara till en dålig relation mellan dig och din dotter. Att förbjuda översovningar kommer knappast förhindra att de har sex men jag kan lova dig att din dotter kommer minnas det i många år. Har du tur kanske hon förlåter dig tills du blir gammelmormor...

    Att du inte skulle tillåta din 13-åriga dotter/son att vara tillsammans med en 19-åring har jag full förståelse för men att anmäla honom/henne för våldtäkt mot barn är överdrivet. Att anmäla någon för våldtäkt bör man endast göra om den som "våldtäktsmannen/kvinnan" haft sex med verkligen farit illa eller om han/hon uppenbart utnyttjat ditt barn. Om så inte är fallet och du ändå anmäler så kan du förstöra en helt oskyldig persons liv. Hur bra kommer du kunna sova om nätterna efter det?
  • Isprinsessan och grodprinsen

    Som många skriver här så skulle sonen/dottern själva få bestämma när dom är redo.

    Personligen tycker jag dock att man är alldeles för ung för det när man är 11 och 12 år (två av TS alternativ) och skulle troligen INTE aceptera detta vid denna ålder. Hur mycket av konsekvenserna av att ha sex förstår dessa barn?

Svar på tråden Nya!!! När tycker du att det är lämpligt att din son/söner har flickvän?