• Daniella01

    Hur länge kan kattungen vara ensam?

    Ska till helgen få hem en kattunge och jag undrar hur länge den kan vara ensam. Brukar åka till svärföräldrarna på helgerna och tänkte om man kan göra det även när katten är liten eller är det som en hundvalp, att den inte ska vara ensam i början?

  • Svar på tråden Hur länge kan kattungen vara ensam?
  • Joico

    Nån timme kan den nog vara ensam, men inte mer. Tänk dig själv att vara liten, bli tagen från din mamma, dina syskon och ditt hem och komma till en ny familj i ett nytt hem. Som dessutom lämnar dig ensam. Nää Vänta med att åka bort

  • gamlingen

    Hej,
    jag är kattuppfödare.

    När jag lämnar en kattunge till ett nytt hem, brukar jag försäkra mig
    om att någon i familjen är hemma den första veckan och att man sedan
    kan ordna så att katten är ensam bara några få timmar om dagen.
    Enligt djurskyddslagen måste ägaren (eller någon annan) titta till
    katten minst två gånger om dagen.
    Många köpare tar hem sin katt de första dagarna av en längre semester,
    barnledighet etc. Katten ska skolas in, ung som barnen på dagis.

    Jag tycker inte att du ska åka bort när katten just har flyttat in.
    Katten är en investering som ska ge er många mysiga år framöver.
    Då är det viktigt att den blir trygg och lär känna dig som ägare
    samt de nya vanor den får i ert hem.
    Viktigt också att den lär sig reglerna hos er, framför allt
    att använda lådan.

    Katten är rumsren när den kommer till er, men den kan bli stressad
    av flytten och får kanske svårt att hitta till lådan.
    Mitt råd är att du de första två dagarna enbart har den i ett mindre
    utrymme (tex badrummet) med stängd dörr och att du
    eller någon annan sitter där en del och gosar. Katten ska ha tillgång till
    mat, vatten och lådan.

    Sedan släpper ni katten lös i allt större utrymmen, och ser till att
    den hela tiden hittar tillbaka till lådan.
    Låt i n t e katten sova i era sängar den första månaden, och låt den inte
    vara ensam i sovrummen någon gång.

    Lycka till med nya familjemedlemmen!

  • JAG är BÄST
    gamlingen skrev 2009-11-10 22:22:26 följande:
    Hej,jag är kattuppfödare.När jag lämnar en kattunge till ett nytt hem, brukar jag försäkra mig om att någon i familjen är hemma den första veckan och att man sedan kan ordna så att katten är ensam bara några få timmar om dagen.Enligt djurskyddslagen måste ägaren (eller någon annan) titta tillkatten minst två gånger om dagen.Många köpare tar hem sin katt de första dagarna av en längre semester,barnledighet etc. Katten ska skolas in, ung som barnen på dagis.Jag tycker inte att du ska åka bort när katten just har flyttat in. Katten är en investering som ska ge er många mysiga år framöver.Då är det viktigt att den blir trygg och lär känna dig som ägaresamt de nya vanor den får i ert hem. Viktigt också att den lär sig reglerna hos er, framför allt att använda lådan.Katten är rumsren när den kommer till er, men den kan bli stressadav flytten och får kanske svårt att hitta till lådan.Mitt råd är att du de första två dagarna enbart har den i ett mindreutrymme (tex badrummet) med stängd dörr och att du eller någon annan sitter där en del och gosar. Katten ska ha tillgång tillmat, vatten och lådan.Sedan släpper ni katten lös i allt större utrymmen, och ser till att den hela tiden hittar tillbaka till lådan.Låt i n t e katten sova i era sängar den första månaden, och låt den inte vara ensam i sovrummen någon gång.Lycka till med nya familjemedlemmen!
    Nu blev jag nyfiken.

    Varför ska man inte låta kattungar vara i ens sovrum???
  • MaNiMi

    Vår katt fick börja vara i sonens sovrum, med lådan därinne och mat och allt i närhet. Hon blev rumsren från första stund trots den aldrig sett en låda innan och eg var alldeles för liten för att byta hem. Själv lämnade vi henne inte långa stunder och nu gör vi så att ska vi någonstans så aktiverar vi henne en bra stund innan så sover hon gott sedan medan vi är borta Vi brukar mötas av en katt som trött tittar ut under filten och sträcker på sig.
    När vi var iväg på begravning 10 mil bort hade vi en kompis som var här och lekte med henne en stund på dagen så att det inte skulle bli flera timmar för henne själv.
    Var försiktig i början med att lämna..det tror jag man tjänar på i längden om katten liksom blir trygg först!

  • Trill
    gamlingen skrev 2009-11-10 22:22:26 följande:
    Låt i n t e katten sova i era sängar den första månaden, och låt den inte vara ensam i sovrummen någon gång.
    Hm?

    Våra katter sover nästan alltid i vår säng på nätterna. På dagarna älskar de att leka och brottas i den stora dubbelsängen.
  • Grodan001
    gamlingen skrev 2009-11-10 22:22:26 följande:
    Låt i n t e katten sova i era sängar den första månaden, och låt den inte vara ensam i sovrummen någon gång.Lycka till med nya familjemedlemmen!
    Varför inte ?!
    Mina katter sover i sovrummet, dom har gjort det sen dom va små bäbisar :)
    Dom har aldrig kissat elr liknande i sovrummet så varför inte?
    Dom är ofta inne i sovrummet själv om dagarna å myser på :)
    Så vad kan hända om katter vistas i sovrummet?
  • mamma2kids

    vart oxå nyfiken.varför inte sovrummet?min katt älskar att sova med oss.vilar där dagtid oxå,

  • skorpionen80

    Tycker också det är dumt att båda stänga in 12v kattungar och att de inte får vara själva i sovrummet. Har aldrig varit med om att kattungar på 12v inte hinner till lådan i normalstora svenska lägenheter och hus. Har man ett trevåningshus med lådan i källaren kan jag förstå om det blir lite bråttom, men man behöver inte begränsa sig till endast toaletten för det.

    Annars håller jag med de andra, den första helgen kan ni ju stanna hemma och se till att kattungen lär känna er och ert hem.

  • Flizz

    När jag först tog hem våran ena lilla katt fick jag sjuuukt dåligt samvete när jag lämnat den själv hemma i 3 timmar för att jag for på hockey.

    Men det är bara jag :D

  • gamlingen

    JAG är BÄST skrev 2009-11-10 23:03:28 följande:


    Nu blev jag nyfiken. Varför ska man inte låta kattungar vara i ens sovrum???
    Det är jättebra att era katter är rumsrena och trevliga.
    Men det förekommer att kattungar inte lär sig detta av sig
    själv. Om just din katt har sådana tendenser, vet du inte förrän
    du provat.
    Som jag skrev är sängen ett ställe som katter gärna
    föredrar om de inte kissar i lådan. Därför är det viktigt att de
    inte lockas att göra just det när de är små och lite osäkra i
    sin nya miljö. Det går otroligt snabbt för en katt att göra
    "en gång" till en vana.

    Det har hänt, mer än en gång, att familjer som köpt
    kattunge av mig, inte har följt det här rådet och råkat
    ut för problemet. Efteråt frågar de varför katten gör så här.

    Mina katter sover också i våra sängar på olika tider på
    dygnet. De som flytttat in hos oss som kattungar eller vuxna
    har fostrats på detta sätt. (samt vi har haft noggran koll på de
    äldre katterna så att de inte blir stressade när det kommer en
    ny).

    Jag skriver alltså inte utifrån ett enda exempel, utan från en
    lite bredare erfarenhet.
  • Julle01

    Jag är en tjej på 13 år som vill ha en katt !
    Vi ska kanske skaffa en också Tungan ute
    Är det ok om man bara är med katten den första helgen
    och sedan lämna den ensam när jag är på skolan? 

    Och ska man bara lämna kattungen i ett rum typ som hallen i början?

    finns det katter som inte fäller så mycket men som ändå har päls xD?

  • DinNsoft47

    Är det okej att lämna en kattunge ensam under natten?

    Jag är nämligen kattvakt hos mina grannar som har åkt bort över helgen och lämnat en liten kattunge hemma. Kan jag gå hem och sova eller klarar den inte en natt själv?

  • farees

    har stannat med henne i två dager sen vågade jag lämna henne två timmer och känner jag mig mycket skyldig. när vi kom till baka efter dem två timmarna var hon rädd och ledsen och satt sig under soffan 

Svar på tråden Hur länge kan kattungen vara ensam?