• MiaW

    Ny vänner i Östhammar-Uppsala län sökes

    Hej!
    Är nyinflyttad i Östhammar sedan två månader tillbaka och känner ingen..
    Vore kul att träffa några nya vänner att ta en fika med, gå till öppna förskolan eller något annat skoj. Är just nu mammaledig med mitt andra barn, som är 5 månader. Har även en treåring som går på dagis tre dagar i veckan.

    Det vore roligt att höra ifrån någon som känner sig redo för en ny vän! Du behöver inte bo i Östhammar utan vart som helst går bra för min del.

    Hälsningar Mia

  • Svar på tråden Ny vänner i Östhammar-Uppsala län sökes
  • Albinmamma

    Hej!
    Jag bor i Östhammar och vill gärna träffa fler mammalediga. Har bott här i två år och känner inte så jättemånga.
    Sonen blir sex månader i början av december.
    Hör gärna av dig!

    //Linda

  • ElinC

    Hej!
    Jag bor iochför sig inte i Östhammar men på Väddö (bara 6 mil bort).
    Jag är hemma med min dotter, snart 5 månader, och min pojke, snart 3 år. Har också lite behov av nya vänner. Speciellt med äldre barn, eftersom min stora gärna vill ha kompisar. Vi brukar gå på öppna förskolan, men just nu gör vi ett uppehåll för lillans skull, eftersom svininfluensan har kommit till väddö. Så vi håller oss till att träffa dem vi vet är friska...
    Vart kommer ni ifrån från början. Jag växte upp utanför Uppsala, har flyttat runt lite och landade på Väddö för 5 år sedan.

  • MiaW

    Är uppvuxen och har bott i Stockholm hela mitt liv så jag har inte någon erfarenhet av mindre städer förutom dessa snart tre månader i Östhammar. Här verkar inte svininfluensan har fått fäste ännu, har hört om något fall på dagis där föräldrar (som inte bor med barnen) har haft sjukdomen. Snart är ju vaccinering på gång även för de små. Vi brukar gå till öppna förskolan här trots allt, annars tror jag att jag skulle få lappsjukan av att sitta hemma.

    Tror att jag varit på Väddö någon sommar, det är väl ett typiskt ställe att ha läger på? Vad finns det att göra på Väddö när det inte är sommar?

  • ElinC

    Jo då, här finns det massor med läger... Jag bor ca 5 km från Barnens Ö där de flesta
    är. Här är det väl som det är på de flesta ställen på vischan. Det är betydligt skönare på vintern. Slippa trängseln på ica och all trafik och så. Så mycket att göra finns det väl inte. Man har fullt upp med huset och så... Men vi har inte så långt till Norrtälje. Där finns det ju mer. Går ni på babysim? Det gjorde vi med stora killen när han var bebis. Då åkte vi till Östhammar varje söndag. Det var rätt bra där. Men den här gången finns inte tiden, så lillan får bli utan simträning.

  • MiaW

    Jo, vi går på babysim med lillkillen och då blir det ju också tid för storasyster att bada lite. Vi gick på babysim när hon var liten också men slutade ganska tidigt efter många förkylningar och öroninflammationer.

    Javisst finns det mycket att göra när man bor i hus. Men jag känner att efter ett tag är det inte roligt att städa, tvätta och plocka i ordning. Det är då jag känner att jag behöver göra något annat. Då saknar jag utbudet och gamla vänner i Stockholm men visst finns det fördelar med att bo i en småstad. Förut kunde helgerna gå åt till att åka runt i affärer nu finns det tid till annat. En sak jag saknar är en bra park där det finns barn att leka med, alla lekplatser här är folktomma jämt. Är det så hos dig också?

  • ElinC

    Här finns det inte ens en lekpark, tyvärr. Vet att byalaget jobbar på det, men det blir väl inte av förrän ungarna är stora. Man får hitta på annat att göra. Tänkte åka ut och ha picknick i skogen nu någon dag. Passa på att leta vitmossa till avdentsljusstaken. Då har man fått en dag att gå :)
    Jag trivs bra på landet, men så är jag ju uppväxt också, så jag är väl van. Jag bodde ett tag i lägenhet i Märsta, men det var inte min grej. Vad gör du annars? När du inte är mammaledig? Har du nått jobb i Östhammar? Jag jobbar som personlig assistent men det var länge sedan. Jag har haft så jobbig foglossning så sjukskrivning och föräldrarledighet har avlöst varandra. Nu är det 3,5 år sedan jag jobbade. Om man bortser från en månad mitt i.

  • MiaW

    Jag trodde inte jag skulle sakna storstan men jag hoppas att jag lär mig att leva ien mindre stad. Jag är lärare och är nu föräldraledig från min tjänst till nästa höst. Jag ska leta jobb här i närheten men om det inte finns något blir det nog veckopendling och jobb några dagar i veckan. Vi får se.
    Foglossning verkar hemskt, har själv kunnat hålla igång till slutet på båda mina graviditeter vilket har varit skönt.
    Hur fungerar det att ta ut en fem månaders i skogen?

  • ElinC

    Jodå det funkar... Man får hålla sig till skogsvägar och lite större stigar. Annars kan jag ha henne i ringsjal också. Men nu börjar hon bli så tung. Funkade bättre när hon var riktigt liten. Det är nästan värre med en treåring... som helt plötstligt kan få för sig att han inte ska ta ett steg till. :) Härlig ålder det där...
    Ja foglossning är inte roligt... Har kommit tidigt i båda mina graviditeter. Den senaste var riktigt jobbig. Det märktes att man hade en till att ta hand om då. Så nu får det nog dröja länge innan det blir nått mer barn här.
    Var ifrån i Stockholm kommer ni ifrån? Jobbigt att sitta och pendla dit sen. Men det borde väl inte vara några problem med lärarjobb, eller?
    Vet du föresten om julmarknaden har varit i Östhammar. Vi var där förra året, men den var nog ganska tidigt har jag för mig.

  • MiaW

    Ja, det där med treåringar som får för sig saker har jag erfarenhet av. Just nu kan hon inte vara själv utan förföljer mig runt i huset för vi måste vara i samma rum. Så det känns ganska skönt när hon är på dagis, om man nu får säga så. Synd att det bara är 15 timmar, har du din son på dagis?
    En tung bebis har jag också så nu blir det inget bära runt, han väger 10 kg.
    Vi kommer från söderort i Stockholm. Jag är uppvuxen i Enskede och har sedan endast flyttat inom några km. Var kommer du ifrån?
    Julmarknaden i Östhammar har varit tror jag. Men det är skyltsöndag nu på söndag och detta annonseras flitigt här. Vi kan tyvärr inte gå eftersom jag och barnen ska till Stockholm eftersom sambon jobbar skift i helgen. Det är inte så kul att sitta själv då när han måste sova.

  • ElinC

    Min son är likadan, fruktansvärt mammig, eller vad man nu ska kalla det. Vi har lekstuga i vardagsrummet just nu. Han klarar inte att leka på sitt rum utan mig. Nej, han går inte på dagis. Jag har aldrig varit så mycket för det där om jag inte är tvungen. Han började när föräldradagarna var slut. Men han trivdes inte, så när jag blev gravid och sjukskriven efter en månad så fick han sluta. Jag gillar att ha honom hemma men visst är det påfrestande ibland. Speciellt nu när treårs trotsen verkar dra igång på allvar. När är din stora född? 06? Vilgot blir 3 år den 12 december så nu är det snart kalasdags här. Vi var hos tandläkaren idag. Det var ju en upplevelse. Det gick tillslut, men det var inte lätt att få honom att öppna munnen.
    Jag kommer från skuttunge... Det ligger en bit norr om uppsala. De flesta brukar känna igen det om man har åkt E4an norrut. Många som reagerar på namnet.

  • MiaW

    Min flicka är född i mars 06 och min pojke är född i juni 09. Hon gillar dagis och skulle vilja gå dit och leka varje dag med de andra barnen. Så det är därför jag tycker det är tråkigt att hon inte får vara där mer.
    Det verkar bara vara du och jag på denna tråd, är det då bättre att skicka meddelande som bara vi kan läsa? För jag tycker det är kul att ha någon att prata med på nätet, har inte skrivit något på något forum förut.

  • Saris02

    Hej. Nyinflyttad till Östhammar. Min dotter är 3 månader och min son är 3 år. Jag är 30. Skulle vara kul med nya vänner. Bor på villa gatan.

  • Mum Fatale

    Hej!

    Vet att du skrev detta 2008(?) var det va, så du kanske inte ens finns kvar på detta forum men jag slänger ut en liten tråd ändå. Är nämligen i liknande läge som du var då. Vi funderar på att göra vårt semesterboende på Väddö permanent och jag försöker därför samla all information jag kan för att ta ett så välinformerat beslut som möjligt.

    Undrar nu därför om jag får fråga dig, hur det har gått men omställningen till att bo på landet. Bor ni kvar? Och i så fall trivs ni?

    Vore extremt tacksam för svar!

    Vänligen, H 

Svar på tråden Ny vänner i Östhammar-Uppsala län sökes