• Linnis

    AC:s sidor uppdaterade

    AC:s kölistor har uppdaterats idag. Det var tidigare än vad jag väntat mig. Tyvärr halkade vi ner ett snäpp på de länder vi väntar i. Nåja, bara att ta nya tag inför nästa månadsuppdatering . Hur gick det för er andra som köar?

  • Svar på tråden AC:s sidor uppdaterade
  • Cerdrica

    Konstigt att kön till Nigeria är så kort?! Beror det på kostnaderna tror ni eller är det någon annan hake jag inte förstått?

  • Cerdrica

    Men man läser ju här varenda dag om hur långa väntetider det är. Det är ju inte det till Nigeria.

  • Poppinella

    Vi hade backat i de köer vi håller koll på, bla Nigeria.
    Undrar också varför kön är så kort där. Fast visst, den har blivit längre sen vi började hålla koll.

  • Nimbus

    Ang. Nigeria tror jag det är ett par faktorer som spelar in, ex:
    - Det är ett nytt adoptionsland, och många vet därför inte så mycket om det
    - Det är lite osäkert om vistelsetiden i landet
    - Man ska ha medgivande 0-36 månader
    - Många undrar säkert hur det är med säkerheten i landet, kanske även barnens hälsa och barnhemmes standard.

  • Angla

    Vad jag inte förstår är alla de par so mstår i alla köer de kan stå i. Visst man kan förstå att man vill köa till alla länder men om man tex passar in på Sydkorea och redan har ett års kötid varför köar man då till tex Etiopien och Thailand som rimligen kommer ta flera, flera år längre tid?

  • Cerdrica
    Angla skrev 2009-11-17 13:22:22 följande:
    Vad jag inte förstår är alla de par so mstår i alla köer de kan stå i. Visst man kan förstå att man vill köa till alla länder men om man tex passar in på Sydkorea och redan har ett års kötid varför köar man då till tex Etiopien och Thailand som rimligen kommer ta flera, flera år längre tid?
    Många vill gärna adoptera från det land de redan har adopterat från om det är andra barnet. Det förstår jag delvis, man blir ju (oftast) väldigt förälskad i landet där man får sitt barn.

    Men annars förstår jag inte heller riktigt. Fast det är klart, kostnaderna skiljer ju väldigt mycket för Etiopien - Nigeria eller Thailand - Sydkorea och det kanske stoppar många, dvs får många att köa längre tid för ett billigare land?
    Själv skulle jag inte köa längre tid för att få adoptera från ett specifikt land. Det kan ju finnas andra orsaker, dvs vi känner tex inte att Kenya funkar för oss då ingen av oss kan jobba på distans men annars. Hade jag kommit fram i en kö hade jag skickat dit. Barn är ju barn liksom.

    Man kan ju också vara öppen för barn med särskilda behov. Då kan det ju dyka upp ett barn i ett land man har flera års kö kvar till som man ändå kan bli förälder till. Då finns det en poäng att köa i flera länder.
  • Ethi

    Två steg bak, totalt har vi avancerat ca 10 platser på drygt 1 år. I den här takten kommer det bara att ta en sisådär 9 år innan vi är framme för att börja med några handlingar

  • KimKatt

    Då vill jag bara passa på att inflika att det är definitivt inte farligare i Nigeria än någonannanstans. Vi kände oss aldrig annat än väl omhändertagna under vår vistelse av adoptionsorganisationen och det märktes mycket tydligt att de värnade om vår säkerhet. Sen vad det gäller barnens hälsa och standarden på barnhemmen så är båda inget annat än utmärkta. Barnen får också en ordentlig läkarundersökning medan man vistas i landet.

Svar på tråden AC:s sidor uppdaterade