• Äldre 19 Nov 20:40
    29011 visningar
    7 svar
    7
    29011

    Vad gör man på en föräldragrupp eg?

    Vår föräldragrupp träffades tre tillfällen och bestod av sex par (tror jag) som väntade barn ungefär samtidigt. Vi träffades en kväll i veckan under tre veckor.
    Det handlade om förlossningens faser, lite kort om andning och avslappning, om amning, om vad BVC gör. Sedan skulle det också ha kommit en barnpsykolog men den var tvungen att avboka. ( Sedan skolkade vi från ett tillfälle, så då vet jag inte riktigt vad de pratade om mer än om smärtlindring.)

    Jag var innan orolig för att jag som icke-gravid skulle känna mig utanför men det gjorde jag inte. Vi delades heller aldrig upp i pappa resp. mamma grupper, så det var det onödigt att jag innan lagt mycket tankar på...

    Jag tycker att tanken på föräldragrupper är bra, att man ska hitta andra i samma situation. Däremot tycker jag att det behövs mer än tre tillfällen för att få en gruppkänsla. Sedan var själva utförandet av vår utbildning dålig ex. fick vi inte presentera oss första gången och jag tyckte att hon som hade den inte alls var lika bra som kvinnan som hade profylaxkursen vi gått innan. Men andra på utbilndningen verkade nöjda så det kanske handlade om personkemi eller att vi hade gått en kurs vi var nöjda med, och sedan kom föräldrautbildningen och var sämre plus att jag inte kände stor tilltro till henne.

    Jag hoppas och vill tro att genomförandet är bättre på andra ställen. Sen är det klart att jag gärna gått i grupp med andra lesbiska om det hade varit möjligt : )

Svar på tråden Vad gör man på en föräldragrupp eg?