• anna h29

    50000 kr/mån - hur mycket får vi låna?

    Hej!
    Jag och min sambo (33 år gamla) kommer ha 2 x 25 000 kr/månad innan skatt, när han också är färdigutbildad. Vi har enbart csn-lån som vi betalar på varje månad, ca 1400 kr var. Vi har ett barn på 3 år, slutbetald bil och jag börjar bli sugen på hus eller radhus.

    Vad kan ni kloka människor gissa att vi skulle få i lån? Vi har ingen kontantinsats att tala om (jag har ca 35 000 kr sparat och visst är det dumt att barskrapa sig helt, eller?).

    Skulle vara intressant att veta i vilken prisklass man kan titta på. Vi bor i Göteborg och för 2 miljoner får man inte mycket till radhus ens.

    /Anna

  • Svar på tråden 50000 kr/mån - hur mycket får vi låna?
  • JAG är BÄST
    Tecken skrev 2009-11-18 18:56:58 följande:
    Utan kontantinsats blir det svårt.
    Hon har sparade pengar,, å det räcker för att banken ska se att dom sprarar.

    Vi hade inte en krona i kontantinsats då vi köpte huste. Å då köpte jag det ensam från början.
  • Tecken

    JAG är BÄST skrev 2009-11-18 18:59:40 följande:


    Hon har sparade pengar,, å det räcker för att banken ska se att dom sprarar.Vi hade inte en krona i kontantinsats då vi köpte huste. Å då köpte jag det ensam från början.
    Köpte ni hus i år? Vi hade det svårt då vi skulle låna till en lägenhet för fyra år sedan - och vi hade en bra bit mer än 35.000kr sparat.
  • anna h29

    JAG är BÄST skrev 2009-11-18 18:59:40 följande:


    Hon har sparade pengar,, å det räcker för att banken ska se att dom sprarar.Vi hade inte en krona i kontantinsats då vi köpte huste. Å då köpte jag det ensam från början.
    Hur mycket lånade du då och vad kostade det dig per månad?
  • glasbubblan

    Jag snackade med en mäklare för ett tag sen som menade att ett par med 2 x 25 000 lätt kunde köpa en villa för fyra millar... men jag undrar jag. Har iofs bekanta som köp hus för drygt tre med den inkomsten, men det handlar ju om vad man får för lägenheten man säljer/insatsen också.

  • JAG är BÄST

    anna h29 skrev 2009-11-18 19:10:04 följande:


    JAG är BÄST skrev 2009-11-18 18:59:40 följande:
    Hur mycket lånade du då och vad kostade det dig per månad?
    Nu så stod jag ensam som köpare på huset,,,på 595.000:- (bor i norrrbotten)
    Topplånet var på 150.000:- sedan då min man skulle gå in som ägare så gjorde vi om lånen så det blev två bottenlån istället..

    Men att låna som ensam 595.000:- med en lön på knappa (då) 17.500:-

    Jisses vad det kosttade per månad då kommer jag inte ihåg,,det är 8år sedan nu.
    Men nog ska nu kunna få lån på den där summan båda två.

    Får ni nej av eran egen bank så sök vidare till nästa bank.
  • JAG är BÄST
    Tecken skrev 2009-11-18 19:04:37 följande:
    JAG är BÄST skrev 2009-11-18 18:59:40 följande:
    Köpte ni hus i år? Vi hade det svårt då vi skulle låna till en lägenhet för fyra år sedan - och vi hade en bra bit mer än 35.000kr sparat.
    Spelar väl ingen roll. Jag lånade ENSAM 595.000:- UTAN sparade pengar på kontot,,,,eller någon hög lön.
    Reglerna är ju densamme idag.
  • vivianne

    Vi fick ett lånelöfte på 3500 000 i högkonjunktur, tjänade då knappt 30 000 var (brutto). Men banken lånade inte ens i högkonjunktur ut pengar till administrativa kostnader som lagfart och pantbrev. Köper man ett hus för 2 miljoner är ju bara lagfarten 40 000. Behöver man plocka ut pantbrev för en miljon så är det 20 000 till.

    Hur bankerna ställer sig idag vet jag inte men börja spara - de gör en helhetsbedömning utifrån hur ekonomiskt medveten man är. Och boka en tid hos banken och "kolla läget". Då får ni er nyfikenhet stillad och har dessutom en etablerad kontakt när ni jobbar båda två och det blir dags att slå till.

  • Tecken

    JAG är BÄST skrev 2009-11-18 19:22:43 följande:


    Spelar väl ingen roll. Jag lånade ENSAM 595.000:- UTAN sparade pengar på kontot,,,,eller någon hög lön.Reglerna är ju densamme idag.
    Och vi fick knappt lån på 1,3milj. Tror det kan var skillnad, eftersom du lånade till hus - vi lånade ju till lägenhet.

    Men jag har hört att bankerna blivit mer restriktiva idag. Och om de var hårda redan då, för fyra år sedan...

    Olika banker bedömer olika, säger en bank nej kan en annan säga ja.
  • Micke81

    Beror på vilken banktjänsteman ni får (om ni inte redan har en bra kontaktperson) samt vilket intryck ni gör. Kan ni få banken att se er som en trygg och säker affär så brukar dom vara rätt flexibla. Testa olika banker om ni inte känner er nöjda. Men oavsätt vilket så kan ni ju alltid börja gå på husvisningar så ni får en bättre bild av var och hur ni kan tänka er att bo. Tror att många köper hus för ca det maxbelopp som dom har råd med och därför får det väldigt tight när räntan går upp (som för ett år sedan ungefär) istället för att leta efter billigare hus men som ändå passar för nuvarande och kommande familjesituation.

Svar på tråden 50000 kr/mån - hur mycket får vi låna?