• Jonsi

    Tips på långresor om inte Thailand?

    Vi planerar en långresa på ett par månader under vårvintern 2011. Thailand är ju populärt att resa till, men vi funderar lite på om det finns andra alternativ. Nån som rest med småbarn under en längre period i ett annat land och kan berätta om detta?
    Våra barn kommer att vara 3,5 och 1,5 år när vi åker.

  • Svar på tråden Tips på långresor om inte Thailand?
  • Jonsi

    Det jag tänker på med Thailand är också att Denguefebern ökat där. Inget man kan vaccinera sig emot, och får man det fler än en gång kan det innebära livsfara. Men "farligheter" finns ju överallt, förvisso. Om man inte är sugen på Asien, vad kan ni då tipsa om? Varmt klimat ska det vara, och "barnvänligt" i den mån det går.

  • Jonsi

    Just nu lutar det åt antingen Thailand, USA, Spanien eller kanske Argentina. Men gärna fler tips/erfarenheter. Har själv rest väldigt mycket i alla världsdelar utom Afrika, men inte med barn (jo, Kina med en 10-åring, men då är ju det nästan som med en vuxen).

  • Jonsi
    evaoregon skrev 2009-11-29 19:49:12 följande:
    Jag bor i USA och kan rekommendera en tur till San Diego. Varmt väder året om och många trevliga aktiviteter även för mindre barn. Det finns Legoland utanför San Diego (i Carlsbad), San Diego zoo (ett jättezoo med bl a pandor som man gärna kan besöka under ett par dagar) och Seaworld med shower och djur. Disneyland i Anaheim (mellan Los Angeles och San Diego) har en del aktiviteter även för mindre barn.
    Hur är det med boendet? Vi skulle i så fall vilja hyra ett hus/lägenhet. Var hittar man sånt och hur är prisläget?
  • Jonsi
    evaoregon skrev 2009-11-30 15:27:22 följande:
    USA är helt klart dyrare än Thailand, men man slipper oroa sig för tropiska sjukdomar. Just nu är dollarkursen fördelaktig för svenskar så det borde bli ganska billigt att åka hit på semester. Florida är också ett alternativ, det är billigare än Californien.
    Nä, där får man väl oroa sig för terrorister istället.
  • Jonsi

    Men tack för tipset! Fast det stämmer verkligen att det var mycket dyrare där än i Thailand att hyra!

  • Jonsi

    Nej, vi velar på...
    Har ju själv varit i Brasilien, men det är inget land jag skulle ta min familj med två småbarn. Var i Amazonas och Rio och hade det helt fantastiskt, men jag skulle inte ha ro i kroppen för all kriminalitet. Dessutom, som någon skrev, talar man inte portugisiska blir det knepigt. Även om de förstår lite spanska, så fattar man inte vad de svarar...

    Har också varit i Australien och älskar det landet, men tycker det är för lång resa för våra små. Kanske blir det Thailand trots allt...?

Svar på tråden Tips på långresor om inte Thailand?