• Minxy

    Snälla, ge mig tips på aktivitet! (2-åring)

    Snälla, ge mig några tips på saker att göra med en snart 2-åring som baaaaaara vill vara ute hela tiden!
    Jag är gravid med andra barnet (v.39) och får jobbiga förvärkar så fort jag är ute och går, så jag KAN inte vara ute med sonen, hur mycket han än vill det

    Han har dagis på måndag, tisdag och onsdag och är hemma med mig de andra dagarna.

    Just den här veckan och helgen är hans pappa på Irland och kan alltså inte avlasta mig. Mina föräldrar + mina syskon han fått vinterkräksjuka, så dom kan inte heller ställa upp.

    Titta på tv har vi gjort och både sonen och jag börjar bli rätt så less på det nu...
    Vi läser böcker, men nu är han less på det också och tjatar bara om att han vill vara "uuuuute!"
    Igår tog vi en promenad och det resulterade dels i jobbiga förvärkar + en massa skrik och tjut när jag (efter 1 timme) sa att det var dags att gå in igen.
    Bada gjorde vi också igår och sonen har rätt så torr hud, så det funkar inte att bada varje dag för honom.

    Tips???


    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och Bönan BF 2oo9-12-o4
  • Svar på tråden Snälla, ge mig tips på aktivitet! (2-åring)
  • Saaaraa

    Kan ni inte vara några timmar i en lekpark? Då kanske han kan leva loppan där ett tag, medan du kan ta det lite lugnare på en bänk?

    Att baka någonting kanske går hem. Eller att bygga kojor hemma :)

  • Numminen

    Min Leo (född två dagar efter din) gillar att rita, särskilt med tuschpennor. Vi har köpt sk bebistusch som går att tvätta bort jättelätt från både hud och kläder (fast han kladdar faktiskt inte särskilt mycket). Det kan han hålla sig sysselsatt med länge. Fingerfärger kanske också kan vara något? Men då blir det förstås lite kladdigare.

    Han gillar sin tågbana också, men behöver hjälp med att bygga ihop banan, samt att låtsasfika med liten servis. Att baka sockerkaka brukar alltid gå hem, samt att stå och "diska" med plastsaker i diskhon. Blir lite blött men jag brukar lägga handdukar på golvet.

    Fästisar har jag inte testat än, men jag kan tänka mig att han skulle gilla det. Och så såg jag att det finns pärlplattor med lite större pärlor, det tror jag han skulle kunna hålla sig sysselsatt med ett tag. Har inte köpt det ännu dock. Eller stora pärlor att trä på tråd - bra att öva finmotoriken.

  • Minxy
    Saaaraa skrev 2009-11-20 10:59:24 följande:
    Kan ni inte vara några timmar i en lekpark? Då kanske han kan leva loppan där ett tag, medan du kan ta det lite lugnare på en bänk? Att baka någonting kanske går hem. Eller att bygga kojor hemma :)
    Dessvärre inte - han vill bara gå när han är ute. Lekparker dissar han
    Dessutom vill han inte ens för egen maskin - helst vill han bli buren men det kan också gå bra att åka vagn ibland.

    Ska se om vi har nåt hemma så vi kan baka lite   Tack för tips!
    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och Bönan BF 2oo9-12-o4
  • Minxy
    Numminen skrev 2009-11-20 11:04:54 följande:
    Min Leo (född två dagar efter din) gillar att rita, särskilt med tuschpennor. Vi har köpt sk bebistusch som går att tvätta bort jättelätt från både hud och kläder (fast han kladdar faktiskt inte särskilt mycket). Det kan han hålla sig sysselsatt med länge. Fingerfärger kanske också kan vara något? Men då blir det förstås lite kladdigare. Han gillar sin tågbana också, men behöver hjälp med att bygga ihop banan, samt att låtsasfika med liten servis. Att baka sockerkaka brukar alltid gå hem, samt att stå och "diska" med plastsaker i diskhon. Blir lite blött men jag brukar lägga handdukar på golvet. Fästisar har jag inte testat än, men jag kan tänka mig att han skulle gilla det. Och så såg jag att det finns pärlplattor med lite större pärlor, det tror jag han skulle kunna hålla sig sysselsatt med ett tag. Har inte köpt det ännu dock. Eller stora pärlor att trä på tråd - bra att öva finmotoriken.
    Ja, rita gillar Leo också, men inte själv - det måste vara mamma som ritar Men det kan vi ju sätta oss och roa oss med ett tag!
    Tågbanan gillar vår Leo också, men bara kortare stunder dessvärre. Han kör tåget fram och tillbaka några gånger och säger "Tutut" sen är de inte mer med det
    Diska skulle han säkert älska!  Ska röja lite vid diskbänken och ta upp lite handdukar och så, sen kan vi sätta igång.

    Tack!
    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och Bönan BF 2oo9-12-o4
  • buffybus

    fingerfärg.. lät roligt.. det vill jag testa.. ska se om jag hittar sånt imorgon..

  • jadeu

    baka pepparkakor, kokosbollar.
    Pyssel; finns hur mkt som helst nu inför julen som ljuslycktor gjorda av glasburkar man limmar på och rullar i socker.
    Gå ut i skogen och plocka ris och kottar och "locka in" honom med att nu ska ni gå in och göra ngt av sakerna ni plockat .
    Åk buss, om ni inte gör det så ofta så kan det vara ngt spännande och du slipper gå.
    Laga mat tillsammans oj det finns hur mkt som helst

  • burriburrbloggen

    kan han inte hjälpa dig när du typ lagar mat eller vad du gör. 


    min son är visserligen 2,5 (stor skillnad mellan 2 år och 2,5)
    men han älskar sånt. 
    det tar en minut för honom att lägga ner ett bestick i bestickkorgen i tvättmaskinen. ge honom 10 bestick och han har sitt att göra.
    burriburr.se - årets mamablogg 2009, sug på den då
  • livetlilla

    Play-do:

    Koka 5 dl vatten med 2 msk olja och lite karamellfärg.
    Blanda 5 dl mjöl med 2 dl salt och 2 msk alun (köpes på apotek).
    Häll i vattenblandningen i mjölblandningen och knåda ihop.
    Tar ca en timme för degen att svalna tillräckligt för att kunna använda den, förvaras i plastpåse sedan.

  • Minxy
    jadeu skrev 2009-11-22 19:05:05 följande:
    baka pepparkakor, kokosbollar. Pyssel; finns hur mkt som helst nu inför julen som ljuslycktor gjorda av glasburkar man limmar på och rullar i socker. Gå ut i skogen och plocka ris och kottar och "locka in" honom med att nu ska ni gå in och göra ngt av sakerna ni plockat . Åk buss, om ni inte gör det så ofta så kan det vara ngt spännande och du slipper gå. Laga mat tillsammans oj det finns hur mkt som helst
    Han hatar att bli kladdig, så ska vi baka så får jag ägna mer tid åt att torka av hans fingrar än att baka
    Att gå ut i skogen är inte att tänka på för mig eftersom jag får så mycket förvärkar...
    Buss finns liksom knappast i närheten här - då får vi först ta bilen in till stan...
    burriburrbloggen skrev 2009-11-22 19:06:14 följande:
    kan han inte hjälpa dig när du typ lagar mat eller vad du gör.  min son är visserligen 2,5 (stor skillnad mellan 2 år och 2,5) men han älskar sånt.  det tar en minut för honom att lägga ner ett bestick i bestickkorgen i tvättmaskinen. ge honom 10 bestick och han har sitt att göra.
    Han älskar att laga mat (så länge han slipper bli kladdig), men vill alltid röra så häftigt att all mat hamnar på golvet istället för i stekpannan/kastrullen *s*
    Diskmaskinen är en klar favorit, men då sitter han alltid på luckan och den är ju inte gjord för 12 kg extra längst ut på luckan.

    Ikväll kommer sambon iaf hem, så nu får jag avlastning!
    tack alla för era tips!
    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och Bönan BF 2oo9-12-o4
  • KasperSixten

    Hejsan

    har inte läst alla inlägg men efter att underhållit min son inne idag vill jag bidraga med två tips.

    Både jag och mannen har känt oss jätte hängiga (ny vaccinerade!) idag och inte orkat att gå ut. idag har vi bakat inför julen, sonen älskar det och börjar faktiskt bli riktigt bra på att hjälpa till. Det bästa han vet är att "hjälpa" till att måla formen med smör....... en mkt viktig uppgift.

    Sen har vi byggt kojor lite överallt, vi slappar i soffan och grabben har hur roligt som helst....

Svar på tråden Snälla, ge mig tips på aktivitet! (2-åring)