• Luscin­ia
    Äldre 24 Nov 14:55
    11155 visningar
    14 svar
    14
    11155

    Kostnader i Kenya

    Gubben och jag har insett att allra snabbaste vägen till barn för oss går via 7-10 månader i Kenya, vilket i alla fall jag tycker skulle vara oerhört mysigt och häftigt!

    Dock är det ju detta med ekonomin och därför undrar jag ifall någon av er som redan varit och hämtat ert barn eller någon av er som är på plats just nu i Kenya, har möjlighet att dela med er av vad det egentligen kostar att bo i Kenya.

    Ni får självklart väldigt gärna inboxa mig privat om ni inte vill använda forumet... ... och har ni några bra tips på hur jag får med mig gubben helt över tröskeln, så tas dom tacksamt emot!

    Tack på förhand!
    /C

  • Svar på tråden Kostnader i Kenya
  • Namast­e72
    Äldre 24 Nov 15:26
    #1

    Kolla in mammatillastrids blogg! Hon är i Kenya nu med hela familjen!


    { Väntar på vår efterlängtade dotter }
  • Äldre 24 Nov 18:00
    #2

    Jag har inga tips, men tycker det är jättekul att ert land kommit till er, så att säga! Grattis till det!

    Om du vill kan jag förmedla kontakt till en familj här i Finland som får sitt adoptionstillstånd i december och som efter det börjar samla papper till Kenya.

  • Äldre 24 Nov 18:49
    #3

    Hej
    Vad kul att ni funderar på Kenya, vi räknar och räknar just nu och försöker få ihop en budget. Och funderar, funderar och funderar lite till. Kenya har funnits med i våra tankar länge och när nu vår ena adoptionsorganisation kom tillbaka med beskedet att Kenya är ett av de få länder som kommer att godkänna oss utan problem ( jag har en sjukskrivning i bagaget, så därav bortfallet) så blev det ännu mer aktuellt.
    Hur har ni tänkt kring ekonomin och så?
    Vore skönt att ha någon att bolla tankar och funderingar med.

  • Anzile
    Äldre 24 Nov 20:32
    #4

    Så här skriver en på Kenyalistan:

    "För oss en familj med tre barn låg hela kontot per månad på ca
    (genomsnitt 10000:-/månad dvs allt i detta , mat , taxi, bensin (när vi
    hade bil) presenter vi köpt, kläder,internet, utflykter i närområdet m m
    . Själva matkontot, åt nästan alla middagar ute blev ca 5-6000 av dessa 10.

    Vår lägenhet en 3 bedroom , vardagsrum + etagedel med gästrum/strykrum
    + pool = ca 7600:-/ månad
    Jag hade turen att ha en full lön nästan hela Kenyaperioden, men att
    budgetera för ca 20000/månad(så som Anna & co) är nog en bra riktlinje
    även om man även är en familj med ett barn."

    Vi har själva våra papper i Kenya och räknar med att få åka ner i januari. Vi har budgeterat lite under förslaget ovan då vi räknar med att bo lite billigare.

  • Luscin­ia
    Äldre 25 Nov 08:37
    #5
    Anzile skrev 2009-11-24 20:32:14 följande:
    Vår lägenhet en 3 bedroom , vardagsrum + etagedel med gästrum/strykrum+ pool = ca 7600:-/ månad...
    Ja, det lät som en väldigt stor och tjusig lägenhet... ... kanske lite onödigt om man bara har ett barn.

    Vi funderar på att höja bolånet, hyra ut lägenheten här hemma och sen hoppas att vi har möjlighet att jobba lite medan vi är på plats.

    Dock har vi några månader på oss att fundera, vi måste avvakta vår 3-åriga bröllopsdag i mars för att kunna skicka pappren, men sen!
  • Luscin­ia
    Äldre 25 Nov 08:39
    #6

    Förresten, hur kommer man med på Kenya-listan?

  • Sofus
    Äldre 25 Nov 09:06
    #7

    Ville bara säga att wow så spännande det låter, hoppas ni kan få till det. Hade vi haft möjlighet hade jag supergärna adopterat från Kenya.

  • MammaS­usan81
    Äldre 25 Nov 14:57
    #8

    Vi befinner oss i Nairobi sedan den 26/9-09, räkna med att maten kostar ungefär som i Sverige (något billigare-något dyrare beror på vad & vart man handlar), boendet varierar stort beroende på vart man samt stl. Vi bor i en "etta" dvs vardagsrum, sovrum, kök, toa, kostar nästan 5000kr i mån, behöver man it kostar det ca 500kr/mån då använder vi det trådlösa som finns där vi bor, finns annat alternativ också (kontantkorts variant om man surfar lite.) Kläder, blöjor, ersättning/välling & annat man behöver kostar mer eller lika som hemma. Transporter är däremot mkt billigt, vi åker alltid taxi det känns & är troligtvis säkrast, annars finns buss & matatus att åka, men man skall helst undvika buss/matatus då man åker med barn då det ofta sker allvarliga olyckor på det mkt trafikerade vägarna, därav väljer vi taxi & betalar lite mer.

    Vi hyrde inte ut vårat hus, kände inte för att ha okända boendes så länge i våra möbler osv, så vi står med minst sagt dubbla kostnader nu, tur att jag kunde fortsätta mina studier annars hade det inte gått utan att ha hyrt ut huset.

    Ang. Kenyalistan så ansöker man på yahoo.

    Tror jag fick med det mesta nu.

  • MammaS­usan81
    Äldre 25 Nov 15:01
    #9

    Glömde, det är bättre att räkna i överkant & få pengar över än tvärtom. Att äta ute brukar vara billigt ex. ca 90kr för en pepparbiff m strips samt dryck. oxfilé är billigt ca 65kr/kg, fläsk dyrare ungefär som hemma.

  • Pendo
    Äldre 26 Nov 19:30
    #10

    Hejsan

    Vi har varit i Kenya i tre månader (imorgon). Vi har adopterat Ida som nu är 14 månader. Det är fantastiskt!!!

    Vi har budgeterat 20000 i månaden och då täcker vi även våra kostnader hemma, men de är inte så höga då vi har hyrt ut lägenheten. Utflykter här har vi också en annan budget för. Då lever vi inte snålt men vi köper inte heller vad som helst. Vi har inga barn sen tidigare så det är vi tre.

    Kenyalistan kommer du till på groups.yahoo.com/group/kenyalistan/ ansök så blir du insläppt. Det är VÄLDIGT bra att vara med på listan, man kan ställa frågor om allt och inget. Alltid är det någon som svarar.

    Lycka till med Kenyaplanerna alla ni som funderar / Anna

  • Luscin­ia
    Äldre 27 Nov 10:29
    #11

    Har nu blivit medlem i Kenya-listan och om inget oväntat händer i något av "våra" andra länder de närmaste månaderna så går nog ansökan iväg 1 april...

    Ha en trevlig helg, allihop!

  • Äldre 27 Nov 19:51
    #12

    Måste bara säga: Wow, härligt val! Vi hade gärna valt Kenya om vi haft haft förutsättningarna. Stort grattis till (förhoppningvis) val av land! och snart ett barn i er famn

  • Anzile
    Äldre 27 Nov 22:30
    #13

    Luscinia: Kul att ni gått med i Kenyalistan! Spännande att ni också funderar på Kenya!
    Tack för önskan om en trevlig helg, men denna helg är nog den värsta i mitt liv på länge... just som man skulle vilja ha det lite adventsmysigt måste man flytta ut ur ens mysiga hus...:( Hela veckan har vi rensat ut, packat, gnott och städat....Men men.. vi är glada att vi fått en som vill bo här iallafall och hon ville flytta in redan nu, så då får man ta det :)
    Nu flyttar vi hem till mina föräldrar och ska bo där tills vi åker. Det jobbiga är att man inte vet NÄR man får åka... men det som är bra är att man är väldigt redo att åka när väl barnbeskedet kommer. Lycka till med era planer! Vi är säkert kvar i Kenya när ni kommer :)

  • Vaness­a1
    Äldre 15 Dec 11:12
    #14

    Jag blev så nyfiken när jag såg denna tråd.
    Var tvungen att läsa lite....

    vi är nämligen en svenks-kenyansk familj och jag har tillsammans med min man och barn varit en hel del i kenya. senast bodde vi där 6 månader , kom hem i juni

    Under tiden vi var i nairobi såg jag en hel del svenskar

    ang priser i kenya (nairobi) så skulle jag säga att räkna med samma priser som här hemma i sv.
    visst man kan bo billigt men då är det säkerhetsmässigt inte bra, vi hyrde denna gång en lägenhet nära yaya center ( för er som känner till områdena) det var en 3a och kostade 7000sek. då fick vi priset som en kenyan betalar.

    Mat och restaurangbesök kan lika så här bli billiga men jag tror och vet hur det blir. De ställena som man besöker kostar som här i sv. Lokala restauranger är visst jätte bra och billiga men det blir ju lätt så att man "hänger" på ställen som är mer som hemma och då kostar det därefter

    Så räkna med samma priser i Nairobi som här hemma....

    till alla er som väljer att åka till kenya ; kenya är ett underbart land, underbara människor och såå vacker natur....Det blir ju en resa för livet till vilket land ni än åker.

    Stor lycka till till er alla! Kanske ses vi i kenya någon dag.......

Svar på tråden Kostnader i Kenya