• Kexcho­kla
    Äldre 24 Nov 22:12
    4056 visningar
    5 svar
    5
    4056

    Röklukt i möbler

    Har fått tagit över en kontorstol av min chef som haft den i sitt lilla kontor där han rökt en hel del och nu har jag fått den hem. Stolen är jätte skön och behöver den verkligen men när jag stänger dörren till mitt lilla kontor och går in där igen efter en stund så luktar rummet rök. Hur får jag bort det, är det möjligt? Har läst om ättika men vet inte om det funkar på möbler. Nån som haft liknande problem?

  • Svar på tråden Röklukt i möbler
  • Stårsc­han
    Äldre 24 Nov 22:25
    #1

    Vad jag vet är det nästintill hopplöst att få bort röklukt ur mjuka möbler. Om du sitter fast på ditt jobb så gå in till chefen och kräv att få en sprillans ny stol - vilket du ju behöver för att ha en acceptabel arbetsmiljö - och tala om att du inte accepterar att ha en inrökt stol i ditt rum. Även om det var accepterat att röka inne på kontor för 20 år sedan, så är det få som skulle opponera sig mot att man vägrar ha röklukt på sitt kontor idag. Hota med arbetsmiljöverket om han trilskas.


    Snart är det jul! Folk, fall nu neder, och hälsa glatt din frihet! (?!?)
  • rödnos
    Äldre 24 Nov 22:28
    #2

    Vet inte om detta finns i sverige för jag har bara köpt och använt det i USA. Febreeze heter det i alla fall och neutraliserar dålig lukt.
    funkade då en katt kissat på mattan, mjölk blivit sur och torkat in i soffan och allmänt uppfräshande av möbler.
    Kanske kan finnasi välsorterade mataffärer som tex ICA Focus i Gbg?
    Lycka till!

  • Kexcho­kla
    Äldre 25 Nov 09:46
    #3

    Tack Rödnos, ska kolla upp det.
    Till Stårschan så är det så här att både min chef och jag jobbar hemifrån och han hade liksom den över så det var därför jag fick den. Eftersom vi jobbar hemifrån på varsitt håll så tror jag inte jag kan kräva det av honom. Han har ställt hit de grejor jag behöver för att jobbet ska fungera.
    Ingen som tror på ättika?

  • Stårsc­han
    Äldre 25 Nov 11:13
    #4
    Kexchokla skrev 2009-11-25 09:46:31 följande:
    Tack Rödnos, ska kolla upp det. Till Stårschan så är det så här att både min chef och jag jobbar hemifrån och han hade liksom den över så det var därför jag fick den. Eftersom vi jobbar hemifrån på varsitt håll så tror jag inte jag kan kräva det av honom. Han har ställt hit de grejor jag behöver för att jobbet ska fungera.Ingen som tror på ättika?
    Testa. Det funkar ju på en del annat.
    Snart är det jul! Folk, fall nu neder, och hälsa glatt din frihet! (?!?)
  • Kexcho­kla
    Äldre 26 Nov 12:22
    #5

    Nu har jag testat inatt med ättika och nej, det funkar inte. Tror inte det hjälper om det så står i en vecka heller. Chefen ringde precis och sa åt mig att åka och köpa en ny för hans räkning, så det tackar jag för!!
    Tack för tipsen iaf.

Svar på tråden Röklukt i möbler