• Mariohn

    Är satanism på förskolan ok?

    På förskolan här i området jobbar en jättetrevlig fritidspedagog. Hon är kristen och bär ett stort guldkors runt halsen. Hon pratar ofta med barnen om Gud och bönens makt och fäller kommentarer som "guds vilja är outgrundlig" och dylikt.
    Ovanför hennes skrivbord står det skrivet ett par bibelcitat.

    Jag kan inte låta bli att fundera på om det hade varit ok för föräldrar att lämna sina barn till en fritidspedagog som bar en satanistisk symbol runt halsen, sade saker som "satans väg är rätt väg" till ungarna och hade satanistiska citat ovanför skrivbordet.

    Varför är det ena ok medan det andra inte är det?

    (Alla som nu tror att satanism handlar om att offra barn, slakta djur och begå brott. Så är det inte. Det är en väldigt extrem grupp som sysslar med det och extrema grupper finns inom alla religioner och grupper. Satanismen uppmanar inte nödvändigtvis till något negativt utan handlar till stor del om den fria viljan och rätten att förfoga över sitt eget liv och göra sina egna val istället för att lyda Gud)

  • Svar på tråden Är satanism på förskolan ok?
  • tamate

    har inte läst mer än ts


    jag anser inte att det är ok att ta upp någon religion öht på förskolan. visst kan man svara på frågor om dom kommer upp men då måste man lägga upp ett svar om att det finns många olika åsikter och att vi eg inte vet tex.
    jag anser att man ska ta upp dom olika religioner och möjligheterna till olika riktningar först när barnen kommer i skolåldern.
    däremot tycker jag att man ska lägga grunden att man ska ha omtanke för andra och att visa hänsyn och vett och etikett redan från början.
  • Milkina cerka
    Lady Dahmer skrev 2010-05-09 20:36:03 följande:
    fast det stämmer ju inte! Det ena har ju inte med det andra att göra. Satanismen är en livsfilosofi, en livsåskådning som inte har något med religion att göra. Eller ondska eller godhet för den delen. Individualism skulle vara ett bättre namn egentligen, med Satan har ett symboliskt värde så Satan var den första "individen" (den första som trotsade Gud så att säga) ett provokativt namnabsolut, men det har lite att göra med kristendomens Satan. sv.wikipedia.org/wiki/LaVey-satanism
    Räcker med att vara f ö r  någon som trotsar Gud.
    En sådan person är ingen bra förebild för mina barn.
    Lady Dahmer skrev 2010-05-09 20:49:41 följande:
    ja..... det kan man nog säga faktiskt. Uppror. individualitet. Inte böja sig för överheten, Gud, aktoritärer... osv. Symbol för människans naturliga beteende och lustar. (det som inom kristendomen kallas synd)
    ..ännu mindre en förebild för mina barn.
    (¯`°?.¸ ♥ Kristen, konservativ, hemmamamma som älskar att vara maka o. mor ♥¸.?°´¯)
  • ViceGuy
    Milkina cerka skrev 2010-05-10 08:37:44 följande:
    Räcker med att vara f ö r  någon som trotsar Gud.En sådan person är ingen bra förebild för mina barn. ..ännu mindre en förebild för mina barn.
    Då runt 85% av Sveriges befolkning är riktiga gudaförnekare, så måste det vara svårt att hitta passande människor att omge sig själv och sina barn med.

    Or am i wrong?
    The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • Milkina cerka
    ViceGuy skrev 2010-05-10 17:49:26 följande:
    Då runt 85% av Sveriges befolkning är riktiga gudaförnekare, så måste det vara svårt att hitta passande människor att omge sig själv och sina barn med.Or am i wrong?
    Mina barn har inte gått mer än 15h/v på dagis o. det var ett där de besökte kyrkan o. pratade om kristna traditioner ve o. fasa..
    Ja, jag ä r  noga med vilka vi umgås med, är det något fel på det?
    (¯`°?.¸ ♥ Kristen, konservativ, hemmamamma som älskar att vara maka o. mor ♥¸.?°´¯)
  • Free Spirit
    ViceGuy skrev 2010-05-10 17:49:26 följande:
    Då runt 85% av Sveriges befolkning är riktiga gudaförnekare, så måste det vara svårt att hitta passande människor att omge sig själv och sina barn med. Or am i wrong?
    Har du noen kilde på dette at 85% av Sveriges befolkning er ateister?
    For det tro jeg ingen lunde på..
  • Geiisha

    Jag tycker inte att en förskollärare ska blanda in sin tro och religion i sitt arbete, såvida inte hela förskolan är upplagd som sådan att den kanske är t.ex. en "kristen förskola". Vissa är ju muslimer, andra buddister, hinduer o.s.v. då tycker jag inte att det är shyst gjort om någon står och predikar om sin egen religion bara sådär.

    Jag är ateist, och den dagen jag får barn hoppas jag på att de finner sin egen väg UTAN att bli påverkade av en massa "propaganda" från olika håll. Så jag hade nog blivit lite irriterad på den fröken som TS nämner..

    Sedan så tycker jag att satanism faktiskt är bra mycket värre att dela med sig av till barnen.

  • tamate
    Geiisha skrev 2010-05-11 10:07:47 följande:
    Jag tycker inte att en förskollärare ska blanda in sin tro och religion i sitt arbete, såvida inte hela förskolan är upplagd som sådan att den kanske är t.ex. en "kristen förskola". Vissa är ju muslimer, andra buddister, hinduer o.s.v. då tycker jag inte att det är shyst gjort om någon står och predikar om sin egen religion bara sådär. Jag är ateist, och den dagen jag får barn hoppas jag på att de finner sin egen väg UTAN att bli påverkade av en massa "propaganda" från olika håll. Så jag hade nog blivit lite irriterad på den fröken som TS nämner.. Sedan så tycker jag att satanism faktiskt är bra mycket värre att dela med sig av till barnen.
    gubben och jag är helt neutrala när det gäller religion och jag kan säga att propagandan finns där hur mycket man försöker undvika den, folk kommer med kommentarer som dom helt enkelt inte tänker på vad det innebär och har för bakgrund. framförallt så frågar dom inte oss föräldrar vad som är ok. men jag försöker förklara för barnen att det finna massor med människor på jorden och alla har olika tankar och funderingar men man vet inte vad som händer efter döden förrens man dör och man får själv välj vad man ska tro och så brukar jag fråga henne ibland vad dom tror oh säger aldrig att det är fel vilket svar jag får utan svara att det kanske är så det vet vi den dagen vi dör. tror att dottern (som är enda som är gammal nog för att ha tänkt i dom banorna) har en ganska frisk syn på det här med döden av vad jag har märkt.
    det är mycket svårare ämne än man tror att behandla när det gäller barn. och värst är det när det gäller andras barn, eftersom vi inte håller på något särskilt så har vi väll gjort det lätt för oss för vi kan svara att det finns många olika uppfattningar men hade jag trott på en sak så hade det nog varit svårare.
  • Tygtiiger

    Jag hade haft stora problem med om någon av min sons dagispedagoger hade betett sig såsom i ts - om jag inte satt ungen på någon av våra kristna förskolor, såklart.

    De gick till kyrkan vid jul och det kan jag tycka är fel enl principen om att skola och förskola ska vara konfessionsfri, men rätt med tanke på att den kristna julen är en del av vårt kulturarv likaväl som den hedniska jul vi firar hemma (med träd, paket och julskinka).

    Iofs är min son övertygad ateist (mer än sina föräldrar, han är så dogmatisk som bara en femåring kan vara) så han hade nog utmanat en sådan förskolepedagog ordentligt!

    (jag håller med astalacasta som formulerade det bättre)


    Krupke, we've got problems of our own!
  • enny signatur
    Mariohn skrev 2009-11-25 22:28:41 följande:
    På förskolan här i området jobbar en jättetrevlig fritidspedagog. Hon är kristen och bär ett stort guldkors runt halsen. Hon pratar ofta med barnen om Gud och bönens makt och fäller kommentarer som "guds vilja är outgrundlig" och dylikt. Ovanför hennes skrivbord står det skrivet ett par bibelcitat. Jag kan inte låta bli att fundera på om det hade varit ok för föräldrar att lämna sina barn till en fritidspedagog som bar en satanistisk symbol runt halsen, sade saker som "satans väg är rätt väg" till ungarna och hade satanistiska citat ovanför skrivbordet. Varför är det ena ok medan det andra inte är det? (Alla som nu tror att satanism handlar om att offra barn, slakta djur och begå brott. Så är det inte. Det är en väldigt extrem grupp som sysslar med det och extrema grupper finns inom alla religioner och grupper. Satanismen uppmanar inte nödvändigtvis till något negativt utan handlar till stor del om den fria viljan och rätten att förfoga över sitt eget liv och göra sina egna val istället för att lyda Gud)
    Jag skulle inte acceptera någon av dessa som fritispedagog åt mitt barn, däremot innbär det inte att man inte kan acceptera dessa på förskolor, men inte statliga. Jag struntar i om det är den kristna, judiska, muslimska guden som man säger så om, eller någon hinduisk, problemet är påståendena
  • Miss Cee

    Anser inte att religion hör hemma öht på det sättet i skolan eller förskolan.
    Men jag hade inte protesterat MER om det var en satanist som jobbade där än jag hade gjort om det var en pingstvän. Ser inte det ena som värre än det andra.

  • ragatan

    Vet inte vilka regler som gäller specifikt för förskolor, men när det gäller all annan offentlig verksamhet är det religions och ideologifrihet som gäller. Dvs, som anställd får du ha vilket livsåskådning du vill, religion eller politik, men du får inte på några villkor anföra den i din dagliga verksamhet.

  • Signy

    Hmm.. ja. Vissa inslag av satanismen finn sju redan på dagis.. Men jag har faktiskt tänkt på att många delar av dagens skola har en hel del gemensamt med satanismen. Man ska fokusera på sig själv, personlig utveckling, lära sig säga nej/ ja och utgå från hur man själv känner osv. Nu var det kanske lite mesiga exempel, men jag tycker att det blir starkare och starkare individfokus faktiskt. Dela med sig och leka ihop osv är inte så viktigt. Att offra sig för någon annan är direkt oviktigt. Det gäller att ligga på topp och se till att man klarar sig själv.. osv.

    Tycker inte att det är någon vidare skillnad på om en person är kristen eller satanist. Även om just satan har ett mer negativt betingat namn i dagens samhälle. Vi har ju ett kristet arv bakom oss. Däremot kan det kanske vara lite lurigt om fröken lär ut elitistiska budskap och tycker att de svaga får klara sig själva. Kanska inte platsar just på dagis.

Svar på tråden Är satanism på förskolan ok?