• inga76

    Ni som kan AC:s kölistor/väntetider...

    ...tror ni som jag att Nigeria, trots det nuvarande krånglet i landet, kan vara det snabbaste alternativet för oss (bortsett från SN-barn, som vi inte funderat färdigt kring än)? Eller missar jag något när jag bläddrar på landsidorna?

    Jag 33, maken 36, nygifta (3 månader), bara ett halvårs kötid hittills, god hälsa, god ekonomi, medlemmar i kyrkan men inte aktiva, öppna för upp till 36 månader... vad tror ni?

  • Svar på tråden Ni som kan AC:s kölistor/väntetider...
  • inga76

    Glömde säga: 2,5 års sambotid innan bröllop och mångårig vänskap innan det blev ett kärleksförhållande av det - borde kunna räknas som stabil relation enligt nigeriakriterier, eller?

  • skogstjejen19

    Jag tror att det kan vara det snabbaste för er just nu, om ni inte är öppna för att vara borta i landet i 10-12 månader för då går ju Kenya mycket fortare.

  • inga76

    Vi hade nog varit öppna för att vara borta en längre period, men vi har ju bara varit gifta några månader. Visst är det 3 år som gäller för Kenya? Eller kan man räkna in sambotid där också?

  • Linnis

    Jag tror att Nigeria skulle gå snabbast för er just idag (Kenya kräver ju tre års äktenskap). Å andra sidan ändrar sig ju så många villkor i adoptionsvärlden hela tiden så det är ju allt annat än statiskt.

    En annan möjlighet kan ju vara att få skicka sin ansökan till ett nystartat land, sk pilotansökan. Där finns en del osäkerhetsfaktorer men kan gå snabbare också. Håll också utkik på nystartade länder som Madagaskar, Ecuador och Nepal när de kommer igång på riktigt. Lite svårt att veta hur köerna kommer se ut på dessa länderna.

    Lycka till med allt!

  • swisch

    Nigeria låter nog bäst.
    Nepal kommer att ha krav på 4 års äktenskap. Det verkar som att pilotfamiljer är iväg till alla dessa länder men det kan ta tid innan de blir ordinarie länder och som det är nu så kan man inte stå i kö ens. Kolla med konsulenterna. Ni kan ju stå i kö i fler länder! Och saker ändrar sig snabbt.

    Lycka till.

  • Ethi

    Hm... Ni har, om listan idag vore spikad, 2,5 års kötid kvar till Nigeria och sen ca halvåret på väntan på barn = 3 år totalt kvar. Risken är dock förstås att kötiden blir betydligt längre än så...

    Bulgarien? De välkomnar nya ansökningar står det, men processen sen är relativ oviss med en väntan på bb i 2-3 år. Men ni har i alla fall fått iväg papperen och det _verkar_ som att väntan kanske skulle kunna bli kortare?

  • inga76

    Tack snälla för att ni svarar

    Ja, Bulgarien ser ju också ut som ett alternativ. På sätt och vis vore det ju skönt att få iväg pappren. Å andra sidan stänger vi ju andra dörrar då, som nya länder eller chansen (som förmodligen är mkt liten, men iaf) att få bli pilotfamilj någonstans. Det är inte lätt, det här...

Svar på tråden Ni som kan AC:s kölistor/väntetider...