• Blivande 3 barnsmamma

    Finns inte nya Harry Potter på svenska?

    Skulle hyra senaste harry potter idag.... men inget svenskt tal.... Alla andra har ju varit på svenska varför då inte senaste. Mina barn är för små för en engelsk film.

    Tillägger att de bara får se harry potter när jag är med, aldrig ensama!

  • Svar på tråden Finns inte nya Harry Potter på svenska?
  • Empan81

    Skulle nog föreslå att om de inte kan läsa texten så ska de nog inte se Harry Potter, även om du är med. De senaste är riktigt ruggiga..

  • Mana08

    Vad jag hörde nyligen så har den nya Harry Potter inte dubbats på svenska och kommer inte göras heller. Tråkigt... mina barn vill också se på svenska även om engelskan är bra för dom. (Söner 10 och 11 år)

  • Blivande 3 barnsmamma
    Empan81 skrev 2009-12-04 16:33:52 följande:
    Skulle nog föreslå att om de inte kan läsa texten så ska de nog inte se Harry Potter, även om du är med. De senaste är riktigt ruggiga..
    Som sagt den senaste har de inte sett.. sedan finns den ju på svenska av en anledninge

    Synd för jag hade gärna sett den med dem.
  • mamlan

    VA! Min dotter som fullkomligt ÄLSKAR Harry P..hade bestämt att jag skulle köpa den åt henne i julklapp, men det kan jag ju glömma nu då Surt!

  • Blivande 3 barnsmamma
    mamlan skrev 2009-12-04 21:27:56 följande:
    VA! Min dotter som fullkomligt ÄLSKAR Harry P..hade bestämt att jag skulle köpa den åt henne i julklapp, men det kan jag ju glömma nu då Surt!
    Ja tråkigt...... mina barn och jag älskade sen me ju
  • Småtokig

    Jag tittade på den igår och som talspråk kan man endast välja engelska, nederlänska? och ett språk till. Så tyvärr finns den inte på svenska.

  • Stårschan

    Skitbra tycker jag! Icke läskunniga barn är för små för de senare Harry Potter-filmerna! Definitivt!


    Fä dör, fränder dör; du ska själv också dö; ett vet jag som aldrig dör; dom över död man.
  • Blivande 3 barnsmamma
    Stårschan skrev 2009-12-07 08:46:58 följande:
    Skitbra tycker jag! Icke läskunniga barn är för små för de senare Harry Potter-filmerna! Definitivt!
    De är ju dubbade av en anledning... eller hur? Även dem som inte kan läsa har rätt och se Harry Potter. Min dotter hinner inte med i texten och tycker om svenskt tal. Skulle aldrig låta dem se den själv.

    Har ju hört den nya ska vara rätt läskig så ja det kanske är helt rätt att inte dubba den, inte sett den ännu.
  • Stårschan
    Blivande 3 barnsmamma skrev 2009-12-07 15:10:48 följande:
    De är ju dubbade av en anledning... eller hur? Även dem som inte kan läsa har rätt och se Harry Potter. Min dotter hinner inte med i texten och tycker om svenskt tal. Skulle aldrig låta dem se den själv.Har ju hört den nya ska vara rätt läskig så ja det kanske är helt rätt att inte dubba den, inte sett den ännu.
    "Även den som inte kan läsa har rätt att se..."

    Jamen ska vi bli som fransk-, tysk, och spansktalande länder och dubba allt som ska visas i Sverige då? Hur bra engelska kommer barnen att lära sig då, tror du, och hur kul kommer det att bli att se dubbade filmer? Nej, jag tycker att det är bra att man bara dubbar rena barnfilmer. Och till den kategorin räknar jag definitivt inte senaste Harry Potter!
    Fä dör, fränder dör; du ska själv också dö; ett vet jag som aldrig dör; dom över död man.
  • Blivande 3 barnsmamma
    Stårschan skrev 2009-12-07 15:28:40 följande:
    "Även den som inte kan läsa har rätt att se..."Jamen ska vi bli som fransk-, tysk, och spansktalande länder och dubba allt som ska visas i Sverige då? Hur bra engelska kommer barnen att lära sig då, tror du, och hur kul kommer det att bli att se dubbade filmer? Nej, jag tycker att det är bra att man bara dubbar rena barnfilmer. Och till den kategorin räknar jag definitivt inte senaste Harry Potter!
    Håller med... dubbade filmer är sjukt dåligt gjorda! Vi hyrde ettan för nån månad sedan och barnen blev tokiga i den.... spännade som ingen annan film!
    Tog tid innan irritationen släppte för mig må du tro

    Men jag ser hellre Harry Potter eller nån annan film med riktiga människor än bara disney tecknat hela tiden. Får nog ändå stå över några år med den sista filmen . I allafall tills de kan läsa själva
  • Stårschan
    Blivande 3 barnsmamma skrev 2009-12-07 15:45:51 följande:
    Håller med... dubbade filmer är sjukt dåligt gjorda! Vi hyrde ettan för nån månad sedan och barnen blev tokiga i den.... spännade som ingen annan film!Tog tid innan irritationen släppte för mig må du tro Men jag ser hellre Harry Potter eller nån annan film med riktiga människor än bara disney tecknat hela tiden. Får nog ändå stå över några år med den sista filmen . I allafall tills de kan läsa själva
    Mina barn (6 och 8) är också sålda på ettan, men jag vill inte låta dem se fler. Jag har sagt åt åttaåringen att "böckerna står i bokhyllan - vill du veta fortsättningen så varsågod och läs", men det vill hon inte än. För jag skulle eventuellt kunna tänka mig att låta henne se resten om hon har tagit sig igenom böckerna först.

    Vill du ge dina barn andra bra filmer så rekommenderar jag Miyazakis filmer om ni inte redan har sett dem.
    Fä dör, fränder dör; du ska själv också dö; ett vet jag som aldrig dör; dom över död man.
  • Blivande 3 barnsmamma
    Stårschan skrev 2009-12-07 16:06:26 följande:
    Mina barn (6 och 8) är också sålda på ettan, men jag vill inte låta dem se fler. Jag har sagt åt åttaåringen att "böckerna står i bokhyllan - vill du veta fortsättningen så varsågod och läs", men det vill hon inte än. För jag skulle eventuellt kunna tänka mig att låta henne se resten om hon har tagit sig igenom böckerna först. Vill du ge dina barn andra bra filmer så rekommenderar jag Miyazakis filmer om ni inte redan har sett dem.
    Vad 'är det för film då? MIna barn är 5 och 8 och jag tycker om å se film med dem! Men som sagt så trött på disnys tecknade nu.
  • mamlan

    Visst de är lite läskiga, men som sagt man ser dem med barnen. Sedan så är det ju en del av en hel serie, lite konstigt då att bara sluta dubba dem och säga "varsågoda ni får se de 6 första men nu räcker det"..konstigt tycker jag.

  • Blivande 3 barnsmamma
    mamlan skrev 2009-12-07 22:03:45 följande:
    Visst de är lite läskiga, men som sagt man ser dem med barnen. Sedan så är det ju en del av en hel serie, lite konstigt då att bara sluta dubba dem och säga "varsågoda ni får se de 6 första men nu räcker det"..konstigt tycker jag.
    Tycker jag me är konstigt... de kunde kanske gjort den sista lite mer barnvänlig i en annan version som de fick se med svenskt tal, rent av kippa bort de läskigaste scenerna. Men det är nog å önska för mycket. Tur barnen bli äldre
  • LeWi

    Precis som böckerna om Harry börjar det med lite lagom läskigt och blir kusligare för varje film.
    Den sista filmen hade dessutom 11 års åldersgräns.
    Min dotter har sett en första filmen och älskar den men jag skulle aldrig i livet låta henne se den senaste! (Eller ens tvåan än...)

    Misstaget var nog egentligen inte att de INTE dubbade den sista, utan att de började dubba från början.


    I reject your reality and substitute my own.
  • Stårschan
    LeWi skrev 2009-12-08 07:11:58 följande:
    Misstaget var nog egentligen inte att de INTE dubbade den sista, utan att de började dubba från början.
    Jag håller med!
    Blivande 3 barnsmamma skrev 2009-12-08 06:42:43 följande:
    Tycker jag me är konstigt... de kunde kanske gjort den sista lite mer barnvänlig i en annan version som de fick se med svenskt tal, rent av kippa bort de läskigaste scenerna. Men det är nog å önska för mycket. Tur barnen bli äldre
    Vi satte stopp redan efter första filmen, åtminstone för vår yngsta. Det är ju svårt att ha familjemys (riktigt mys alltså - inte incest!) och se filmer som inte alla klarar av.
    Fä dör, fränder dör; du ska själv också dö; ett vet jag som aldrig dör; dom över död man.
  • mariemhe

    När man nu diskuterar läskunnighet eller inte så kanske man även måste tänka på att det faktiskt inte bara är barn som inte hinner med att läsa textremsan på film. Har man grav dyslexi är det inte alls säkert att man hinner med att läsa och man kanske inte heller kan engelska tillräckligt bra.

    Jag har full förståelse för att man inte kan dubba alla filmer till svenska men jag ville bara svara på alla kommentarer att om man inte kan läsa så är man för liten för att se.

Svar på tråden Finns inte nya Harry Potter på svenska?