• Mummy

    Tjeckien och Polen?

    Någon som varit i Tjeckien och/eller Polen som kan rekomendera eller avråda från att åka? Vi ska åka på bilsemester i sommar och funderar på dessa två (bla).
    Finns det något mer att se i Tjeckien än just Prag? Vad rekomenderas i Polen?
    Vi är två vuxna och två barn (3½ och 5 år)
    Barnen vill ha "Bad och glass" och gärna nån djurpark eller liknande

  • Svar på tråden Tjeckien och Polen?
  • UmeåElin

    Vi reste i Polen i somras, bilade Gdansk-Torun-Wroclaw och tillbaka.

    Att tänka på och ta hänsyn till är att det går vääldigt långsamt på många vägar i Polen. Vägarna är inte alltid så dåliga men även på de bra vägarna går det sakta kring städerna.

    Det var billigt att leva i Polen, vi åt ute en gång/dag och bodde i hus och lagade egen middag lite då och då. Med bilen på färja, mat och boende (2 nätter hotell, 7 nätter stuga) så landade vi på 4000:-/person.

    Bra för barn sägs norra Polen vara, det finns stränder och städerna Gdansk, Gdynia är jättefina att strosa runt i på kvällarna och har många uteserveringar där man kan ströva runt och äta mat, dricka öl eller ta en efterrätt.

  • Mummy

    Tack för svaret
    Vart hittade ni boende (främst stuga då)

  • lolinool
    Mummy skrev 2009-12-07 09:05:10 följande:
    Någon som varit i Tjeckien och/eller Polen som kan rekomendera eller avråda från att åka? Vi ska åka på bilsemester i sommar och funderar på dessa två (bla). Finns det något mer att se i Tjeckien än just Prag? Vad rekomenderas i Polen? Vi är två vuxna och två barn (3½ och 5 år) Barnen vill ha "Bad och glass" och gärna nån djurpark eller liknande
    Vägarna efter prag blir jättedåliga. så om ni ska köra så kör inte längre än till prag i alla fall. Vi körde genom prag i somras och vidare neråt och efter prag var det rent utsagt fördjävligt och inte alls kul att åka, speciellt inte att ligga i 140 på en skitväg. Ett tips är att köpa lite guideböcker om just polen och tjeckien, kan finnas bra tips i dem :)
  • UmeåElin

    Jag sökte på Sembo, fungerade jättebra och vi fick en riktigt stor stuga med två våningar (såg ut som en svensk fjällstuga) för 4000:-/vecka

  • Mummy

    Ja, har hört att vägarna inte är de bästa allid
    Me nedanför Prag blir det inte isf om vi väljer Tjeckien och Polen.

    Ska kolla sembo

  • Tecken

    Jag har bilat i Polen och Tjeckien. Jag upplever de Tjeckiska landsvägarna som helt OK - men de polska! Jag har bilat väldigt mycket i östeuropa och Polen har verkligen den sämsta vägstandarden. Motorvägarna (betalvägar) är dock fina. Beräkna gott om tid om ni ska åka landsväg i Polen... De polska förarna har jag inte heller mycket till övers för.

    Och efter allt detta negativa om de polska vägarna: Polen som land är underbar! Billigt, trevliga människor, god mat etc. Jag rekommenderar ett besök i Polen, men inte med bil Krakow, t ex, är en underbar stad! Torun likaså. Torun är också Kopernikus födelsestad.

    Det finns rätt mycket i att se/göra i Tjeckien - vad har ni för intressen? Åka till bryggerier? Kultur/historia? Det blir lättare för mig att komma med tips om du säger vad du/ni är intresserad/e av

  • Mummy

    Tecken
    Det är som sagt en resa där vi ska göra saker som är roliga för barnen. Jag och maken åker till USA om 3 veckor och därför vill vi även göra en resa som är helt efter vad barnen gillar att göra (fast jag och maken vill bila neråt från Sverige)

  • AnnC

    Jag kan rekommendera Miedzyzdroje som är en liten turistby vid havet ca 15 minuter från Swinouscie (dit båtarna går från Ystad).
    Där är en jättelång fin sandstrand och en härlig promenadväg med massor att göra för både stora och små.

  • monique77

    Jag rekomenderar Sopot som ligger mellan Gdansk och Gdynia.
    Dom har ett gigantiskt vattenpalats för barn där, sen så ligger stranden i närheten och där finns det massor av lekställen för barnen. Glass och bad kan verkligen upplevas i denna stad.
    Gå in och kolla på stena lines hemsida, jag tror att det står om vattenpalatset i Sopot.

  • annca

    Har varit i Krakow (alldeles för kort tid), och där finns mycket att se. Inte minst bergen runtomkring. Mat och öl är billigt och bra. Shopping, nja, vissa saker är billigt, men det mesta kändes ungefär som här.

    Vissa vägar är helt OK, men det är mer trafikanterna man får se upp för. (Påstår iaf min Polske kompis!). Alldeles för många kör onyktra och alldeles för fort.


    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • elizaa

    Jag rekommenderar att ni tar Unity Line från Ystad till Swinoujscie.
    Väl i Swinoujscie som är en liten stad finns en enorm lång sandstrand med kristallklart vatten utan en massa alger.
    De har även en marknad som är tre kilometer lång med precis allt, kläder, väskor, krimskrams, hushållsprodukter m.m.

    En timmes bilfärd därifrån ligger Szczecin, en väldigt stor stad med flera marknader och massor av sevärdheter. De har enormt vackra parker och ett akvarium med tropiska vattenlevande djur. De har underjordsseeightsseing från andra världskriget, De har världens äldsta biograf, de har experementarium, De har en sjö som kallas smaragdsjön med sex olika naturreservat, de har golf och hästritter, för de som är intresserade har de även europas största kyrkogård på 170 hektar, Man kan åka seighteeingbåt på floden.

    år 2016 blir Szczecin Kulturhuvudstad.

    Där finns flera stora nya köpcentrum, bland annat Galaxy.

    Det är billigt i Polen och  Swinoujscie och Szczecin är närmast så slipper man långa bilturer.
    De håller på att renovera motorvägarna och de främst trafikerade, dvs främst motorvägarna är de som renoveras i första hand.
    Från Swinoujscie till Szczecin går en fin nyrenoverad motorväg.
    De är jättefina att åka på, nya och släta. Alla vägar i Polen är inte skit.

    Det man ska tänka på i Polen är folk har väldigt bråttom, bilisterna kör bra men väldigt snabbt. Så man behöver vara mer uppmärksam än i Sverige. Men efter några dagar har man vant sig och kör lika bra själv

    I Tjeckien har jag bara varit i Prag med buss så bilisterna vet jag inget om,  där var det ungefär som i Polen fast mycket längre att resa. Det var väldigt billigt där, jag tror det var aaningens billigare än i Polen.

    Där finns mycket att se och mycket att shoppa. Där är väldigt varmt, det ligger ju väldigt långt från öppet vatten.

  • Kinya

    I Polen tycker jag inte det finns någon anledning att som turist köra själv. De kör som galningar på dåliga vägar men främst så är kollektivtrafiken löjligt billig!! Vi hyrde en minibuss som körde oss (6 pers.) 2,5 timme och de ville ha betalt ToR även om vi bara skulle åka halva vägen och det kostade inte mer än 500 kr för oss alla!

    Jag vet dock inga specifika barnresmål i Polen men jag kan tänka mig att Saltgruvan i Wieliczka ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Saltgruvan_i_Wieliczka ) kan vara häfig. Jag vet dock itne så mycket om vad en 3½-åring och en 5-åring kan tycka är kul. Men gruvan är häftig och väldigt imponerande!  

    Spontant känner jag väl dock att en bilsemester inte det jag tänker på automatiskt när jag tänker semester med så små barn. Men du känner ju dina barn och vet vad de skulle tycka om.

  • mika098
    I fjor var jeg på den dominikanske markedet, og jeg likte Gda?sk så mye at vi begynte å tenke veldig seriøst med mannen min om å bo der permanent. Våre barn er allerede voksne, så det blir ikke noe problem med skolen. Siden Dekpol er en pålitelig utvikler, så Grano Residence er noe vi vurderer veldig seriøst.
Svar på tråden Tjeckien och Polen?