• Anonym (Va e de me mig?)
    Äldre 7 Dec 15:19
    4311 visningar
    0 svar
    0
    4311

    Värk domningar händer och hypotyreos?

    Besvär med värk i handlederna och domningar ut i fingrar, just nu mest långfinger och tumme.

    Själv haft tankarna på att det hör ihop med min hypotyreos då jag hade besär när jag först började med Levaxin och som då avtog efter ett tag. Nu ånyo besvär när jag blev sämre i hypon, höjde Levaxin, mådde bättre men värken och domningar kvarstod.

    Endast diffusa besvär nattetid. Tappar kraften, blir trött i mina händer. Jobbigt att skriva med penna. Sjukskriven 100% pga tunga lyft i jobbet.
    Handskena avlastar och är sköna att ha på då händerna är trötta.
    Känns ibland som jag är ständigt lätt avdomnad i fingertopparna.
    Mkt värre värk vid kyla (ofta iskall om händerna, röker ej).
    Hade karpaltunnelsyndrom då jag var gravid 8 år sen, försvann efter förlossningen.

    Nu ringde dr, neurografi ua....då vill hon inte skicka remiss till handkirurgen som var planerat. Hon har "intalat" mig att det är karpaltunnel då jag själv tyckt det var lite diffust, men hypotyreos är ju tydligen nåt som kan ge karpaltunnelsyndrom. Nu vill hon skicka mig halvakut till neurolog, men mina nerver är ju ua..eller? Reumatiska prover tagna ua.
    Själv vill jag nog till en endokrinolog (och handkirurgen...) för sköldkörteln känns som den blir större. Prover har alltid varit ua...Ändå fått Levaxin pga kliniska bilden och struman. Alla andra prover också ua..hade lite låga järnvärden men dom skulle tydligen var ua igen.

    Så, jag träffar dr igen på vårdcentralen. Nån som har tips vad som låter vettigast att börja med? Jo, var hos sjukgymnast idag, på eget initiativ, hon hittar inga "klämda nerver" som hon tycker kan orsaka mina besvär.

    Tacksam om nån har lite tankar som jag kan bolla med dr.

Svar på tråden Värk domningar händer och hypotyreos?