• lillasjöbrallan

    Märker man om man blir listeria/Toxoplasma smittad?

    Fasen att man ska bli så orolig.. Har ätit sushi som var gjord dagen innan. Och lite salami.. Märks någonting eller ser man det bara på att man få ett sjukt barn om ett halvår? Är i vecka 11+6.

  • Svar på tråden Märker man om man blir listeria/Toxoplasma smittad?
  • La Lola

    "Gravida kan få influensaliknande symtom eller vara symtomfria."

    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/

    "Personer som utsätts för smitta utvecklar normalt en livslång immunitet. Om man får en toxoplasmainfektion för första gången när man är gravid är det risk att fostret smittas. Det kan i värsta fall leda till missfall, hjärnskador eller ögonskador hos barnet, men det är mycket ovanligt. I många fall uppträder inte ögonskadorna förrän flera år efter födseln. Den gravida kvinnan själv kan ha influensaliknande symtom eller vara symtomfri."

    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/

    Risken att smittas är dock liten!!!!


    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • lillasjöbrallan

    Fyfan.. Men kan man testa sig med urin/blodprov? Eller vill man inte veta? Kan man inte göra någonting åt det? Fan fan fan ! Jag tycker jag har haft lite huvudverk några dagar nu! :( jag har ju bombis Listeria smittat min bebis med gamal sushi! :((

  • siamusen
    lillasjöbrallan skrev 2009-12-08 11:25:47 följande:
    Fyfan.. Men kan man testa sig med urin/blodprov? Eller vill man inte veta? Kan man inte göra någonting åt det? Fan fan fan ! Jag tycker jag har haft lite huvudverk några dagar nu! :( jag har ju bombis Listeria smittat min bebis med gamal sushi! :((
    Du kan testa dig med blodprov. Tror inte du fatt listeria av sushi dock. Fisken hinner bli synligt dalig av annat innan den smittas av Listeria
  • lillasjöbrallan
    siamusen skrev 2009-12-08 11:45:55 följande:
    Du kan testa dig med blodprov. Tror inte du fatt listeria av sushi dock. Fisken hinner bli synligt dalig av annat innan den smittas av Listeria
    Åh tack! Har läst lite mera nu och det verkar ju vara väldigt ovanligt med smittan.. Får hoppas på det bästa och prata med min bm nästa gång.
    Tack tack
  • LillaFlingan

    men ta det lugnt och ANDAS ts!!

    jag åt kallrökt salami, rostbiff köpt från butik (som var lite rosa) osv osv under första grav och det gick HUR bra som helst!
    har gjort det även denna grav och bebis verkar må jättebra!!!

    visst finns det de som har otur, men Mycket ska till för att man ska bli smittad...

  • La Lola
    LillaFlingan skrev 2009-12-09 16:57:54 följande:
    men ta det lugnt och ANDAS ts!! jag åt kallrökt salami, rostbiff köpt från butik (som var lite rosa) osv osv under första grav och det gick HUR bra som helst! har gjort det även denna grav och bebis verkar må jättebra!!! visst finns det de som har otur, men Mycket ska till för att man ska bli smittad...
    Rostbiff är iofs ok eftersom det är nötkött......

    Men du har helt rätt i övrigt, det är ovanligt att bli smittad.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • vårat

    Jag har toxoplasma, fick det som barn. Mitt satte sig i ögat så jag vart typ blind och såg inget på det ögat. jag märkte det när jag var 16-17 år. har haft de hela livet. fick inga andra symtom . men jag tror inte du behöver vara nervös. det är ju jätte ovanligt att få det. men är du så nervös som det låter så kan man nog gå och testa sig, dom gör ett blodprov.
    Kramar Sandra

  • Gäst Tess

    puffar upp tråden

    2014 nu och rapoteras om dödsfall i danmark från pålägg

    jag har hållt mig borta från allt sådant

    men nötfärsen som jag ändå tillagar väl är väll det ända jag vatt ororlig för nu fast den inte är från danmark...

    är v 31 och vatt lös i magen nu i två dagar

    undrar om nån blivit drabbad av listeria?

    om man ska gå o testa sig

  • Flisan79

    Vårat: blir nyfiken. HAR toxoplasma? Vad menas med det. Har aldrig hört talas om.

    Har själv haft toxoplasmos (vilket är enblodparasit) och blev väldigt sjuk av det. (Var dock inte gravid)
    Låg på sjukhus en vecka och kunde bla inte gå, hade mycket hög feber och fick dåliga levervärden.

    Har man en gång haft det så är man immun sen. Dessutom har väldigt många haft det utan att veta om det. De flesta får inga symtom alls.

  • Flisan79

    Dessutom är du ju inte mer benägen att dra på dig något av det bara för att du är gravid.

    Hur många gånger har du blivit sjuk tidigare? Hur mycket tänker du på vad du äter i vanliga fall?

    Nu menar jag inte att du ska vräka i dig gammal lax eller mögelostar utan givetvis följa rekommendationerna.
    Det jag vill ha sagt är att risken är väldigt liten.

  • Gäst Tess

    när jag va i v23 så blev jag magsjuk, spydde o satt på dass i 2dagar

    kunde inte behålla nått

    ringde bb men dom tyckte inte det skulle kollas upp el vara nån fara

    märkligt att dom inte begärde blodprov på mig då

    mannen blev inte drabbad o vi äter det samma, har dock 2 olika toaletter

    ska ringa min BM på månd och prata om detta..

  • Listeriadrabbad

    Hej,
    Jag fick Listeria när jag var i v 26, det visade sig som feber på natten och på morgonen blev det efter ultraljud urakut snitt och min son överlevde inte pga infektionen. Jag fick även ligga kvar på sjukhuset med antibiotika dropp i 2 v för att jag inte skulle få hjärnhinneinflammation av listerian. Jag hade dessutom ALDRIG ätit ngt av livsmedlen det kan finnas listeria i som parma, rosa kött osv. De tror att det blivit fel i en process vid t.ex. pastorisering av mjölk, som ju ska vara helt ok att dricka...Vid nästa graviditet kommer jag inte äta ngt som inte har kokat i 10 minuter....hur försiktig man än är kan man inte gardera sig mot allt, men jag avråder starkt mot att äta parma mm - det är aldrig värt det!

  • irissiri

    Ush, hemska historier!

    Det sägs ju att listeria och toxoplasma är ovanligt men hur ovanligt är det? I siffror alltså! Någon som har koll!?

  • blivande3barnsmamna

    Usch va hemskt!! Vet du vad det var du blev listeriasmittad av?

  • blivande3barnsmamna

    Förlåt såg nu att du skrivit det! Ja hur ska man kunna skydda sig och barnet mot allt?

Svar på tråden Märker man om man blir listeria/Toxoplasma smittad?