• Äldre 21 Dec 19:32
    7646 visningar
    11 svar
    11
    7646

    Umgängesresor, vem betalar?

    Det enda som lagen säger är att föräldrar ska försörja sina barn tillsammans och efter förmåga. Sedan finns praxis. Utgår vi från det så står uf för resorna ensam tills avståndet är tio mil eller mer enkel resa. Då ska föräldrarna/försörjarna dela på det och det som gäller är vanligen den billigaste praktiskt möjliga färdsättet.

    Umgängesresor är alltså en del av barnets grundläggande försörjning.

  • Äldre 22 Dec 22:01
    #7

    en glad skrev 2009-12-21 23:18:21 följande:


    - Nu är du ute och cyklar! Lagen; Föräldrabalken säger: "6 kap 15 b § Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det skall ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter." Reskostnaderna fördelas alltså efter ekonomisk förmåga - fritt från försörjningen i övrigt! Och blir det tal om fördelning så gäller det hela reskostnaden, inte bara det som överstiger 10 mil! Dessutom fördelas inte kostnaderna vid hälftenboende ....
    Nej, jag är inte ute och cyklar. Det här har jag dragit igenom många gånger kan jag lova. Umgängesresor anses vara en del av den grundläggande försörjningen av barnet när det ska ske och likt annan grundläggande försörjning ska den ske som det beskrivs i den paragrafen. Det är faktiskt så att en bf kan betala mer för umgängesresor än vad uf betalar i underhåll.
  • Äldre 2 Jan 22:22
    #10

    Umgängesresor anses vara en del av den grundläggande försörjningen av barnet när det ska ske och likt annan grundläggande försörjning ska den ske som det beskrivs i den paragrafen."
    - Vilken paragraf tänker du på då? Inte den om fördelning av reskostnader vid umgänge väl?
    -- Den du nämner nedan.

    "Det är faktiskt så att en bf kan betala mer för umgängesresor än vad uf betalar i underhåll."
    - Ja, det kan ju förekomma om bf har högre ekonomisk förmåga!
    -- Ja, eller likvärdig.

    Så här skrev du: "Det enda som lagen säger är att föräldrar ska försörja sina barn tillsammans och efter förmåga."
    - Lagen, FB 6 kap 15a§ säger också att reskostnader vid umgänge skall fördelas särskilt!
    -- Men det blir i praktiken oftast samma sak som jag skriver.

    "Sedan finns praxis."
    - Lagregler för fördelning av reskostnader, ja - och praxis för hur man tillämpar den bestämmelsen. Vilket inte som du skriver innebär att "står uf för resorna ensam tills avståndet är tio mil eller mer enkel resa."
    -- Det är en vanlig praxis att uf står för resorna och kostnaden upp till tio mil enkel resa. Överstiger resorna tio mil enkel väg så delar man på hela.

Svar på tråden Umgängesresor, vem betalar?