• Anonym (Hårig­)
    Äldre 11 Dec 22:49
    5171 visningar
    9 svar
    9
    5171

    Hårborttagning

    Hej,

    Jag har fått väldigt mkt hårväxt det senaste året, har iofs alltid haft ganska mycket men inte alls som nu. Hade hormonspiral som jag tog ut för drygt 6 månader sen efter att jag bla läst om flera personer som upplevt att de fått mer hår när dom haft den.

    Finns det någon lasermetod eller liknande som klarar att ta bort ljust hår?? Jag har alltså inte mörka strån men dom blir däremot rätt långa, många och grova.

    Jag vill verkligen inte börja vaxa och "viga" mig till att behöva fortsätta med det! Utan jag vill ha bort det så att det inte kommer tillbaka.

    Har också hört om att vissa blivit av med den ökade hårväxten med hjälp av p-pillret Jasmine, men det verkar finns två olika.. En som stavas Yasmine och en som stavas Jasmine. Stämmer det?? Eller är det samma piller?

    Hoppas någon kan svara så jag får lite mer kött på benen!!

  • Svar på tråden Hårborttagning
  • Anonym (Hårig­) Trådstartaren
    Äldre 12 Dec 13:01
    #1

    Ingen som vet..??

  • mammas joy
    Äldre 13 Dec 12:24
    #2

    Har samma problem...Men som tur är hittade jag en salong som kan ta bort även ljusa hårsäckar:) Googla på "Hair free" Dom är jätte duktiga. Lycka till:)

  • Anonym (Hårig­) Trådstartaren
    Äldre 13 Dec 22:09
    #3

    mammas joy skrev 2009-12-13 12:24:21 följande:


    Har samma problem...Men som tur är hittade jag en salong som kan ta bort även ljusa hårsäckar:) Googla på "Hair free" Dom är jätte duktiga. Lycka till:)
    Åh, låter toppen!!
    Gör dom med laser??
    Har det isf blivit bättre? Vad kostar det?

    Tack för svar!!
  • Anonym (dot)
    Äldre 14 Dec 01:10
    #4

    de piller man kan äta ordnar upp hormonbalansen, de hjälper alltså bara om man är hårig pga hormonobalans. har du någon hormonstörning?

    var är du hårig? ben, armar, ansikte, raggarsträng?

    jag tror att de flesta hårkliniker kan ta bort ljusare hår nu för tiden. det gäller bara att välja rätt metod.

    alla stavningar av yasmin är samma tablett, kolla längst ner här www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7 namnet beror på vilket land de säljs i.

  • Anonym (Hårig­) Trådstartaren
    Äldre 15 Dec 16:27
    #5

    Tack för svar!

    Iden länken stod det något om bröstcancer, min mamma hade det för ett år sen. Innebär det att jag inte kommer få äta p-piller i framtiden??

    Jag vet faktiskt inte om jag har nån hormonstörning, men det verkar ju som att nåt är knasigt iaf..

    Har rätt mkt hår överlag på hela kroppen men får mer där killar har skägg och raggarsträng. Det som är jobbigast är ju såklart det som sitter i ansikte och haka.

  • Anonym (dot)
    Äldre 16 Dec 00:02
    #6

    om du har hår i ansiktet och raggarsträng, dvs manlig behåring, så borde du kolla upp dina hormonnivåer. troligtvis har du något slags hormonstörning och det kan vara bra att stabilisera den.

    grejen är den att har du en hormonstörning så spelar det ingen roll om du lasrar bort håret, för det kommer komma igen. det blir som en väldigt dyr vaxning bara. hårcykeln störs för ett tag framöver, men det kommer bildas nya hår i hårsäckarna.

    angående laser så är det väldigt dyrt. jag gick på laserbehandling på haka och överläpp. det gick på ca 2000 varannan månad. gick på ca 6 behandlingar, det tog inte bort allt hår, men gjorde det mer lätthanterligt. det var mest för att påskynda effekten av hormonerna.

    går du till en vettig laserklinik så kommer de göra en hormonutredning på dig inledningsvis. sen kan de antingen ge dig recept på rätt hormon om de har en läkare där, eller ge dig remiss till en läkare som kan skriva ut. om laserkliniken inte nämner hormonnivåer och eventuell medicinsk behandling så är de inte seriösa!

  • Anonym (Hårig­) Trådstartaren
    Äldre 16 Dec 13:56
    #7

    Tack, du verkar kunnig! Jobbar du med något liknande?

    Men om jag nu vill veta om det är så att jag har någon hormonrubbning, hur går jag tillväga då?
    Ringer jag min vanliga BM då eller är det typ vårdcentralen jag bör vända mig till?
    Och kan man få hjälp med problemet med medicin?

    Ang min mammas cancer så har jag för mig att hon sade att den orsakades av hormoner på något sätt. Och även hon har mkt hår på kroppen, så jag tänkte att det kanske har något samband.. Och då kan det ju verkligen vara en bra idé att ta tag i det! Vet du något om det?

  • Anonym (dot)
    Äldre 16 Dec 22:43
    #8

    åh, nej jag jobbar inte med det :). har dock själv en del problem med hormonnivåerna och behåring så jag har läst på en del.

    går du till en seriös och bra hårborttagningsklinik (som har en läkare) så borde du kunna få det utrett där. eller åtminstone få en remiss. annars kan du gå genom bm eller vårdcentral, men det brukar vara svårt att övertyga folk om att man har problem på riktigt.. det är ju ofta man får höra att "lite hår är ju normalt, ingen gillar att vara hårig,det där får du tåla". det gäller att stå på sig.

    man kan få medicinering, ofta försöker de först med starka p-piller. det som hjälpt mig bäst är dock spironolakton, som är en blodtrycksmedicin som har som biverkning att den stabiliserar hormonnivåerna i kroppen. men det är nog olika vilka mediciner som är bäst för olika personer.

    jag vet tyvärr inte så mycket om hormoner och cancer annat än att jag själv har ökad risk för cancer i livmoder och bröst pga min diagnos. mer än så vet jag inte :/.

    försök hos bm först tycker jag! om du får en utredning och medicinering så kanske du slipper ta bort håret på en klinik öht? det försvinner så småningom ändå.

Svar på tråden Hårborttagning