• isop

    Smärtsamt ömmande bröstvårtor vid kyla!?

    Är i v. 15 och har sedan jag + haft problem med SMÄRTSAMT ömmande/värkande bröstvårtor så fort jag fryser. Spelar ingen roll att jag har dunparkasen på utan det räcker att jag är ute. Det är inte så att det blir lite känsliga utan det är som om någon skurit i dem med kniv. Någon som delar lidandet och har ett tips hur man kan råda bot på det? Funderar på att sy några slags inlägg till BH:n, kanske i fleece. Vintern é ju inte över inom det närmaste direkt...

  • Svar på tråden Smärtsamt ömmande bröstvårtor vid kyla!?
  • Schnooglewookiemush

    Lider av samma sak, det är hemskt! Ibland vill man hellre klippa av brösten än att utstå smärtan!

    Min svårmor sydde bröstkuddar åt mig att ha i bh:n, hjälper lite grann.


  • TheodorMiranda

    ohh jag vet hur det e! Jag har likadant nu o hade det min förra grav oxå.. Jag brukar lägga in fetvadd  i min bh, för det mesta så hjälper det =)

  • Schnooglewookiemush
    AtroCious skrev 2009-12-13 20:43:49 följande:
    Lider av samma sak, det är hemskt! Ibland vill man hellre klippa av brösten än att utstå smärtan! Min svårmor sydde bröstkuddar åt mig att ha i bh:n, hjälper lite grann.
    Hehe, svärmor*
  • emme 86

    Oh ja, känns som om dom är påväg att ramla av en! :-/
    Fetvadd är ett bra och billigt tips som funkar bra.

  • Tygtiiger

    Du har antagligen fått Raynauds fenomen i bröstvårtorna. Det är en reaktion på kyla, en sorts kärlkramp - om du tittar på bröstvårtorna när du har ont kanske de är alldeles vita. Man kan få det i fingrar och tår också men då brukar det inte göra lika ont.

    Sy bröstvärmare i fleece och se om det hjälper! Läs lite om det på amninghjälpens hemsida:

    www.amningshjalpen.se/ - så går du in på "amning" i menyn till vänster och klickar på "mamma" och sedan på Raynauds fenomen i den stora menyn som kommer upp på sidan.

  • isop

    Tack! Fetvadd ska inhandlas så snart det går imorgon! Ska även kika på bröstvärmare.

  • Schnooglewookiemush
    Tygtiiger skrev 2009-12-13 20:46:25 följande:
    Du har antagligen fått Raynauds fenomen i bröstvårtorna. Det är en reaktion på kyla, en sorts kärlkramp - om du tittar på bröstvårtorna när du har ont kanske de är alldeles vita. Man kan få det i fingrar och tår också men då brukar det inte göra lika ont. Sy bröstvärmare i fleece och se om det hjälper! Läs lite om det på amninghjälpens hemsida: www.amningshjalpen.se/ - så går du in på "amning" i menyn till vänster och klickar på "mamma" och sedan på Raynauds fenomen i den stora menyn som kommer upp på sidan.
    Intressant läsning! Har aldrig tänkt på att det faktiskt kunde vara något sådant.
  • TheodorMiranda
    Tygtiiger skrev 2009-12-13 20:46:25 följande:
    Du har antagligen fått Raynauds fenomen i bröstvårtorna. Det är en reaktion på kyla, en sorts kärlkramp - om du tittar på bröstvårtorna när du har ont kanske de är alldeles vita. Man kan få det i fingrar och tår också men då brukar det inte göra lika ont. Sy bröstvärmare i fleece och se om det hjälper! Läs lite om det på amninghjälpens hemsida:www.amningshjalpen.se/ - så går du in på "amning" i menyn till vänster och klickar på "mamma" och sedan på Raynauds fenomen i den stora menyn som kommer upp på sidan.
    mina bröstvårtor blir inte vita? Men stora som hus och illröda e dom när jag fryser..

    I nödfall har jag lagt en strumpa innanför BHn oxå om jag inte hunnit handla fetvadd.
  • isop
    Tygtiiger skrev 2009-12-13 20:46:25 följande:
    Du har antagligen fått Raynauds fenomen i bröstvårtorna. Det är en reaktion på kyla, en sorts kärlkramp - om du tittar på bröstvårtorna när du har ont kanske de är alldeles vita. Man kan få det i fingrar och tår också men då brukar det inte göra lika ont. Sy bröstvärmare i fleece och se om det hjälper! Läs lite om det på amninghjälpens hemsida: www.amningshjalpen.se/ - så går du in på "amning" i menyn till vänster och klickar på "mamma" och sedan på Raynauds fenomen i den stora menyn som kommer upp på sidan.
    Låter ju precis som det jag har! Bröstvårtorna är vita till att börja med och skiftar sedan till lila/rött. Tårarna är nära när det är som värst, min stackars pojkvän får höra på min högljudda klagosång när vi är hemma men på jobbet får jag låsa in mig på tummet och bita i något
Svar på tråden Smärtsamt ömmande bröstvårtor vid kyla!?